728 x 90

وال استریت ژورنال: سفر رافائل گروسی به تهران برای اجتناب از بحران بر سر گفتگوهای اتمی

رافائل گروسی
رافائل گروسی

وال استریت ژورنال روز ۲۰شهریور در گزارشی درباره سفر رافائل گروسی به تهران نوشت: رئیس آژانس اتمی ملل متحد برای اجتناب از بحران بر سر گفتگوهای اتمی به ایران می‌رود.

وال استریت افزود: مقامات رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفتند که رئیس آژانس این آخر هفته در آخرین تلاش برای جلب همکاری ایران با آژانس و جلوگیری از یک بحران در گفتگوهای اتمی به تهران خواهد رفت. این سفر نتیجهٔ مذاکرات فشرده طی روزهای اخیر به‌منظور ملتزم ساختن رژیم ایران بوده است.

بنا به‌گفته ۳تن که با موضوعات آشنا هستند، این سفر به‌دنبال یک تفاهم بین رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد که تهران برای دوباره راه‌اندازی [ریست]کردن تجهیزات مانیتورینگ فعالیت‌های اتمی کشور به آژانس امکان دسترسی خواهد داد و همکاری با تحقیقات حول مواد اتمی پیدا شده در ایران را از سر خواهد گرفت.

وال استریت در ادامه نوشت: سفیر رژیم ایران در آژانس در توئیتر گفت که رافائل گروسی مدیرکل آژانس شنبه شب به ایران خواهد رفت و با رئیس آژانس انرژی اتمی ایران و معاون رئیس‌جمهور رژیم دیدار خواهد داشت. وی گفت که دو طرف روی یک بیانیهٔ مشترک توافق خواهند کرد.

آژانس در بیانیه‌یی گفت که ملاقاتها روز یکشنبه صورت خواهد گرفت و گروسی یکشنبه شب یک کنفرانس مطبوعاتی در بازگشت خود به وین خواهد داشت.

اگر رژیم ایران به مواد این توافق عمل کند، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان احتمالاً بحث حول توبیخ ایران در اجلاس هیأت حکام آژانس که از روز دوشنبه آغاز می‌شود را کنار خواهند گذاشت.

روز جمعه رابرت ملی، فرستادهٔ دولت بایدن برای ایران با همتایان خود از فرانسه، انگلیس و آلمان دیدار کرد تا چالشهایی که گفتگوهای اتمی با آن مواجه است را مورد بحث قرار دهد.

آقای گروسی و مقامات ایران همزمان مشغول گفتگوهایی شدند که به وساطت روسیه برای ترتیب دادن این سفر صورت گرفت و روی شرایطی که ایران در کنار این سفر با آن موافقت کند، صحبت کردند. این گفتگوها تا دیروقت جمعه شب و بعد تا عصر شنبه ادامه یافت.

به‌دنبال انتشار دو گزارش آژانس در رابطه با ایران در این هفته، نخست‌وزیر اسراییل نفتالی بنت خواستار ”واکنش مناسب و سریع بین‌المللی“ به اقدامات اتمی ایران شد.

ایران مکرراً به آژانس قول همکاری داده اما به‌رغم درخواست‌های مکرر غرب، بعد از بیش از ۲سال، توضیحات چندانی در مورد مواد اتمی یافت شده در کشور نداده است...

توبیخ توسط هیأت حکام آژانس می‌توانست به اقدام توسط شورای امنیت ملل متحد، از جمله تحریم‌های احتمالی، بیانجامد. اما مخالفت علنی روسیه با تشدید موضوع بدین معنی بود که دنبال کردن هر گونه توبیخ در یک قطعنامه احتمالاً بلوکه می‌شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7548d231-c0f9-4edd-849b-d531b020df2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات