728 x 90

هفتادمین روز جنگ در غزه - رویترز: حمله حوثیهای یمن به دو کشتی در تنگه باب‌المندب

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات هفتادمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

رویترز: مقام دفاعی آمریکا - حمله حوثیهای یمن به دو کشتی در تنگه باب‌المندب
یک مقام دفاعی آمریکا با تأکید بر تهدید کشتی‌هایی که در خطوط کشتیرانی توسط گروه هم‌سو با ایران هدف قرار می‌گیرند، گفت: حملات یمن تحت کنترل حوثی‌ها روز جمعه به ۲کشتی با پرچم لیبریا در تنگه باب‌المندب توسط حوثیها انجام شده است.
به گفته این مقام، یک پرتابه که گمان می‌رود یک پهپاد باشد، به یکی از کشتی‌های آلمانی الجسره اصابت کرد که باعث آتش‌سوزی شد اما هیچ آسیبی در پی نداشت. این مقام مسئول گفت: در حمله دوم دو موشک بالستیک شلیک شد که یکی از آنها به یک کشتی اصابت کرد و باعث آتش‌سوزی شد که خدمه در تلاش برای خاموش کردن آن بودند.

 

رویترز: دادگاه هلند درخواستها برای جلوگیری از صادرات قطعات جنگنده اف۳۵ به اسراییل را رد کرد
دادگاه هلند روز جمعه درخواستهای گروه‌های حقوق‌بشر برای جلوگیری از صادرات قطعات جنگنده اف-35 به اسراییل را که به‌گفته آنها امکان جنایات جنگی در نوار محاصره شده غزه را فراهم می‌کند، از سوی دولت هلند رد کرد.
قضات دادگاه منطقه‌یی در لاهه گفتند که آنها در زمینه‌های سیاسی و فروش تسلیحاتی باید دست باز زیادی به دولت هلند بدهند.
هلند یکی از چندین انبار منطقه‌یی قطعات F-35 متعلق به ایالات متحده را در خود جای داده است که پس از حملات هفتم اکتبر به کشورهایی که آنها را درخواست می‌کنند، از جمله اسراییل در حداقل یک محموله توزیع می‌شود.
در حالی که قضات گفتند که احتمال می‌رود F-35 در جنایات جنگی احتمالی نقش داشته باشد، آنها افزودند که بر اساس شرایط مجوز صادرات تسلیحات، آنها فقط می‌توانند در مورد این سؤال تصمیم بگیرند که آیا دولت ارزیابی معقولی در ادامه صادرات انجام داده است یا خیر. گفت: هیچ فرصتی برای مداخله قاضی وجود ندارد.
از زمان حملات هفتم اکتبر، نیروهای اسراییلی بخش اعظم غزه را ویران کرده‌اند، به‌گفته مقامات بهداشتی فلسطین، نزدیک به ۱۹۰۰۰نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر زیر آوار مدفون شده‌اند.

 

رویترز: کاخ‌سفید در حال مذاکره «فشرده» با اسراییل درباره مرحله بعدی جنگ غزه است
کاخ‌سفید در حال مذاکره «فشرده» با اسراییل درباره مرحله بعدی جنگ غزه است
مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید روز جمعه بدون اشاره به زمان وقوع این تغییر گفت: واشنگتن به اسراییل فشار می‌آورد تا جنگ در غزه را به جای بمباران گسترده و عملیات زمینی، بر هدف‌گیری دقیق رهبران حماس متمرکز کند... .

جیک‌سولیوان، در جریان بازدید از اسراییل به خبرنگاران گفت: «گذری به مرحله دیگری از این جنگ وجود خواهد داشت، مرحله‌ای که به روش‌های دقیق‌تری بر هدف قرار دادن رهبری و عملیات‌های اطلاعاتی متمرکز است».

سالیوان گفت که در دیدارهای روز پنجشنبه خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه جنگ و رؤسای ارتش درباره زمان چنین انتقالی صحبت کرده است.

وی گفت: این‌که دقیقاً چه زمانی این اتفاق می‌افتد و دقیقاً تحت چه شرایطی باشد موضوع ادامه گفتگوی فشرده بین ایالات متحده و اسراییل خواهد بود.
پس از این دیدارها، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که به سالیوان گفته است که جنگ «بیش از چند ماه» ادامه خواهد داشت... .

 

دیدار محمود عباس با جیک سالیوان در رام‌الله:

رویترز: خبرگزاری رسمی وفا روز جمعه گزارش داد محمود عباس، رئیس‌ دولت فلسطین روز جمعه به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که حمله اسرائیل به مردم فلسطین به‌ویژه در غزه باید متوقف شود.

به گفته وفا، محمود عباس در جریان نشست خود در رام‌الله به سالیوان گفت که ایالات متحده باید «برای وادار کردن اسرائیل به توقف تجاوزات خود به مردم ما در کرانه باختری، از جمله قدس اشغالی، مداخله کند».

 

سایت سی.ان.ان: وزارت‌خارجه اردن اعلام کرد ۷کارمند بیمارستان صحرایی اردن در غزه در اثر گلوله‌باران زخمی شدند
هفت تن از کارکنان بیمارستان صحرایی اردن در شمال غزه در حمله هوایی اسراییل زخمی شدند.
ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن در مصاحبه‌یی با عیسی سوارس، خبرنگار سی.ان.ان، روز چهارشنبه گفت که کارکنان هنگام کمک‌رسانی به فلسطینیهای مجروح که به ورودی بخش اورژانس بیمارستان رسیده بودند، مورد اصابت قرار گرفتند.
وی گفت: کارکنان بیمارستان صحرایی ما با مشاهده تعدادی فلسطینی که مجروحان را حمل می‌کردند به اورژانس شتافتند و با رسیدن کارکنان ما به اورژانس، دوباره مورد اصابت قرار گرفتند و حدود هفت نفر از کادر پزشکی ما در آنجا زخمی شدند. متأسفانه بسیاری دیگر از فلسطینیان کشته و زخمی شدند».
صفدی گفت اردن خواستار تحقیق درباره آنچه اتفاق افتاده است.
او گفت: «غیرقابل درک است که افرادی که سعی در ارائه کمکهای پزشکی به مجروحان دارند نیز مورد اصابت قرار گیرند.
در بیانیه وزارت‌خارجه اردن آمده است که عمان «نیروهای اشغالگر اسراییل را مسئول کامل به خطر انداختن جان تیم‌های پزشکی اردنی می‌داند».
صفدی در این مصاحبه گفت: اسراییل موظف است از ایمن بودن بیمارستانها، ایمن بودن مجاورت بیمارستانها و انجام هیچ‌گونه عملیات نظامی که بتواند بیمارستانها را به خطر بیندازد، اطمینان حاصل کند.

 

رویترز ۲۴آذر ۱۴۰۲ نوشت: ایالات متحده اسراییل را در حملات غزه تحت فشار قرار می‌دهد، اما جزئیات اندک است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و جیک سالیوان، مشاور ارشد امنیت ملی، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره کاهش عملیات شدید اسراییل در غزه گفتگو کرده‌اند.

تمرکز بر تغییر استراتژی آخرین کارزار فشار چند هفته‌یی واشنگتن برای انجام اقدامات بیشتر برای حفاظت از جمعیت ۲.۳میلیونی غزه است، جایی که به‌گفته مقامات بهداشتی فلسطینی، در انتقام اسراییل به حملات ۷ اکتبر توسط حماس نزدیک به ۱۹۰۰۰ نفر در آن کشته شدند.

سالیوان به کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل گفت که مذاکرات سازنده با نتانیاهو در مورد انتقال اسراییل به مرحله دقیق‌تر و هدفمندتر عملیات داشته است، اما از ارائه جزئیات یا جدول زمانی برای این تغییر خودداری کرد.

نیویورک تایمز روز پنجشنبه گزارش داد که ایالات متحده در تلاش است تا یک تغییر تا پایان سال رخ دهد. . …

بایدن در پاسخ به سؤالی در مورد آن بازه زمانی، پاسخ داد: «من می‌خواهم آنها بر چگونگی نجات جان غیرنظامیان تمرکز کنند، از تعقیب حماس دست برندارند، بلکه بیشتر مراقب باشند»... .


سایت سی.ان.ان: ارتش اسراییل جسد یک گروگان را در غزه کشف کرد

ارتش اسراییل روز جمعه اعلام کرد که نیروهای ویژه اسراییل جسد یک گروگان را در غزه پیدا کرده‌اند.

نیروهای دفاعی اسراییل (IDF) در بیانیه‌یی اعلام کردند که الیا تولدانو Elia Toledano در جریان حملات ۷ اکتبر حماس به اسراییل به گروگان‌گرفته شده بود. او ۲۸سال داشت.
ارتش اسراییل گفت: «مأموریت ملی ما یافتن مفقودین و بازگرداندن همه گروگانها به خانه است. ارتش اسراییل گفت: ما با سازمانهای امنیتی و با تمام ابزارهای اطلاعاتی و عملیاتی همکاری می‌کنیم تا همه گروگانها را به خانه بازگردانیم».
در جریان حمله حماس به اسرائیل، حدود ۲۴۰نفر به گروگان گرفته شدند. دهها نفر آزاد شده‌اند، اما مقامات اسراییلی معتقدند بیش از ۱۳۰گروگان در غزه باقی مانده‌اند.

 

سایت سی.ان.ان: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به کرانه باختری سفر می‌کند

این در حالیست که کاخ‌سفید بر اسراییل فشار می‌آورد تا تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، روز جمعه به کرانه باختری اشغالی سفر خواهد کرد او در تلاش است تا حمایت مستمر ایالات متحده از اسراییل در مبارزه با حماس را نشان دهد و در عین‌حال از دولت اسراییل بخواهد که گام‌های معناداری برای کاهش تلفات غیرنظامیان در غزه بردارد.

یک مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت که سالیوان در دومین روز سفر خود به منطقه با محمود عباس رئیس دولت فلسطین در رام‌الله دیدار خواهد کرد. سالیوان پیش از این روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل و دیگر مقامات ارشد دولتی دیدار کرده است.

این مقام گفت: سالیوان «درباره تلاش‌های جاری برای ارتقای ثبات در کرانه باختری، از جمله از طریق تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم، حمایت از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق هماهنگ‌کننده امنیتی ایالات متحده برای اسراییل و تشکیلات خودگردان، تلاش‌های مداوم برای اصلاح احیای تشکیلات خودگردان فلسطین و ابتکارعمل برای حسابرسی از شهرک نشینان افراطی به‌خاطر خشونت علیه فلسطینیان گفتگو خواهد کرد»...

فیل گوردون Phil Gordon، مشاور امنیت ملی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، هفته گذشته با محمود عباس و دیگر رهبران فلسطینی دیدار کرده است... .

دیدار سالیوان با محمود عباس در بحبوحه شکاف علنی بین بایدن و نتانیاهو انجام می‌شود که در مورد این‌که آیا تشکیلات خودگردان فلسطین باید پس از پایان جنگ اسراییل با حماس، قدرت حکومتی در غزه داشته باشد یا خیر، اختلاف‌نظر دارند.

ایالات متحده گفته است که تشکیلات خودگردان فلسطین باید پس از پایان عملیات نظامی اسراییل مسئولیتهای حکومتی در غزه را برعهده بگیرد، اما نتانیاهو بارها این ایده را رد کرده است...


رویترز: سفر جیک سالیوان به منطقه

جان کربی، سخنگوی کاخ‌سفید در یک نشست خبری منظم به خبرنگاران گفت که سالیوان در مورد انتقال احتمالی به‌عملیات‌های با شدت کمتر در «آینده نزدیک» بحث کرد، اما از ارائه جدول زمانی مشخص خودداری کرد.

او گفت: «آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که به حماس تلگراف کنیم که احتمالاً در هفته‌ها و ماه‌های آینده با آنها مواجه خواهد شد».

یک مقام آمریکایی اواخر پنجشنبه به خبرنگاران گفت: این تغییر می‌تواند شامل «تغییر تأکید از عملیات پاکسازی با سرعت بالا، عملیات پاکسازی با شدت بالا» به تمرکز با شدت پایین بر اهداف با ارزش بالا، با حملات اطلاعاتی بیشتر و «اهداف نظامی محدود و دقیق» باشد.

این مقام گفت که چنین تغییری نقطه‌عطف بزرگی برای تلاشهای بلندمدت خواهد بود و افزود که مذاکراتی با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر کشورهای منطقه در مورد چگونگی اداره غزه در آینده در جریان است... .


سایت سی.ان.ان: بایدن از اسراییل می‌خواهد که بیشتر بر «چگونگی نجات جان غیرنظامیان» در غزه تمرکز کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه در پاسخ به این سؤال که آیا می‌خواهد اسراییل از حملات خود به غزه کم کند گفت که از اسراییل می‌خواهد بر نجات جان غیرنظامیان تمرکز کند.

بایدن پس از پایان سخنرانی خود در مؤسسه ملی بهداشت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: «من از آنها می‌خواهم که بر چگونگی نجات جان غیرنظامیان تمرکز کنند. از دنبال کردن حماس دست برندارید، بلکه بیشتر مراقب باشید».

بایدن به سؤال دیگری در مورد این‌که آیا فکر می‌کند اسراییل قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کند، پاسخی نداد.


سایت سی.ان.ان: دستگیریهای تروریستی
دادستان فدرال آلمان گفت: چهار نفر که ادعا می‌شود عضو حماس هستند مظنون به طراحی حملات تروریستی در خاک اروپا توسط مقامات آلمانی و هلندی دستگیر شده‌اند.
این حادثه پس از آن رخ داد که کمیسر امور داخلی اروپا هشدار داد که جنگ بین اسراییل و حماس باعث افزایش دوقطبی شدن در جامعه اروپایی شده است.


سایت سی.ان.ان: یک مقام آمریکایی می‌گوید روزهای رهبر حماس به شماره افتاده است

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «یحیی سنوار» رهبر حماس «روزهایش به شمارش افتاده است»، این در حالیست که اسراییل به‌دنبال حذف این بالاترین رهبر حماس در غزه است.

این مقام گفت: «فکر می‌کنم می‌توان گفت روزهای او به شمارش افتاده است. من هم‌چنین فکر می‌کنم می‌توان گفت مهم نیست که این موضوع چقدر طول می‌کشد».

این مقام با اشاره به کشته شدن چندین آمریکایی در حملات ۷ اکتبر توسط حماس، گفت سنوار دستهایش به خون آمریکائیان آلوده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0bfa2d33-a85d-4cb2-b6d0-3d106eff2852"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات