728 x 90

هشدار کارشناسان ملل متحد: طرح حجاب و عفاف آپارتاید جنسیتی است

هشدار کارشناسان ملل متحد: طرح حجاب و عفاف آپارتاید جنسیتی است
هشدار کارشناسان ملل متحد: طرح حجاب و عفاف آپارتاید جنسیتی است

کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد طرح حجاب و عفاف توسط رژیم ایران را «آپارتاید جنسیتی» نامیده و نسبت به مجازاتهای شدیدی که برای زنان و دختران ایران در نظر گرفته است ابراز نگرانی کردند.

این گزارشگران اعلام کردند: هدف رژیم ایران از طرح سرکوبگرانه حجاب و عفاف سرکوب زنان و دختران برای وادار کردن آنها به تسلیم است.  این طرح هم‌چنین حقوق اساسی از جمله حق مشارکت در زندگی فرهنگی، ممنوعیت تبعیض، آزادی عقیده و بیان، حق اعتراض و حق دسترسی به خدمات اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و آزادی حرکت را نقض می‌کند.

این طرح به‌دنبال این است که به نهادهای دولتی اجازه دهد تا افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، از خدمات و فرصتهای ضروری محروم کنند. مدیران سازمانهایی که قانون را اجرا نکنند نیز می‌توانند مجازات شوند... 

کارشناسان ملل متحد می‌گویند: «پس از ماه‌ها اعتراض سراسری مقامات دولتی این مجازاتها را علیه زنان و دختران اعمال می‌کنند. مجازات شامل محرومیت از آزادیهای اولیه و حقوق اجتماعی و اقتصادی است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در امور ایران. ایرنه خان، گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان؛ الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی؛ و دوروتی استرادا تانک رئیس کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران در میان امضا کنندگان این بیانیه هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94269cfc-e1d0-4277-8454-8aaeb9b9ca8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات