728 x 90

هشدار عفو بین‌الملل: خطر اعدام ۱۵ زندانی توسط رژیم ایران

قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو
قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه دوم خرداد با انتشار نامه‌یی نسبت به اعدام ۱۵تن از زندانیانی که در ارتباط با قیام توسط رژیم ایران دستگیر شده‌اند هشدار داد.
عفو در نامه خود با اعلام این‌که هشت تن از این زندانیان به اسامی، فاضل بهرامیان، محمود مهرابی، ماموستا محمد خضرنژاد، منوچهر مهمان نواز، مهران بهرامیان، مجاهد (عباس) کورکوری، رضا (غلامرضا) رسایی و توماج صالحی در خطر اعدام قریب‌الوقوع هستند اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی حقوق محاکمه عادلانه را به‌شدت نقض کرده‌اند و بسیاری از این زندانیان را مورد شکنجه و سایر بدرفتاریها از جمله ضرب‌وشتم، شوک الکتریکی و خشونت جنسی قرار داده‌اند.
عفو در نامه خود هم‌چنین با تأکید بر این‌که پیش‌تر ۹تن از دستگیر شدگان قیام در پی محاکمه‌های ساختگی به‌شدت ناعادلانه توسط رژیم ایران اعدام شده‌اند، نحوه رسیدگی به پرونده این متهمان را به‌دور از استانداردهای جهانی، غیرعادلانه و تحت شکنجه دانسته و تأکید می‌کند که دادگاه آنها فرمایشی بوده است.
این هشدار در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر و در سال ۲۰۲۳، عفو بین‌الملل در گزارشی پیرامون ارزیابی وضعیت حقوق‌بشر در ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۲ اجرای احکام اعدام را دو برابر کرده و ناپدیدسازی قهری، شکنجه و دیگر رفتارهای غیرانسانی، تحقیرآمیز و بی‌رحمانه در این کشور به‌صورت سازمان‌یافته انجام می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f88e341-7b8e-41fe-8603-73331ac36701"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات