728 x 90

هشدار آمریکا درباره پیامدهای تمدید‌نشدن تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل

برایان هوک و کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۴تیرماه با نمایندگان ۱۴عضو دیگر شورای امنیت، درباره فعالیت‌های «شرارت آمیز» رژیم ایران در منطقه از جمله حملات ماه سپتامبر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی عربستان سعودی صحبت کردند و از این شورا خواستند تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را تمدید کند.
این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گزارش سالانه خود در مورد "تروریسم" در سایر کشورها را منتشر کرد که در آن از رژیم ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین دولت «حامی تروریسم» در جهان نام برده شده است. رژیم ایران در این گزارش متهم شده که در گذشته هر سال حدود ۷۰۰میلیون دلار صرف فعالیت‌های تروریستی کرده و به یک شبکه مرتبط با گروه القاعده اجازه ارسال پول و نیرو به افغانستان و سوریه را داده است.

برایان هوک، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، اخیراً گفته بود آمریکا به‌عنوان طراح تحریم‌های شورای امنیت و عضو دایم این نهاد توسل به مکانیسم ماشه را حق خود می‌داند.
از سوی دیگر، وزارت دارایی آمریکا در همین روز اعلام کرد که پنج ناخدای ایرانی نفتکش‌هایی که اخیراً به ونزوئلا سوخت حمل کرده‌اند را تحریم می‌کند.
استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا با صدور بیانیه‌یی تأکید کرد که «تمامی کسانی که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران یاری برسانند و کسانی که شرایط رفتار بی‌ثبات کننده آنان (رژیم ایران) را بیش‌از‌پیش مهیا کنند، هدف تحریم قرار می‌دهد.
پیش از این نیز آمریکا شماری از شخصیتها و نهادهای رژیم ایران از جمله سپاه پاسداران را به فعالیت‌های تروریستی یا نقض حقوق‌بشر متهم و مشمول تحریم کرده است. ارتباط تجاری با این نهادها و افراد می‌تواند باعث مجازات یا محدودیت‌هایی از سوی آمریکا شود.

گفتنی است که بنا بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در چارچوب انعقاد توافق هسته‌یی (برجام) تصویب شد، قرار است که تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران پس از ۱۳سال در مهرماه امسال لغو شود. آمریکا که با این کار مخالف است اخیراً پیش‌نویس قطعنامه تازه‌یی را به شورا ارایه کرده است تا تحریم‌های مذکور را به‌طور نامحدود تمدید کند - اقدامی که چین و روسیه با آن مخالفند.
چین و روسیه می‌گویند آمریکا در پی تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از برجام حق توسل به «مکانیسم ماشه» برای بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها علیه رژیم ایران را ندارد.
برایان هوک هم‌چنین در مصاحبه‌یی با خبرگزاری رویترز گفته است: "ما شاهد عمیق‌تر شدن شکاف بین روسیه و چین با جامعه جهانی هستیم."
برایان هوک پیش‌تر در همین روز به روسیه و چین هشدار داده بود که در صورت وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا منزوی خواهند شد.
در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران تمدید نشود، آمریکا تحریم‌های تعلیق شده علیه این رژیم را باز خواهد گرداند.
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: قطعنامه‌یی که ما ارائه کرده‌ایم تحریم تسلیحاتی متعارف علیه این بزرگترین حکومت حامی تروریسم را تمدید خواهد کرد.
پمپئو اظهار داشت : اما اگر این اتفاق نیفتد، ما به جهانیان یادآوری می‌کنیم که مقام‌های دولت اوباما به‌وضوح اعلام کرده بودند که ایالات متحده توانایی بازگرداندن یکجانبه تحریم‌ها را دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b9b822f1-9f12-4305-897d-d45788ac0810"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات