728 x 90

هشتاد و سومین روز جنگ در غزه - نیویورک تایمز: اسراییل ممکن است جبهه جدیدی را علیه حزب‌الله در مرز شمالی باز کند

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار هشتاد و سومین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا روز پنجشنبه به‌نقل از هلال احمر فلسطین و مقامات بهداشتی نوشت: بمبارانهای سنگین تنها در ۲۴ساعت گذشته در شهر خان یونس در جنوب و هم‌چنین بیت لاهیا و اردوگاههای دیرالبـَلـَح، المـَغازی و نـُصـِیرات در شمال و مرکز نوار غزه دست‌کم ۱۹۵کشته و ۳۲۵مجروح بر جای گذاشت.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، بمبارانهای اسراییل در غزه تاکنون منجر به مرگ دست کم ۲۱۳۲۰تن و مجروح شدن و ۵۵۶۰۳تن دیگر شده است. علاوه بر این، هزاران نفر هم‌چنان در زیر آوارها مفقود هستند.

 

وال استریت ژورنال نوشت: نیروهای اسراییلی حملات زمینی و هوایی خود را به اردوگاههای آوارگان در مرکز نوار غزه شدت بخشیده‌اند. در بحبوحه درگیریهای اسراییل و حماس در این مناطق، جمعیت انبوهی به‌دنبال سرپناه و محل امن هستند. اسراییل روز چهارشنبه به غیرنظامیان اردوگاههای بـُر ِیج و نـُصـِیرات دستور داد به دیرالبلح بروند.

باین‌حال درگیریهای زمینی در دیرالبلح در همان روز ادامه یافت و ارتش اسراییل روز چهارشنبه گفت فقط ۴ساعت درگیریها را به‌خاطر جابه‌جایی متوقف می‌کند.

بسیاری از ساکنان، سرگردان در حال ترک اردوگاهها هستند، بدون اطمینان از این‌که در محل دیگری هدف قرار نگیرند

 

اونروا آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی تأکید کرد: «دستور تخلیه مرکز غزه توسط مقامات اسراییلی باعث آوارگی اجباری مداوم می‌شود. بیش از ۱۵۰هزار نفر شامل کودکان خردسال، زنانی که نوزاد دارند، افراد دارای معلولیت و افراد مسن، جایی برای رفتن ندارند. تنها امید باقی مانده، آتش‌بس بشردوستانه است».

 

اونروا هم‌چنین اعلام کرد: «غزه با گرسنگی فاجعه‌بار دست و پنجه نرم می‌کند و هم‌اکنون ۴۰درصد جمعیت در معرض خطر قحطی هستند».

 

وزارت دفاع اسراییل ضمن اعلام کشته شدن ۷نفر از نیروهای ارتش اسراییل طی عملیات نظامی ۴۸ساعت گذشته در غزه، جمع تلفات اسراییل در جبهه‌های مختلف از آغاز جنگ غزه تاکنون را ۱۶۷نفر اعلام کرد.

رویترز روز چهارشنبه به‌نقل از وزیر کشور اسراییل نوشت وضعیت در مرزهای شمالی اسراییل باید تغییر کند و زمان برای تلاشهای دیپلماتیک در حال اتمام است.

رویترز افزود: وزیر کشور اسراییل که یکی از اعضای دست راستی کابینه جنگ اسراییل به‌شمار می‌رود به خبرنگاران گفت: «زمان برای راه‌حلهای دیپلماتیک به‌منظور مهار تنشها در مرزهای شمالی اسراییل رو به اتمام است.

 

به‌گزارش سی.ان.ان بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل، گفت: «اگر جهان و دولت لبنان برای توقف آتش به‌سمت جوامع شمالی و عقب‌راندن حزب‌الله از مرزها اقدام نکنند، ارتش اسراییل این کار را انجام خواهد داد».

 

کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد طی گزارشی نسبت به وخامت سریع وضعیت حقوق‌بشری در کرانهٴ باختری هشدار داد و با اعلام این‌که از هفت اکتبر تاکنون، ۳۰۰فلسطینی در این منطقه کشته شده‌اند، نوشت: « (دولت اسرائیل) باید اقدمات فوری برای پایان دادن به کشتار و مجروح کردن فلسطینی‌ها حین عملیات در کرانهٴ غربی در پیش بگیرد. »...

کمیساریا افزود که بازداشت‌های خودسرانه دسته‌جمعی، بازداشتهای غیرقانونی و موارد گزارش‌شده شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری با زندانیان فلسطینی را نیز ثبت کرده است و از ۷اکتبر حدود ۴۷۸۵فلسطینی در کرانه باختری بازداشت شده‌اند.

 

به‌گزارش خبرگزاری وفا، محمد اشتیه نخست‌وزیر دولت فلسطین در سخنان خود در اجلاس کابینهٴ این دولت، سازمان ملل را فراخواند که از همهٔ معابر منتهی به نوار غزه، کمک‌ها را وارد آنجا کند.

وی هم‌چنین، گفت: «اسرائیل بر اراده مردم ما برای دستیابی به آزادی، استقلال و به یک کشور پیروز نخواهد شد. کشتار فجیع روزانه، نشانه شکست است... اسراییل از ۷۵سال پیش تلاش کرده امیدها و آرزوهای مردم فلسطین را خنثی کند و موجودیت، هویت، حق تعیین سرنوشت (آنها) را از بین ببرد».

 

به‌گزارش رسانه‌های آمریکا، معترضان حامی فلسطین، عبور مرور را در اطراف فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک برای مدتی مسدود کردند.

رسانه‌های خبری از دستگیری دهها تن از تظاهر کنندگان خبر دادند.

 

فرانس ۲۴ - ۷دی ۱۴۰۲: به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، در حمله اسراییل به نوار غزه، حداقل ۲۱۱۱۰ نفر کشته و ۵۵۲۴۳ نفر زخمی شده‌اند.

 

خبرگزاری رویترز ۷دی ۱۴۰۲:

  •  جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، پاسخ بین‌المللی محکمی به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های دریایی دریای سرخ ارائه کند، اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، بسیاری از متحدان نمی‌خواهند به‌طور علنی یا اصلاً با آن ارتباط داشته باشند.
  •  دو تن از متحدان اروپایی آمریکا که به‌عنوان مشارکت کنندگان در عملیات نگهبان سعادت نام برده شده‌اند - ایتالیا و اسپانیا - بیانیه‌هایی صادر کردند که ظاهراً از این ائتلاف دریایی فاصله گرفتند.
  • پنتاگون می‌گوید این ائتلاف دفاعی متشکل از بیش از ۲۰کشور است تا اطمینان حاصل شود که تجارت میلیاردها دلاری می‌تواند آزادانه از طریق یک نقطه توقف کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ در نزدیکی یمن جریان داشته باشد.
  • دیوید هرناندز، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کامپلوتنس مادرید، با اشاره به این‌که افکار عمومی اروپا به‌طور فزاینده‌یی از اسراییل انتقاد می‌کنند و از جذب شدن به آن محتاط هستند، گفت: «دولت‌های اروپایی بسیار نگران هستند که بخشی از رای‌دهندگان بالقوه‌شان علیه آنها روی بیاورند».
  • دریای سرخ نقطه ورود کشتی‌هایی است که از کانال سوئز استفاده می‌کنند، که حدود ۱۲درصد تجارت جهانی را انجام می‌دهد و برای جابه‌جایی کالا بین آسیا و اروپا حیاتی است. حملات حوثی‌ها منجر به تغییر مسیر برخی کشتی‌ها در اطراف دماغه امید [آفریقای جنوبی] شده است که به‌طور قابل توجهی باعث افزایش زمان و هزینه دریانوردی شده است.
  • شرکت کانتینری بزرگ دانمارکی مرسک روز شنبه اعلام کرد که عملیات کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن را از سر خواهد گرفت. اما هاپاگ لوید آلمان روز چهارشنبه گفت که هم‌چنان معتقد است دریای سرخ بسیار خطرناک است و به اعزام کشتی‌ها به اطراف دماغه امید[افریقای جنوبی] ادامه خواهد داد.
  • در حالی که ایالات متحده می‌گوید ۲۰کشور برای گروه ضربت دریایی خود ثبت نام کرده‌اند، تنها نام ۱۲کشور را اعلام حضور کرده‌اند.
  • عربستان و امارات متحده عربی قبلاً هیچ علاقه‌یی به سرمایه‌گذاری در تشکیل این ائتلاف اعلام نکرده بودند.
  • ایالات متحده تاکنون حملات هوایی تلافی‌جویانه محدودی را علیه شبه‌نظامیان در عراق و سوریه انجام داده است، اما در یمن از انجام همین هم خودداری کرده است.
  • مولروی معاون دستیار سابق پنتاگون گفت: «زمانی که کشتی‌های نظامی در «عملیات سعادت (Operation Prosperity Guardian)» شروع به محافظت از کشتی‌های تجاری کنند و مورد حمله مستقیم قرار گیرند، (حوثی‌ها) نه فقط به ایالات متحده، بلکه به کشورهای ائتلاف نیز حمله خواهند کرد».
  • استرالیا روز پنجشنبه کشته شدن ۲شهروند خود را در حمله هوایی اسراییل در جنوب لبنان تأیید کرد و گفت که در حال بررسی ادعاهای حزب‌الله مبنی بر ارتباط یکی از شهروندان استرالیایی کشته شده با این گروه شبه‌نظامی می‌باشد.
  • مارک دریفوس سرپرست وزارت‌خارجه طی یک نشست خبری گفت: «ما به تحقیق درباره این شخص خاص که حزب‌الله ادعا کرده که او رزمنده حزب‌الله بوده، ادامه خواهیم داد.
  • معترضان طرفدار فلسطین روز چهارشنبه ترافیک صبحگاهی اطراف فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس و فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک - دو مورد از شلوغ‌ترین فرودگاههای کشور - را در تظاهرات ساحلی به ساحل مسدود کردند که با دهها بازداشت به پایان رسید.
  • پوشش خبری محلی هر دو تظاهرات نشان می‌دهد که تظاهر کنندگان در مخالفت با اقدام نظامی اسراییل در نوار غزه طی ۱۱هفته گذشته، بنرهایی با پیام‌هایی مانند «فلسطین را آزاد کنید» و «نسل‌کشی را متوقف کنید» حمل می‌کنند.
  • نیروهای اسراییلی مرکز غزه را از طریق زمین، دریا و هوا مورد یورش قرار دادند و مقامات فلسطینی دهها کشته دیگر را گزارش کردند و آژانس بهداشت سازمان ملل گفت که هزاران نفر در تلاش برای فرار از جنگ بودند.
  • به‌گفته پزشکان شامگاه چهارشنبه، هواپیماهای اسراییلی سه حمله به النصیرات در مرکز غزه انجام دادند که بر اثر آن ۷نفر کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند.
  • تقریباً تمام ۲.۳میلیون نفر غزه از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

 

نیویورک تایمز ۷دی:  اسراییل ممکن است جبهه جدیدی را علیه حزب‌الله در مرز شمالی باز کند
یکی از اعضای کابینه جنگ هشدار داد که اسراییل ممکن است جبهه جدیدی را علیه حزب‌الله در مرز شمالی باز کند
همزمان با حمله اسراییل به اهدافی در نوار غزه در روز چهارشنبه، یکی از اعضای کابینه جنگ این کشور تهدید کرد که در جبهه دوم، در امتداد مرز شمالی با لبنان، جایی که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، حزب‌الله، موشک‌هایی را به سمت اسراییل شلیک کرده‌اند، اقدام خواهد کرد.
بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ اسراییل و وزیر دفاع سابق، چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «کرونومتر برای راه‌حل دیپلماتیک در حال اتمام است. اگر جهان و دولت لبنان برای جلوگیری از شلیک به ساکنان شمال اسراییل و دور کردن حزب‌الله از مرزها اقدامی نکنند، ارتش اسرائیل این کار را انجام خواهد داد».
تهدید یک جنگ گسترده‌تر، ایالات متحده و متحدانش را از زمان آغاز درگیری در غزه به خود مشغول کرده است و تنها زمانی افزایش یافته است که سه گروه مورد حمایت ایران یعنی حماس، حزب‌الله و حوثی در یمن - حملاتی را به سمت اسراییل انجام داده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه ۷دی ۱۴۰۲: حمله پهپادی توسط شبه‌نظامیان عراقی به اسراییل
 پس از آن‌که یک گروه مسلح عراقی مرتبط با شبه‌نظامیان حماس مسئولیت حمله در این منطقه را برعهده گرفت، ارتش اسراییل اعلام کرد که یک پهپاد در نزدیکی روستایی در بلندی‌های جولان سقوط کرده است.
ارتش اسراییل به خبرگزاری فرانسه گفت که این پهپاد در نزدیکی ایلیاد (Eliad) سقوط کرده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
نیروهای شبه‌نظامی عراقی، که گروه‌های مسلح حامی رژیم ایران هستند، در بیانیه‌یی اعلام کرد که با «سلاحهای مناسب» به یک «هدف حیاتی» در جنوب ایلیاد حمله کرده است.
به‌گفته یک مقام نظامی آمریکا، واشنگتن از ۱۷ اکتبر تاکنون ۱۰۳حمله علیه نیروهای خود در عراق و سوریه را شمارش کرده است.
مسئولیت بیشتر این حملات را جناح‌های مقاومت اسلامی در عراق برعهده گرفته‌اند که مخالف حمایت آمریکا از اسراییل در جنگ علیه حماس هستند.
اسراییل بخشی از بلندی‌های جولان را از سوریه در جنگ اعراب و اسراییل در سال ۱۹۶۷ تسخیر کرد و سپس آن را در سال ۱۹۸۱ ضمیمه خاک اسراییل کرد. این الحاق توسط سازمان ملل به‌رسمیت شناخته نشده است.
گروه حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد که در حمله اسراییل در جنوب لبنان، یک جنگجوی حزب‌الله کشته شد، در عین‌حال رسانه‌های دولتی گزارش دادند که ۲تن از بستگان وی نیز کشته شده‌اند و این گروه مورد حمایت ایران به تلافی، دست به حمله موشکی زد.
حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کرد که در پاسخ به جنایات مکرر دشمن و هدف قرار دادن منازل غیرنظامیان در بنت جبیل، ۳۰موشک کاتیوشا را به سمت کریات شمنا در شمال اسراییل پرتاب کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان آغاز درگیریهای مرزی، بیش از ۱۵۰ نفر در سمت لبنان کشته شده‌اند که بیشتر آنها جنگجویان حزب‌الله و هم‌چنین بیش از ۲۰غیرنظامی، سه نفر از آنها روزنامه‌نگار بودند.
بر اساس آمارهای ارتش، در سمت اسرائیل، حداقل چهار غیرنظامی و ۹سرباز کشته شده‌اند.

 

فرانس ۲۴: دهها تن در تظاهرات حامی فلسطین در دو فرودگاه بزرگ آمریکا دستگیر شدند
معترضان طرفدار فلسطین روز چهارشنبه برای مدت کوتاهی راههای ورودی فرودگاههای نیویورک و لس‌آنجلس را مسدود کردند و برخی از مسافران را مجبور کردند که پیاده برای دور زدن جاده مسدود شده حرکت کنند.
در حالی که خطوط هوایی ایالات متحده با هجوم مسافران برای سفرهای تعطیلات خود درگیر بودند، تظاهرات طرفدار فلسطین ترافیک در حومه فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس را مختل کرد.
پلیس گفت که در مجموع ۶۲نفر در جریان این دو اعتراض دستگیر شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/36f1545e-88b5-47fc-91a5-e72e10f5555a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات