728 x 90

نیمی از درآمد کودکان را باج می‌گیرند تا برای مرگ تدریجی اجازه کار بدهند

کودکان کار
کودکان کار

یکی از بحرانهای دردناکی که حاکمیت پلید ۴۰ساله ولایت فقیه بر میهن اسیرمان آوار کرده تاثیرات فقر شدید مردم و به‌وجود آمدن پدیده‌ای به نام کودکان کار در مراکز تفکیک زباله شده است. اما چپاولگران حکومت حتی از در آمد ناچیز این کودکان نیز چشم‌پوشی نمی‌کنند. گزارش کوتاهی از وضعیت کودکان زباله گرد:

 

بیش از ۱۰ساعت کار در روز برای کودکان ۱۲ساله

میانگین سنی کودکان زباله گرد ۱۲سال است و به‌طور متوسط این کودکان تا ۱۰و نیم ساعت در روز کار می‌کنند. این کودکان دچار بیماری پوستی شدید، ایدز، هپاتیت، اسهال خونی، به‌دلیل آن که ماسک ندارند سل، کزاز، سالک پوستی، انگل روده‌ای، فلج اطفال و خمیدگی ستون فقرات هستند زیرا برخی از آنها بیش از ۷۰تا ۸۰کیلو زباله را روزانه بر دوش خود می‌کشند و نمی‌توانند از گاری استفاده کنند. زیرا مأموران شهرداری گاری های آنها را می‌گیرند.

برای این کودکان کارت‌های غیرقانونی طراحی شده که شهرداری می‌گوید از جانب ما نیست اما مأموران بین ۲۰۰تا ۴۰۰هزار تومان می‌گیرند که اجازه بدهند این کودکان تفکیک زباله کنند و اگر این باج را ندهند به این کودکان اجازه کار داده نمی‌شود.

هنوز فراموشمان نشده خاطره ۲کودکی که زنده زنده در یکی از گاراژهای تفکیک زباله سوختند. اسمشان را گذاشته بودند احد و صمد. همراه پدر ضایعات جمع می‌کردند. در یک روز زمستانی انفجار کپسول گاز در محل زباله‌ها جان این دو کودک را گرفت.

بعد از روایت تلخ این دو برادر ۷و ۸ساله، پژوهشی در خصوص کودکان زباله گرد انجام شد. کودکانی که نیروهای اصلی تفکیک زباله هستند. کنار هر مخزن زباله یکی از آنها تا کمر خم شده، این کودکان به‌طور میانگین ۱۰و نیم ساعت در روز کار می‌کنند. برخی از آنها تا ۲۰ساعت هم کار می‌کنند. کمرشان زیر بار زباله خم شده است و جسم کوچک شان پر از بیماری است.

 

جرم واضح اما پر درآمد برای کارگزاران حکومت ولایت فقیه

سوسن مازیارفر، عضو جمعیت موسوم به امام علی درباره نتایج پژوهشی که حاصل پرسشنامه‌ هایی است که از ۶۰۰تا ۷۰۰کودک زباله گرد پرسیده شده می‌گوید: “استفاده از این کودکان در مراکز تفکیک زباله جرم واضحی است که انجام می‌شود. بنابراین ورود به این مراکز سخت و دشوار بود اما ما در تهران و چند شهر دیگر حدود ۶۰۰تا ۷۰۰پرسشنامه پر کردیم. میانگین سنی این کودکان ۱۲سال است که در میان آنها کودک ۴ساله نیز بود”.

او در خصوص این‌که کودکان چگونه وارد چرخه زباله گردی می‌شوند مثالی از مناطقی که زباله‌های ارزشمند تری دارند می‌زند و می‌گوید: “در ۲منطقه که ارزش زباله بالاتر دارند مانند ۲و ۶؛ شهرداری مزایده‌ای برای واگذاری تفکیک انجام می‌دهد و پیمانکاری برنده می‌شود این پیمانکار یا مستقیم بچه‌ها را استخدام می‌کند یا به واسطه به صاحبان گاراژهایی که برای تفکیک زباله است این پروژه را واگذار می‌کند که صاحبان این گاراژ ها برای هر بچه ۸۰۰هزار تومان ماهیانه حقوق می‌دهند، بدون دستکش و ماسک. ۵۰تا ۶۰درصد بچه‌های زباله گرد در همان محل جمع‌آوری زباله می‌خوابند، در همانجا غذا می‌خورند، مواردی بوده که این کودکان توسط جانوران موذی مانند موش گزیده شده‌اند”.

 

آمارهای تکان دهنده، باری گران بر دوش نحیف کودکان

سوسن مازیارفر ادامه می‌دهد: “۴۰درصد این بچه‌ها بی‌سواد مطلق هستند. ۳۷درصد ترک‌تحصیل کرده‌اند، ۲۱درصد یک تا دو کلاس درس خوانده و تنها آنهایی در حال تحصیل بودند که یا ایرانی بودند یا افغانهایی که به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کردند و بیشتر کودکان زباله گرد رویای تحصیل داشتند. ۵۲درصد در مراکز زباله می‌خوابیدند، ۴۸درصد در خانه هایشان که خانه‌های آنها نیز کوهی از زباله است. ۵۹درصد این کودکان هنگام جمع‌آوری زباله همراه دارند، ۴۰درصد تنها عضو خانواده‌هایشان هستند که زباله گردی می‌کنند، برخی از این کودکان تا ۲۰ساعت کار می‌کنند، اما میانگین کار این کودکان ۱۰.۵ساعت است، ۶۲درصد آنها بدون دستکش کار تفکیک زباله را انجام می‌دهند و به‌دلیل این‌که دستکش‌ ها خیلی زود پاره می‌شود، ترجیح می‌دهند پول دستکش را صرف گرسنگی خواهر و برادرشان بکنند”.

ماجرا آن جا تلخ‌تر می‌شود که می‌فهمی آنها که بزرگترند و سنی نزدیک به ۱۲سال دارند تا ۸۰کیلو روزانه زباله جمع می‌کنند مازیار فر می‌گوید: حتی به‌خاطر اندک درآمدی کودک ۹ساله روزانه ۶۰تا ۷۰کیلو زباله جمع می‌کند به ذوق آن که کمی بیشتر درآمد داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1df9a030-329f-439f-9bbc-8e8483da3ad7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات