728 x 90

نگرانی عفو بین‌الملل نسبت به احتمال اعدام‌ مخفیانه هموطنان عرب اهوازی

نگرانی عفو بین الملل از اعدام هموطنان عرب اهوازی
نگرانی عفو بین الملل از اعدام هموطنان عرب اهوازی

در پی انتشار اخبار اعدام مخفیانه تعدادی از هموطنان عرب اهوازی، عفو بین‌الملل از رژیم ایران خواست «فورا سرنوشت و مکان نگهداری صدها نفر از دستگیر ‌شدگان را مشخص کند.»

 

در پی انتشار اخبار اعدام شماری از هموطنان عرب اهوازی که توسط سرکردگان رژیم ایران تکذیب شد، فیلیپ لوتر، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بینالملل، گفت: «اگر این اعدامهای مخفیانه ثابت شوند، این‌گونه اقدامهای رژیم ایران بر اساس قوانین بین‌المللی نه تنها جنایت، بلکه نقض آشکار حق حیات و حتی، تمسخر عدالت است ».

او افزود: «بسیار دشوار است تصور کنیم افراد دستگیر شده تنها چند هفته پس از دستگیری از دادرسی عادلانه برخوردار بوده‌اند، چه رسد به امکان درخواست فرجام‌ در مقابل حکم اعدام.»

 

عفو بین‌الملل می‌افزاید از ۲۴سپتامبر تا کنون بیش از ۶۰۰هموطن عرب اهوازی در موج دستگیریهای پس از تهاجم خونین اهواز دستگیر شده‌اند.

یکی از افرادی که گفته شد به‌طور مخفیانه اعدام شده ، احمد حیدری، سرامیک فروش ۳۰ساله‌ای است که تنها چند روز پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح رژیم در اهواز، دستگیر شد. خانواده حیدری تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری او ندارند.

در ۱۱نوامبر ۲۰۱۸آنها به اطلاعات رژیم در اهواز فراخوانده شده و  به آنها گفته شده که او در ۸نوامبر اعدام شده است.

 

به گزارش العربیه رژیم ایران جسد احمد حیدری یکی دیگر از اعدام شدگان را به خانواده‌اش تحویل نداده و آنها را تهدید کرده که حق برگزاری مراسم عزاداری برای او را ندارند.

 این در حالی است که استاندار رژیم در خوزستان در تاریخ ۱۲نوامبر به خبرگزاری دولتی موسوم به ایرنا گفت «گزارش‌ اعدام ۲۲نفر کاملا دروغ است و افرادی که به اتهام ارتباط با حمله مسلحانه دستگیر شده‌اند، تفهیم اتهام شده‌اند». این مزدور رژیم، اطلاعات بیشتری درباره دستگیر ‌شدگان نداده است.

 

فیلیپ لوتر گفت: «در نبود هر گونه اطلاعاتی از محل نگهداری دستگیر شدگان، بیم آن می‌رود که آنها کشته شوند.

مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل افزود: «اعدام‌های اعلام شده نگرانی‌های ما در مورد صدها عرب اهوازی دیگر که پس از حملات اهواز دستگیر شده‌ در معرض حکم اعدام هستند را افزوده است.»

عفو بین‌الملل خواسته است مقامات رژیم بلافاصله و بدون تأخیر مکان نگهداری تمامی بازداشت‌ شدگان را اعلام و اطلاعات روند قانونی صورت گرفته در مورد آنها را منتشر کند.

مقامات رژیم ایران باید به بستگان و وکلای دستگیر ‌شدگان اجازه ملاقات داده تضمین کند که تحت شکنجه یا بدرفتاری‌ قرار نگیرند.

 

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی هموطنان عرب اهوازی شد که به‌دلیل هویت نژادی دستگیر شده‌اند.

فیلیپ لوتر در پایان تأکید کرده که رژیم ایران نباید از تهاجم اهواز به‌عنوان بهانه‌یی برای پاکسازی هموطنان عرب به‌عنوان یک اقلیت قومی و نژادی و مظلوم استفاده کند.»

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ba4d1ba-3de2-4da9-b8de-c4b350197c5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات