728 x 90

نوبخت: برای صادرات نفت به‌شدت مشکل داریم

محمد باقر نوبخت، معاون آخوند روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم
محمد باقر نوبخت، معاون آخوند روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم

محمد باقر نوبخت، معاون آخوند روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم پنجشنبه‌ شب ۲۷ دیماه ۹۷ اعتراف کرد: کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم.

وی افزود: در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم به‌گونه‌یی که از ۲میلیون و ۴۱۰هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود، در حال حاضر به‌شدت فاصله گرفته‌ایم.

نوبخت همچنین گفت: فقط توانسته‌ایم در سال جاری ۲میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت صادر کنیم که نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه‌ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که این برای اولین بار است که یک کارگزار رسمی رژیم ایران به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور در چنین حجمی اعتراف می‌کند.

قابل ذکر است که روز ۱۶ دیماه امیرحسین زمانی معاون وزارت نفت کابینه روحانی اعتراف کرد:‌ مشتریان نفت ایران حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از حدی که آمریکا مجاز دانسته، از ایران نفت بخرند.

وی افزود:‌ فشار و نفوذ مالی آمریکا به حدی است که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و بقیه کشورهایی که برای واردات نفت ایران از آمریکا معافیت گرفته‌اند حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از معافیتی که گرفته‌اند از ایران نفت خریداری کنند.

از زمان تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، قیمت جهانی نفت اندکی کاهش هم داشته است.

معاون وزیر نفت ایران حاضر نشده میزان دقیق صادرات نفت ایران را اعلام کند و صرفاً اعلام کرده "تلاش مجموعه نفت این است که با فروش حداکثری نفت، منابع کشور را تأمین کنند".

 

ایالات متحده آمریکا بهار امسال از توافق هسته‌یی با رژیم ایران موسوم به برجام خارج شد. با خروج آمریکا از برجام همه تحریمهای آمریکا که بر اساس این توافق رفع شده بود از جمله تحریمهای نفتی مجدداً از سرگرفته شده است.

زمانی‌نیا اعتراف کرد: ایران فرصت برجام را تا حدودی از دست داد

 

بیشتر بخوانید

اوپک: سقوط تولید نفت ایران در یک سال گذشته

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، اوپک روز پنجشنبه ۲۷ دی ۹۷ طی گزارشی در سایت رسمی خود اعلام کرد:‌ تولید نفت ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل از آن ۱۵۹هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون و ۵۰هزار بشکه کاهش یافته است.

این گزارش تولید ایران در ماه دسامبر را دو میلیون و ۷۶۹هزار بشکه ارزیابی کرده که این رقم حتی از میزان تولید نفت ایران در دسامبر ۲۰۱۵، قبل از برچیده شدن تحریم‌های قبلی کشورهای غرب نیز کمتر است.

 

آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و در آبان‌ماه تحریم‌های نفتی ایران را دوباره به اجرا گذاشت.

آمریکا به هشت کشور به مدت شش ماه معافیت داده تا به‌صورت محدود نفت از ایران بخرند، اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی گفت ارزیابی فعلی این نهاد انرژی بر این است که معافیت آمریکا برای مشتریان نفتی جمهوری اسلامی تمدید نخواهد شد.

برایان هوک هفته پیش در نشست خبری گفت هشت کشوری که به آنها برای خرید نفت رژیم ایران معافیت شش ماهه داده شده بود تمدید نخواهد شد.

 

تایمز مالی: تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت رژیم ایران

تایمز مالی گزارش داد: «آمار و ارقام نشان می‌دهند تحریمهای آمریکا ضربه جدی به صادرات نفت ایران وارد می‌کند.. آمار و ارقام ماه دسامبر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به یک میلیون و صدهزار بشکه در روز سقوط کرده و این کاهشی برابر با ۶۰درصد نسبت به بهار امسال است».

دو ماه بعد از این تحریمها خریداران و فروشندگان نفت شروع به دیدن روشن آسیبهای وارده ناشی از تحریمها بر روی صادرات نفت ایران کرده‌اند.

تحریم‌های نفتی و مبادلات مالی ایالات متحده آمریکا علیه ایران که رسماًً از روز دوشنبه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) اعمال شد تاثیر خود را از پیش بر روی صادرات نفت ایران گذاشته است.

 

بر اساس آمار بانک جهانی، صادرات نفت رژیم در شهریور سال جاری از ۲.۵میلیون بشکه در روز به ۱.۶میلیون بشکه کاهش یافت. رژیم برای بالا بردن فروش نفت خود در بازار سیاه و دور زدن تحریم‌ها روشهای خاصی را انتخاب کرد. یکی از این شیوه‌ها قطع دستگاههای مسیر یاب یا سیستم جی.پی.اس نفتکش‌هایش بود که به سرعت توسط ماهواره‌ها کشف و خنثی شد.

 

ژاپن و کره جنوبی در اواخر سال ۲۰۱۸ واردات نفتشان از ایران را به صفر رساندند و همان‌گونه که برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت‌خارجه آمریکا بارها تأکید کرد، تصمیم کشورش به صفر رساندن صادرات نفت رژیم است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6315add-9158-404c-801e-84bb1916a9a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات