728 x 90

نشنال ریویو – آمریکا: نایاک، لابی و پژواک لفاظیهای رژیم ایران در آمریکا

نشنال ریویو: نایاک، لابی رژیم ایران در آمریکا و پژواک لفاظیهای رژیم
نشنال ریویو: نایاک، لابی رژیم ایران در آمریکا و پژواک لفاظیهای رژیم
  • نشنال ریویو – آمریکا: نایاک، لابی رژیم ایران در آمریکا و پژواک لفاظیهای رژیم در مقصر دانستن آمریکا به‌خاطر تجاوزات و تخلفات رژیم ایران.
  • تریتا پارسی مؤسس نایاک مستمراً میزان تهدید رژیم ایران را کم جلوه داده در همین حال مقصر بیشتر مشکلات خاورمیانه را سیاست‌های آمریکا در منطقه می‌داند.
  • آمریکایی‌ها از همه طیف‌های سیاسی به رژیم ایران به‌عنوان دشمن و یک عامل شرور نگاه می‌کنند.
  • ۹۳ درصد آمریکایی‌ها برنامه تسلیحات اتمی رژیم ایران را یک تهدید شدید و۹۰ درصد، قدرت نظامی رژیم ایران را یک تهدید فزاینده با همان فوریت دسته‌بندی کردند.

سایت نشنال ریویو روز ۲۹مهر نوشت: شورای ملی ایرانی آمریکایی بارها پژواکی از لفاظیهای تهران در مقصر جلوه دادن آمریکا در رابطه با تجاوزات و تخلفات رژیم ایران بوده است.

اختلافات سیاسی در آمریکا ممکن است در موضوعات مختلف عمیق شود، ولی این کشور هنوز بر سر یک موضوع نسبتاً متحد است. از زمان ظهور انقلاب اسلامی در ایران در سال۱۹۷۹، آمریکایی‌ها تقریباً از همه طیفهای سیاسی به رژیم ایران به‌عنوان یک دشمن و عامل تهدید کننده و حتی گاهی اوقات یک عامل شرور نگاه می‌کنند.

بن رودز Ben Rhodes مشاور امنیت ملی معاون کاخ‌سفید در دوره اوباما، درباره این‌که چگونه تیم وی رسانه‌های اصلی آمریکا و «دیگر گروه‌های خارجی» را فریب می‌داده و سپس آنها آنچه که تیم وی درباره توافق جنجال برانگیز اتمی با رژیم ایران به آنها برای اعلام می‌داد را تصدیق می‌کردند، جنجال به‌پا کرد.

ولی هنوز درباره این‌که رژیم ایران چه بوده و چه هست، در آمریکا یک اجماع وجود دارد. نظرسنجی گالوپ در ۳مارس آشکار کرد که هیچ رژیمی در نظر آمریکایی‌ها مانند رژیم ایران خوار نبوده است. جالب است که از کسانی که نظرسنجی شده‌اند، ۸۸درصد دیدگاه بسیار یا به‌شدت نامساعدی نسبت به این کشور داشتند

نظرسنجی سال۲۰۱۹ نیز انعکاسی از این اجماع بود: ۹۳درصد از آمریکایی‌ها برنامه تسلیحات اتمی رژیم ایران را یک تهدید اصلی و مهم تلقی می‌کردند و ۹۰درصد قدرت نظامی رژیم ایران را به‌عنوان یک تهدید فزاینده با همان میزان فوریت دسته‌بندی می‌کردند.

ممکن است فکر کنید که این مایه نگرانی است که رژیم ایران یک سخنگوی خوش مشرب در سیاست‌های آمریکا داشته باشد ـ یا حتی آزاردهنده‌تر، یک نهاد مستقر در واشنگتن با تاریخچه‌ای از تکرار مواضع رژیم درباره حساس‌ترین اجزای روابط ایران و آمریکا، ولی باور کنید که این همان چیزی است که دقیقاً اتفاق افتاده است.

یا شورای ملی ایرانی آمریکایی در سال۲۰۰۲ توسط تریتا پارسی یکی از مدافعان پر سر و صدای توافق اتمی و جنجال برانگیز اوباما تأسیس شد. پارسی مستمراً میزان تهدید رژیم ایران را کم جلوه داده در حالی که در همین حال سیاست‌های آمریکا را مقصر بیشتر مشکلات خاورمیانه در منطقه می‌داند.

با انتشار یک گزارش رسمی توسط تریتا پارسی و یک تاجر متولد ایران که خواستار برقراری روابط تجاری رژیم ایران با آمریکا بود نایاک تأسیس شد.

بنیاد جامعه باز (Open Society) متعلق به جرج سوروس (George Soros) که کمک چند میلیارد دلاری به آن اختصاص داده است. در سال۲۰۱۵ نایاک، نایاک اکشن (NIAC Action) یا اقدام نایاک را ایجاد کرد، یک بازوی لابی که دسترسی آنرا مستقیماً به سیاستمداران منتخب آمریکا را گسترش می‌داد. جالب این‌که هنگامی که نخستین بار از این نهاد رونمایی شد، مدیر اجرایی آنزمان نایاک جمال عبدی پیشدستانه اعلام کرد که نایاک به‌نمایندگی از دولت ایران لابی نمی‌کند. نایاک در اقدامی تدافعی این ادعا را اغلب اعلام می‌کند و این موضوع پارگراف آزار دهنده و نیشداری در وبسایت آن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1847aed-44ad-4082-8e39-2581e937813c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات