728 x 90

نامه ۳کشور اروپایی به شورای امنیت در خصوص جزئیات نقض توافق هسته‌یی رژیم ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه به شورای امنیت، جزئیات نقضهای توافق اتمی کشورهای غربی با رژیم توسط حکومت آخوندی را تشریح کردند
سه کشور اروپایی در نامه خود به شورای امنیت ملل متحد نوشتند:
تعجب آور نیست که گزارش آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که رژیم ایران به تشدید فعالیت‌های هسته‌یی حساس خود ادامه می‌دهد و حتی از تعهدات برجام نیز فراتر رفته است.
در دوره گزارش، رژیم ایران بسیار فراتر از تعهدات برجامی خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است. این رژیم اکنون ۳۰برابر محدودیت مجاز اورانیوم غنی شده برجام را دارد و ذخایر اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰درصد به رشد قابل توجهی ادامه داده است. رژیم ایران در حال حاضر دارای سه برابرِ میزان اورانیوم بسیار غنی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را تعریف می‌کند. این مقدار امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌یی (بمب اتمی) را فراهم می‌کند. این در حالی است که به گزارش مدیرکل آژانس، رژیم ایران هم‌چنین به آماده‌سازی برای ظرفیتهای جدید غنی‌سازی در جایی که آبشارهای جدید سانتریفیوژها می‌توانند به‌زودی نصب شوند ادامه می‌دهد.
در نتیجه، و همان‌طور که مدیرکل در گزارش خود تأکید می‌کند، آژانس قادر به ارزیابی میزان تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و آب سنگین توسط رژیم ایران نیست. مدیرکل خاطرنشان می‌کند که رژیم ایران سه سال است که پروتکلهای الحاقی را متوقف کرده است.
بنابراین ما از رژیم ایران می‌خواهیم:
۱. فورا تشدید برنامه هسته‌یی خود را متوقف کرده و از تهدید به تولید سلاح هسته‌یی دست بردارد.
۲. به محدودیتهای تحمیل شده توسط برجام، به‌ویژه محدودیتهای مربوط به غنی‌سازی بازگردد.
۳. تعهداتی که در خصوص شفافیت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کرده، از جمله اعمال مجدد تمامی اقدامات شفاف‌سازی که در فوریه ۲۰۲۱ متوقف کرده است را دوباره اجرایی کند.
۴. پروتکل الحاقی را مجدداً تصویب و به‌سرعت اجرایی کند.
۵. تصمیم سپتامبر ۲۰۲۳ خود برای نپذیرفتن بازرسان با تجربه را لغو کند.
ما در نهایت از مدیرکل می‌خواهیم که شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه اتمی رژیم ایران قرار دهد و درخواست می‌کنیم که این گزارش به اطلاع عموم برسد.

خبرگزاری رویترز درباره نامه انگلستان، فرانسه و آلمان به شورای امنیت می‌نویسد: سه کشور اروپایی به شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشتند و جزئیات نقض توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ توسط رژیم ایران را شرح دادند
در نامه انگلستان، فرانسه و آلمان به صراحت به تحریم‌های ماشه سازمان ملل نشده است، اما خاطرنشان می‌کند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌یی را تضمین می‌کند و این اختیار را فراهم می‌کند، در ۱۸ اکتبر -۲۰۲۵ -۲۶مهر۱۴۰۴ منقضی می‌شود. دیپلماتهای غربی گفتند که هدف از آن تلاش برای افزایش فشار بر رژیم ایران در داخل شورای امنیت و خرید زمان برای یک راه‌حل دیپلماتیک قبل از انقضای امکان تحریم‌های ماشه برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در سال آینده است.

متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: ما نگرانی‌های شدیدی در مورد برنامه هسته‌یی رژیم ایران داریم، همان‌طور که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأی‌گیری برای قطعنامه به‌وضوح گفتیم، ما شاهدیم که رژیم هم‌چنان به جمع‌آوری ذخایر فزاینده اورانیوم بسیار غنی‌شده ادامه می‌دهد – که هیچ هدف غیرنظامی معتبری برای آن وجود ندارد، و مشتاقانه منتظر همکاری با متحدان و شرکای خود بر روی یک استراتژی گسترده و جامع هستیم. با هدف دستیابی به راه‌حلی پایدار که شامل همکاری کامل رژیم ایران با آژانس باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/234821b4-c023-4a0f-a381-4ae0ba6fc231"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات