728 x 90

هشدار ناتو درباره تشدید تنش در اوکراین- ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین - مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی

ظهر روز جمعه ۱۶اردیبهشت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به تعداد کشتی‌های منهدم شده روسیه یک فروند دیگر نیز اضافه شد. این اطلاعیه می‌افزاید طبق اطلاعات دریافت شده یک ناوچه روسی از نوع پترل Petrel اکنون در نزدیکی جزیره ازمینی در حال سوختن است. اطلاعات اولیه حاکی از این است که ناوچه آدمیرال ماکاروف هدف یک موشک اوکراینی «نپتون» قرار گرفته است. (ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین۱۶ اردیبهشت)

 

 

روز شنبه ۱۷اردیبهشت، سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در تشریح آخرین تحولات هفتاد و سومین روز از جنگ اوکراین گفت: نیروهای روسیه برای مقابله با عملیات تهاجمی نیروهای اوکراین در اطراف خارکیف، سه پل جاده‌ای را منفجر کردند تا مانع پیشروی واحدهای رزمی ما شوند.

در شهر ماریوپل، مقاومت واحدهای رزمنده اوکراین در کارخانه آزووتسال هم‌چنان ادامه دارد. نیروهای روسیه روز گذشته نیز تلاش کردند تحت حمایت بمبارانهای سنگین هوایی، به منطقه اطراف کارخانه نفوذ کنند.

 

واحدهای دفاعی اوکراین در شهرک ایوانو-کپین  موفق شدند یک انبار مهمات و بیست واحد تجهیزات نظامی دشمن را منهدم کنند.

طی بیست و چهار ساعت گذشته چهارده پهپاد اورلان روسیه هدف پدافند هوایی اوکراین قرار گرفتند. هم‌چنین در محور دونتسک-لوهانسک نیروهای دفاعی اوکراین هشت حمله دشمن را دفع کردند که در جریان آنها سه تانک، هشت سامانه توپخانه، هفت نفربر زرهی، یک خودرو و سه واحد تجهیزات مهندسی ویژه ارتش روسیه منهدم شدند (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۱۷اردیبهشت).

وزیر دفاع اوکراین روز جمعه ۱۶ طی بیانیه‌ای خسارات ارتش روسیه را تا این تاریخ به این شرح به اطلاع عموم رساند:

- ۱۹۹ هواپیمای جنگنده

- ۱۵۵ هلیکوپتر

- ۱۱۱۰ تانک

- ۲۶۸۶نفر بر زرهی

- ۵۰۲ سامانه توپخانه

- ۱۷۱ سامانه آتشباری چندگانه

- ۱۹۲۶ واحد سیار لجستیک و تانکر سوخت

- ۳۲۴ پهپاد جنگی

- ۱۱ ناو و کشتی جنگی

- ۸۳ سامانه پدافند هوایی

- ۹۰ موشک کروز

- ۳۸ تجهیزات ویژه مهندسی و ۲۴۹۰۰ پیاده‌نظام و پرسنل نظامی (توئیتر وزیر دفاع اوکراین ۱۶اردیبهشت).

 

 

وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۱۶اردیبهشت با انتشار ویدئویی از خروج مستمر غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزووتسال در شهر ماریوپل خبر داد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه به این مناسبت آمده است: پنجاه غیرنظامی، از جمله یازده کودک روز جمعه از این منطقه خارج شدند. این منبع هم‌چنین افزود روسیه قصد دارد روز شنبه نیز به تخلیه غیرنظامیان ادامه دهد. (رویترز ۱۶اردیبهشت)

روز شنبه وزارت دفاع انگستان پیرامون آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: در جریان درگیریهای روزهای گذشته دست کم یک دستگاه تانک تی-۹۰ روسیه منهدم شده است.

بیانیه وزارت دفاع انگلستان در خصوص اهمیت این نوع تانک پیشرفته افزود: تانک تی-۹۰ مجهز به نوعی از زره ویژه و جدیدترین سلاح تهاجمی و سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای پیشرفته است. در حال حاضر نزدیک به صد دستگاه تانک تی-۹۰ در اختیار مجهزترین واحدهای ارتش روسیه در جنگ اوکراین قرار گرفته است. با توجه به تحریم‌های کنونی که دسترسی این کشور به اجزای میکرو الکترونیکی را محدود کرده است. بنابراین جایگزینی تجهیزات مدرن و پیشرفته برای روسیه موضوعی چالش برانگیز خواهد بود.

 

 

عصر جمعه ۱۶اردیبهشت شورای امنیت ملل متحد به‌اتفاق آرا بیانیه‌ای برای ابراز نگرانی از وضعیت جنگ اوکراین و تلاشهای دبیرکل به‌منظور یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز را صادر کند. در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین ابراز می‌کند. شورای امنیت یادآوری می‌کند که همه کشورهای عضو بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده‌اند که اختلافات بین‌المللی خود را با روشهای صلح‌آمیز حل و فصل کنند». (رویترز ۱۶اردیبهشت)

 

 

روز جمعه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در گفتگوی ویدئویی با اندیشکده چتم هاوس انگلستان گفت: این هفتاد و دومین روز از جنگ تمام‌عیار روسیه علیه ماست، در عین‌حال هنوز نمی‌توانیم هیچ تمایلی از جانب روسیه برای پایان دادن به این جنگ احساس کنیم.

زلنسکی در این گفتگو هم‌چنین از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان برای دیدار از کی‌یف دعوت کرد و گفت: «از ایشان دعوت شده است که به اوکراین بیاید. او می‌تواند با برداشتن این گام بسیار قدرتمند سیاسی روز ۹مه به کی‌یف بیاید». (رویترز ۱۶اردیبهشت)

 

 

بنا به گزارش رویترز روز جمعه ۱۶اردیبهشت، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، در سخنرانی خود در افتتاحیه گردهمایی سالیانه دانشگاه اروپایی فلورانس ایتالیا گفت: اوکراین در جنگ بیرحمانه و غیرقانونی پیروز خواهد شد و اروپا برای نسل بعدی آماده خواهد بود.

وی هم‌چنین افزود: رخدادهای ماههای گذشته، نیاز اروپا را برای ایجاد ابزارها و فرآیندهای رهبری در چنین دنیای جدید و نا متعینی شتاب بخشیده است (رویترز ۱۶اردیبهشت).

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه ۱۶اردیبهشت، در پیامی ویدئویی به اعضای مجلس و رئیس دولت ایسلند گفت، اوکراین برای آزادی می‌جنگد.

زلنسکی اولین رئیس دولت خارجی است که در پارلمان ایسلند سخنرانی می‌کند. وی در این پیام خواستار حمایت از مردم اوکراین در این جنگ شد (تلگرام زلنسکی۱۶ اردیبهشت).

 

 

بنا به گزارش رویترز، روز جمعه سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد سربازان روسیه در مناطق اطراف کی یف، پایتخت اوکراین در ماههای فوریه و مارس گذشته، مرتکب جنایات جنگی از جمله اعدامهای غیرقانونی و خودسرانه غیرنظامیان شده‌اند.

دوناتلا روورا مشاور ارشد واکنش به بحران عفو بین‌الملل در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت: «اینها حوادث مجزا نیستند، بلکه بخشی از یک سبک کار است که نیروهای روسی در شهرها یا روستاهای تحت کنترل خود بکار برده‌اند. (رویترز ۱۶اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed028d07-4a91-499c-9e42-39c409ab56f8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات