728 x 90

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر:‌ اعدام نوجوانان در ایران را متوقف کنید

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر-اعدام نوجوانان در ایران را متوقف کنید
میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر-اعدام نوجوانان در ایران را متوقف کنید

میشل باشله کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل روز جمعه۱۳مهر ۹۷ طی بیانیه‌یی اعدام زینب سکانوند توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد و مصرانه خواستار توقف اعدام نوجوانان در ایران شد

به گزارش سایت سازمان ملل متحد با وجود پیگیریهای مکرر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر و دبیرکل سازمان ملل برای توقف اعدام زینب سکانوند، رژیم ایران او را روز چهارشنبه در ارومیه اعدام کرد.

به گزارش سازمان ملل، دهها نوجوان دیگر در ایران در صف اعدام هستند..

 

واکنش عفو بین‌الملل به اعدام نوجوانان در ایران 

عفو بین‌الملل، اعدام زینب سکانوند از در ایران را بی‌احترامی به حق حیات نوجوانان دانست.
فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در واکنش به خبر اعدام زینب سکانوند، اعلام کرده است: با اعدام زینب سکانوند، مقامات رژیم ایران بی‌اعتنایی خود به اصول دادرسی نوجوانان و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشری را به طرز انزجارآمیزی به نمایش گذاشته‌اند.

زینب سکانوند در زمان وقوع جرم تنها ۱۷سال سن داشت. مقامات رژیم ایران با اعدام او نشان داده‌اند که هیچ احترامی برای حق حیات نوجوانان قائل نیستند.
وی همچنین گفته است: زینب پس از ازدواج در سن ۱۵سالگی، بارها به پلیس در رابطه با رفتار خشونت‌آمیز همسرش مراجعه کرده و درخواست کمک و حمایت کرده بود.

او همچنین گفته بود که برادر همسرش چندین بار به او تجاوز کرده است. متأسفانه مقامات این شکایات را نادیده گرفتند، تحقیقی در خصوص آنها انجام ندادند و قدمی برای حمایت از او به‌عنوان یک دختر نوجوان قربانی خشونت خانگی و جنسی برنداشتند.
به گفته فیلیپ لوتر به‌نظر می‌رسد مقامات رژیم ایران بیش‌از‌پیش دارند برنامه اعدام کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸سال داشته‌اند را تنها چند ساعت مانده به اجرا اعلام می‌کنند تا احتمال تاثیرگذاری اطلاع‌رسانی و اقدامات علنی و پشت درهای بسته را به حداقل برسانند.

 

اعدام نوجوانان نقض قوانین بین‌المللی است

فیلیپ لوتر افزود:‌ استفاده از مجازات اعدام برای افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸سال سن داشته‌اند، نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر است و ما عمیقاً خشمگین و متأسف هستیم که مقامات رژیم ایران به این اعدامها ادامه می‌دهند. این پنجمین مورد اعدام محکوم نوجوان است که ما در سال جاری میلادی ثبت کرده‌ایم و بسیار نگرانیم که آخرین مورد هم نباشد، مگر این‌که جامعه بین‌المللی اقدامات فوری را ترتیب دهد.
مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل اظهار داشته است: مقامات رژیم ایران باید استفاده از مجازات اعدام را برای همه کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ١٨سال سن داشتند ممنوع کنند. عفو بین‌الملل همچنین مصرانه درخواست دارد که دستوری مبنی بر توقف تمام احکام اعدام صادر کرده و این احکام را با مجازاتهای دیگر جایگزین کنند.

 

اتحادیه اروپا اعدام زینب سکانوند را محکوم کرد

سخنگوی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی اعدام زینب سکانوند را محکوم و اعلام کرد احکام مرگ و اعدامها به‌دلیل جرایم ارتکابی افراد زیر ۱۸سال با تعهدات بین‌المللی رژیم ایران همخوان نیست. خاطرنشان می‌شود دژخیمان رژیم آخوندی زینب سکانوند را روز سه‌شنبه در زندان ارومیه اعدام کردند. وی ٢٤ساله بود و در حین ارتکاب جرم انتصابی تنها ١٧سال سن داشت و مدت ٧سال در انتظار اجرای حکم اعدام در زندان محبوس بود.

 

فرانسه اعدام یک زن جوان در ایران را محکوم کرد

وزارت‌خارجه فرانسه روز چهارشنبه طی پیامی اعدام زینب سکانوند را محکوم کرد. در این پیام آمده است:‌ فرانسه خود را در همسویی با اتحادیه اروپا مبنی بر نگرانی نسبت به اعدام زیب سکاوند در ایران می‌داند. ما موضع دائمی خود را نسبت به مجازات اعدام در هرکجا و در هر شرایطی به‌خاطر داریم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/83e3b708-89b6-490c-b9c5-c24d5f442e70"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات