728 x 90

موگرینی برای دور زدن تحریم‌های ایران موفق نخواهد شد/ گزارشی از بلومبرگ

موگرینی برای دور زدن تحریم‌های ایران موفق نخواهد شد
موگرینی برای دور زدن تحریم‌های ایران موفق نخواهد شد

کارشناسان حقوقی تحریم‌ها و معامله‌گران نفت گفتند ایجاد یک راه کار پیشنهادی خاص و کانال پرداخت پول حاصل از فروش نفت برای نگه‌داشتن معاملات با ایران که این هفته توسط فدریکا موگرینی علنی شد کماکان معامله گران نفتی با رژیم ایران را در برابر اقدامات مجازاتی از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آسیب‌پذیر باقی می‌گذارد.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا ۵مهر۹۷

معامله گران نفتی که در پی دور زدن تحریمها هستند، طرح پیشنهادی توسط اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌وسیله استفاده از یک سیستم گزینه دیگر پرداخت به خریداران نفت دست بازی در رابطه با خرید نفت خام ایران نخواهد داد.

دانیل مارتین کارشناس تحریمها در رابطه با طرح اعلام شده گفت «نفت عرصه‌یی نیست که در این طرح مورد آزمایش یا این‌که اول مورد استفاده قرار گیرد.».

وی درباره آسیب‌پذیر بودن مشتریان در هر روندی می‌گوید حتی اگر آنها از یک سیستم گزینه دیگر پیشنهادی اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای پرداخت استفاده کنند هر مشتری و خریداری کماکان در رابطه با تحریم‌های ثانویه برای صرفاً خرید نفت از ایران آسیب پذیر باقی خواهد ماند.

 

غولهای نفتی ریسک معامله با ایران نمی‌پذیرند

غولهای نفتی مانند Vitol Group و همچنین Trafigura Group Pte Ltd که در اروپا مستقر هستند عمدتاً داد و ستد خود را با دلار آمریکا انجام می‌دهند و در ایالات متحده دارای فعالیتهای تجاری هستند و از قبول چنین ریسک و خطری دوری خواهند کرد.

افراد آگاه با برنامه و طرحهای معاملاتی گفتند Vitol Group و Trafigura Group Pte Ltd نیز برنامه‌یی برای استفاده از کانال پرداخت پیشنهادی مطرح شده توسط موگرینی ندارند.

همچنین کمپانی نفتی Gunvor Group Ltd که روزانه دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت خام و محصولات نفتی معامله می‌کند و در آمریکا در هوستون تگزاس و استام‌فورد کاناتیکت دفتر باز کرده است گفت به این زودیها وارد معاملات نفتی با ایران نخواهد شد.

سخنگوی این کمپانی گفت: کمپانی Gunvor Group Ltd در حال معامله با ایران نیست. ما دقیقاً از تمامی تحریمات بین‌المللی مربوطه تبعیت می‌کنیم و با هیچ کشوری از جمله ایران که معامله با آنها به‌معنی نقض تحریمات باشد معامله نفتی یا هر محصولات دیگری نخواهیم داشت».

 

بیشتر بخوانید

تحریم ایران، بعید است خریداران نفت از تحریمهای آمریکا معاف شوند

وزیر نفت رژیم ایران می‌گوید احتمال معاف شدن خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، از تصور خارج است و رژیمش برای ادامه فروش نفت و حفظ سقف تولید خود، راه‌کارهایی دارد که آنها را فاش نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس ۱تیر۹۷، «بیژن زنگنه» وزیر نفت که برای شرکت در نشست اعضای اوپک به وین رفته، از غیرمحتمل بودن صدور معافیت موردی از تحریم‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران خبر داد.

این اظهارنظر در حالی رسانه‌یی می‌شود، که زنگنه دیشب به نشانه اعتراض به تصمیم اعضای اوپک برای افزایش سقف تولید - که کاهش قیمت نفت را در پی دارد - نشست وزرای نفت اوپک را ترک کرده بود.

رویترز هم خبر داده بود که دولت آمریکا از ژاپن خواسته است خرید نفت از ایران را به‌صورت کامل متوقف کند؛ در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و در اوج تحریم‌های نفتی سال ۱۳۹۱، وزارت خزانه‌داری آمریکا طرحی را برای کاهش ۲۰درصدی خرید نفت ایران در هر ۶ماه ارائه کرده بود. آن طرح باعث شد فروش نفت ایران به ۱میلیون بشکه در روز برسد.

دونالد ترامپ ۱۸اردیبهشت از برجام خارج شد و با توجه به موعد ۱۸۰روزه‌ای ارائه شده، تحریم‌های نفتی ایران از ۱۳آبان سال جاری آغاز خواهد شد.

 

خریداران نفت ایران از تحریم آمریکا معاف نمی‌شوند

بیژن زنگنه که با خبرگزاری بلومبرگ مصاحبه می‌کرد گفت: «فکر نمی‌کنم که آنها (خریداران نفت ایران) بتوانند از ایالات متحده معافیت بگیرند. ما می‌خواهیم راه دیگری پیدا کنیم.»

منظور وزیر نفت ایران از جمله دوم، تلاش ایران برای ادامه فروش نفت بدون درگیر شدن با تحریم‌های دولت ترامپ است. هند که یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است گفته که با شروع اعمال تحریم‌های آمریکا، دیگر توان پرداخت دلارهای نفتی ایران را نخواهد داشت.

خبرنگار بلومبرگ از زنگنه در خصوص ماهیت «راه دیگر» رژیم ایران برای ادامه فروش نفت پرسید و وزیر نفت پاسخ داده: «من نمی‌توانم در خصوص آن راه‌ها توضیحی بدهم. اگر دولت آمریکا بداند که ما می‌خواهیم چه کنیم، راهمان را مسدود می‌کند.»

زنگنه در انتها به بلومبرگ گفته که رژیم ایران خود را برای مقابله با «بدترین سناریو» آماده کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90b060ae-1cd2-4a3f-83ed-ad75ea255ff0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات