728 x 90

موج محکومیت و اعتراض علیه تسلیت به‌خاطر مرگ جلاد۶۷

سقوط هلیکوپتر رئیسی جلاد
سقوط هلیکوپتر رئیسی جلاد

موج محکومیت و اعتراض

علیه تسلیت به‌خاطر مرگ جلاد۶۷

 

ارائه قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با ارائه قطعنامه۱۲۴۶ H. RES. به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان بیانیه تسلیت وزارت‌خارجه به‌دنبال مرگ رئیسی جلاد را محکوم کردند

در این قطعنامه که توسط ده تن از نمایندگان ارائه شده از جمله آمده است:

با محکومیت بیانیه وزارت امور خارجه مبنی بر تسلیت درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیأت همراه.

نظر به این‌که از ابراهیم رئیسی، به‌طور مشخص به‌عنوان «جلاد تهران» یاد می‌شد و به نظارت بر اعدام‌های دسته‌جمعی هزاران زندانی سیاسی در سال (۱۹۸۸) ۱۳۶۷ پس از جنگ ایران و عراق کمک کرد.

نظر به این‌که در سال ۲۰۱۹، وزارت خزانه‌داری رئیسی را به‌دلیل شرکت در یک به‌اصطلاح «کمیسیون مرگ» که دستور اعدام غیرقانونی هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد، تحریم کرد.

نظر به این‌که رژیم ایران، تحت نظارت رئیسی، هزاران معترض را در پی اعتراضات سراسری مورد بازداشت، ناپدید شدن اجباری و شکنجه کرده و کشته است؛

نظر به این‌که رئیسی از سرویس‌های امنیتی رژیم ایران در سرکوب مخالفان پس از مرگ مهسا امینی در سال ۲۰۲۲ که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر و بازداشت بیش از ۲۲۰۰۰ نفر شد، حمایت کرد.

تصمیم گرفته شد که مجلس نمایندگان بیانیه وزارت امور خارجه مبنی بر تسلیت درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر اعضای هیأت همراهشان را محکوم کند.

 

 

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ قبلی آمریکا طی مقاله‌یی در فاکس نیوز دیکتاتوری آخوندی را حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان نامید و دربارهٔ تسلیت به رژیم به‌خاطر هلاکت رئیسی، نوشت: «نباید از کسی که به‌خاطر نقشش به‌عنوان جلاد در جریان کشتار دسته‌جمعی دهها هزار ایرانی بی‌گناه در سال ۱۳۶۷ لقب «جلاد تهران» را گرفته، قدردانی کنیم.

دولت بایدن و جهان باید بیشتر برای حمایت از جنبش سازمان‌یافته اپوزیسیون در داخل ایران تلاش کنند. آخوندها دائماً می‌گویند که هیچ جایگزینی برای رژیم آنها وجود ندارد، با این حال میلیاردها دلار برای شیطان‌سازی همین آلترناتیو خرج می‌کنند».

پمپئو تأکید کرد: «اعتراضات مردمی در سطح کشور، خودبخود یا تصادفی رخ نمی‌دهد. بلکه به این دلیل اتفاق می‌افتد که گروه‌های سازمان‌یافته‌یی وجود دارند که به‌رغم سبعیت رژیم هم‌چنان به پیشبرد چشم‌اندازی برای ایران آزاد ادامه می‌دهند. این افراد شایستهٔ حمایت ما هستند. متأسفانه، تسلیت دولت بایدن به رژیم نشان می‌دهد که از اشتباهات خود درس نگرفته است...» .

 

جان بولتون: ۳ خرداد ۱۴۰۳ نوشت:

«آخوندها و ولی‌فقیه به آن اذعان نخواهند کرد، اما مرگ رئیسی یک رویداد عمیقاً بی‌ثبات‌کننده برای رژیم ایران است. این زمان ایده‌آل برای قیام اپوزیسیون و رهبری یک تغییر رژیم است».

 

در اجلاس سنای فرانسه، ژان نوئل بارو معاون وزیر خارجه این کشور در پاسخ به اعتراض سناتورها نسبت به تسلیت به رژیم به‌خاطر هلاکت رئیسی، گفت: در رابطه با مرگ رئیس‌جمهور رژیم ایران، وزارت‌خارجه فرانسه به اقدامات پروتکلی در مورد حکومتی که با آن روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنیم، پایبند بود. این چیزی از مناقشه‌یی که با رژیم ایران داریم کم نمی‌کند، رژیم ایران در حال انجام اقدامات بی‌ثبات کننده در سراسر خاورمیانه است. هم‌چنین سرکوب جنبش‌ها برای آزادیهای عمومی و حقوق زنان غیرقابل قبول است. توسعه غیرقانونی برنامه اتمی رژیم ایران هم غیرمسئولانه است. من سیاست شرم‌آور گروگانگیری حکومتی را که چهار تن از هموطنانمان قربانی آن هستند، فراموش نکرده‌ام. احترام به آداب و رسوم چیزی از قاطعیت برخورد فرانسه با رژیم ایران کم نمی‌کند».

در ادامهٔ این اجلاس روژه کاروشی نایب‌رئیس اول سنای فرانسه، گفت دبیرکل ملل متحد خواستار یک دقیقه سکوت برای جلاد تهران شد و در کمال تعجب سفیر فرانسه آشکارا با کمال میل در آن شرکت کرد؟ شما می‌گویید فرانسه به‌دلیل پروتکل‌ها تسلیت خود را ابراز کرده است. اما در حقیقت ما پیام‌های دیگری را کم و بیش دریافت می‌کنیم. زنان ایرانی چه فکری خواهند کرد؟ اپوزیسیون دموکراتیک ایران چه فکری خواهد کرد؟ تمام جوانان ایرانی در رابطه با آنچه که شما انجام می‌دهید چه فکری می‌کنند؟ حقیقتاً آیا فرانسه می‌خواهد پیام دیگری را این‌طور برساند؟ خیر. فرانسه صدای دموکراسی هم است».

 

در جلسهٔ استماع زیرکمیته خاورمیانه در کمیتهٔ خارجی کنگره آمریکا با حضور باربارا لیف، معاون وزیر‌خارجه در امور خاور نزدیک، برد شرمن از اعضای ارشد این کمیته از حزب دموکرات دربارهٔ هلاکت رئیسی، گفت: متأسفانه شورای امنیت تصمیم گرفت یک لحظه سکوت اعلام کند.

من امیدوارم به لیندا توماس گرینفیلد (سفیر آمریکا در ملل متحد) پیشنهاد بدهید که در یک زمان مناسب در شورای امنیت، یک لحظه سکوت برای خانواده‌های کسانی اعلام کند که ابراهیم رئیسی آنها را به‌قتل رسانده است؛ ۳۰۰۰۰ نفر از آنها در سال ۱۳۶۷و ۱۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۸ در آبان خونین کشته شدند و بسیاری دیگر نیز قربانی دست‌های آغشته به خون او بوده‌اند».

 

در یک جلسه در مجلس اعیان انگلستان با حضور معاون وزیر خارجه این کشور پیامدهای مرگ رئیسی جلاد و تاثیرات آن بر سیاست انگلستان مورد بحث قرار گرفت.

لرد احمد معاون وزیر خارجه انگلستان در امور خاورمیانه در شروع این جلسه گفت:

رئیسی و امیرعبدالهیان، در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند. در رابطه با سیاست ما در قبال رژیم ایران، این واقعه تغییری ایجاد نکرده است و ما هم‌چنان متعهد به حمایت از مردم ایران در مواجهه با چالشهای نقض حقوق‌بشر که آنها با آن مواجه هستند هستیم، و هم‌چنین مهم‌تر از آن‌، رژیم ایران را به‌خاطر فعالیت بی‌ثبات‌کننده‌اش مورد حسابرسی قرار می‌دهیم.

 

لرد جان آنتونی برد عضو مجلس اعیان گفت: برایم مشکل است صحبت کنم چون می‌خواهم به تاریخ گذشته اشاره کنم.

ایکاش آمریکایی‌ها و بریتانیاییها منظورم آژانس سیا و همه آنها مصدق را از میان برنمی‌داشتند و شاه را نمی‌آوردند که و دقیقاً به همین جایی که الآن هستیم برسیم.

ما چه موقع می‌خواهیم از تاریخ گذشته‌مان درس عبرت بگیریم؟ به‌نظر می‌رسد فقط همه اینها را فراموش می‌کنیم. ما نتیجه و محصول این مشکلات هستیم.

 

لرد کالینز گفت: این رژیمی است که در داخل ایران دست به اقدامات سرکوبگرانه می‌زند علاوه بر این اقدامات مخرب بسیار زیادی نیز در خارج از کشور دارد و ما شاهد فعالیت این رژیم در همین کشور [انگلستان] بودیم، ما بارها در این مجلس خواستار این شدیم که این دولت برای اطمینان از این‌که سپاه پاسداران نتواند فعالیت کند، باید این سازمان را در سریع‌ترین زمان ممکن لیست‌گذاری تروریستی کند.

 

بارونس دیچ گفت: آیا وزیر با ناراحتی من هم نظر است که نماینده ما در سازمان ملل برای ادای احترام به مرگ شخصی که اکنون جلاد ایران نامیده می‌شود، ایستاده است؟ وی خواستار اتخاذ اقداماتی شد که مانع دسترسی رژیم سرکوبگر حاکم بر ایران به ریاست کمیته‌های حقوق‌بشر و زنان و غیره شود.

 

ایوان ساشا شیهان استاد دانشگاه بالتیمور در سایت استارز اند استرایپس وابسته به پنتاگون نوشت:

مخالفان و گروه‌های اپوزیسیون، عمدتاً سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران به‌طور مکرر اقدامات مشخصی را یادآوری می‌کنند که می‌تواند به مردم ایران کمک کند تا به تغییرات دگرگون کننده‌ای در ایران دست یابند
مرگ رئیسی یک ضربه راهبردی به جمهوری اسلامی و نظام سیاسی آخوندها است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید از این لحظه مناسب استفاده کنند و رژیم منفور حاکم بر ایران را با بازگشت به استراتژی فشار حداکثری به‌خاطر اعدام ها، قتل‌عام و صدور تروریسم توسط حکومت دینی زیرفشار بگذارند.

 

سایت مترو روز سوم خرداد در انگلستان نوشت:

احمد ابراهیمی که از کشتار ۱۹۸۸ که «بزرگترین جنایت ایران علیه بشریت» نامیده می‌شود جان سالم به در برد، گفت مرگ رئیسی ضربه بزرگی به رژیم است.

او در سن ۱۷ سالگی به‌دلیل حمایت از مجاهدین خلق ایران در تهران دستگیر و به اعدام تعلیقی محکوم شد.

خمینی، فتوایی رسمی صادر کرد و دستور داد همه طرفداران مجاهدین اعدام شوند، مگر این‌که توبه کنند.

رئیسی، معاون وقت دادستان کل، بخشی از یک «کمیسیون چهار نفره» بود که بعداً به‌عنوان کمیته مرگ شناخته شد، که فرماندهی قتل ۳۰۰۰۰ نفر را برعهده داشت.

رئیسی به زندان گوهردشت آمد و از زندانیان پرسید که آیا هنوز از مجاهدین خلق حمایت می‌کنند؟ خیلی‌ها گفتند این کار را می‌کنند و اعدام شدند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e935d2e-ebf3-4a19-bb1c-7cf463077a30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات