728 x 90

مایک پمپئو: ما تنگه هرمز را باز نگه خواهیم داشت

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو طی مصاحبه‌یی از جمله در رابطه تعهد آمریکا برای باز نگه‌داشتن تنگه هرمز گفت:‌ بله ما تنگه هرمز را باز نگه خواهیم داشت. ما یک طرح امنیت دریانوردی تدوین خواهیم کرد. کشورها در سراسر جهان که منافعی در باز نگه‌داشتن این تنگه دارند در این طرح شرکت خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره شبه‌نظامیان حوثی گفت: این شبه‌نظامیان مجبورند انتخاب کنند آیا به همین کارهای اخلالگرانه خود ادامه دهند و موشکهای رژیم ایران را بپذیرند و آنها را به عربستان شلیک کنند یا خیر.

 

مایک پمپئو درباره راهزنی دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس گفت: ما شاهد بودیم که یک کشتی انگلیسی را توقیف کردند. بنابراین این یک موضوع فرضی نیست. من با وزیر خارجه انگلیس، فکر کنم الآن از زمانی که وزیر خارجه شدم با سومین وزیر خارجه انگلیس کار می‌کنم، ولی من با انگلستان کار می‌کنم که برای دو مسأله راه‌حل پیدا کنیم، اولاً در این مسأله به عدالت برسیم و دوم این‌که از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم....

 

وزیر خارجه انگلستان امروز دوشنبه ۷مرداد پیشنهاد معامله رژیم ایران برای معامله کشتی‌ها را رد کرد.

دومینیک راپ وزیر خارجه انگلستان در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی سی گفت: «موضوع، انجام داد و ستد پایاپای نیست، بلکه موضوع قانون بین‌الملل است و این‌که نظام قانونی بین‌الملل باید رعایت شود و این چیزی است که ما بر آن پافشاری داریم».

روز یکشنبه کمال خرازی، رئیس منصوب خامنه‌ای در شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با یک مقام چینی گفته است: «اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند».

دومینیک راب روز چهارشنبه با آغاز کار کابینه بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلستان، به‌عنوان جایگزین جرمی‌ هانت در سمت وزیر خارجه این کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

 

سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در تماسهایی که با مقامات دولت جدید انگلستان داشته است از اقدامات لندن در مقابله با عملیات بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران حمایت کرده است.

هوگان گیدلی گفت: جهان هم‌اکنون متوجه شده که ما درباره رژیم ایران چه می‌گفتیم. در حالی‌که دولت پیشین آمریکا در حال کنار آمدن با رژیم ایران بود، رژیمی که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ترامپ کمپین فشار حداکثری را بر رژیم ایران اعمال کرده و هم‌اکنون شاهدیم که اقتصاد آن در حال فروپاشی است. وقتی که این رژیم تحت فشار است به چنین اقداماتی دست می‌زند چه علیه آمریکا و چه علیه انگلستان که کشتی آنها را توقیف کرد. ترامپ از شرکا و متحدانمان محفاظت خواهد کرد همان‌گونه که سوگند خورده از شهروندان آمریکا در خارج حفاظت کند.

وی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا پیوند خوبی با مقامات دولت جدید انگلستان دارد و می‌خواهد به آنها در هر زمینه‌ای کمک کند. آنها یکی از بزرگترین و قویترین شرکا و متحدان ما هستند.

در همین حال گزارشها حاکی از گفتگوی وزیر دفاع جدید انگلستان با وزیر دفاع آمریکاست.

توئیتر پرسنل نظامی انگلستان در آمریکا در خبری در این رابطه نوشت: وزیر دفاع جدید انگلستان بن والاس با وزیر دفاع آمریکا مارک اسپر گفتگو کرد. در این گفتگو طرفین بر تقویت روابط دفاعی دو کشور، تعهدات آمریکا و انگلستان در ناتو و همچنین درباره مدرن کردن سیستم‌های دفاعی و دیگر موضوعات دفاعی مشترک فیمابین، تأکید کردند.

در همین حال دولت آخوند روحانی از طرح مشترک اروپایی برای تأمین امنیت عبور و مرور دریایی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی دولت آخوند روحانی با نگرانی از تصمیم انگلستان برای اعزام ناوگان اروپایی به خلیج‌فارس گفت: این اقدام تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنشها خواهد شد.

علی ربیعی افزود: این اقدام پیام خصمانه‌ای دارد.

 

درباره نگرانی رژیم از مواضع دولت جدید انگلستان، روزنامه حکومتی جهان صنعت از باند روحانی نوشت: با توجه به نزدیک شدن سیاست (انگلستان) به آمریکا به‌نظر می‌رسد دولتمردان این کشور در مجموع به نفع (نظام) عمل نمی‌کنند و در مقابل، سیاست‌های انگلیس و آمریکا هماهنگ‌تر خواهد شد.

این روزنامه حکومتی افزود: به اضافه این‌که کشورهای اروپایی دیگر هم مثل فرانسه، آلمان و دانمارک که تجارت دریایی می‌کنند به موازات آمریکا حرکت نظامی انجام می‌دهند که این حرکت به ضرر (ما) است.

 

روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای نیز نوشت: رفتارهای ترامپی از سوی جانسون و تمایل بیش از اندازه او به آمریکا می‌تواند ظرفیت اروپا به سود ایران را فشل کند... موضع انگلستان در قبال برجام همان موضع ترامپ است. او گفت برای زنده ماندن برجام باید مسائل غیرهسته‌یی مانند سیاست‌های منطقه‌یی ایران را حل و فصل کرد... بنابراین با این نخست‌وزیر، (نظام) ایران نمی‌تواند راه به جایی ببرد. وقتی در کنار این مسائل، تصمیم دولت جانسون برای اسکورت کشتی‌های انگلیسی در خلیج‌فارس را هم که قرار دهیم، دورنمای امیدوارکننده‌ای برای جریان امیدوار به اروپا ایجاد نمی‌شود...

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af8492b1-74f3-4321-9cd4-df27b99eaf36"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات