728 x 90

مادورو خواستار مذاکره با اپوزیسیون ونزوئلا شد

مادورو - گوایدو
مادورو - گوایدو

نیکلاس مادورو گفته است حاضر است با اپوزیسیون ونزوئلا مذاکره کند. نیکلاس مادورو، که مشروعیتش به چالش کشیده شده، می‌گوید آماده مذاکره با مخالفان دولت است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مادورو امروز چهارشنبه دهم بهمن ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی گفت آماده است برای آینده ونزوئلا و دستیابی به صلح در این کشور با نیروهای مخالف گفتگو کند. او اضافه کرد که گفت‌ و گوها می‌تواند با واسطه کشورهای دیگر انجام شود.

 

در حالیکه دولتهای اروپایی به مادورو برای برگزاری انتخابات آزاد در  ونزوئلا  ۸روز مهلت داده بودند ولی مادورو گفته است که او قصدی برای برگزاری انتخابات زودرس ندارد و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۵برگزار خواهد شد.

قرار است امروز مخالفان دولت مادورو به دعوت خوان گوایدو - رهبر پارلمان و رئیس‌جمهور موقت این کشور - به خیابانها بیایند و علیه دولت مادورو تظاهرات کنند. تظاهرات امروز مخالفان برای دعوت از ارتش برای پیوستن به مردم می‌باشد.

 

وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹بهمن۹۷ اعلام کرد به خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک را داده است.

 

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز ۲۵ژانویه /پنجم بهمن مجوز دسترسی خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت به ذخایر ونزوئلا که همآهنگ با بانک مرکزی ونزوئلا و در اختیار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و یا در بیمه هر بانک آمریکایی است، داده است.»

این بیانیه می‌گوید: «این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند از آن منابع در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما از دیگر دولتها هم می‌خواهیم خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای حفظ میراث مردم ونزوئلا از سرقت رژیم فاسد مادورو، بردارند.»

 

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه هشتم بهمن در کنفرانس خبری در کاخ سفید از تحریم شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا خبر دادند.

در این کنفرانس خبری، استیون منوچین گفت آمریکا در راستای حمایت از خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود را افزایش می‌دهد. وی افزود با تحریم شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، درآمد ناشی از نفت و گاز ونزوئلا به جیب مردم ونزوئلا خواهد رفت و دیگر رژیم مادورو به آن دسترسی نخواهد داشت.

جان بولتون تأکید کرد آمریکا برای حمایت از رئیس جمهوی قانونی ونزوئلا، تمامی گزینه‌ها را در نظر دارد.

او بار دیگر از تمامی کشورها خواست خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا به‌رسمیت بشناسند.جان بولتون گفت: «آمریکا نیکلاس مادورو و رژیم او را مسئول شرایط ونزوئلا می‌داند.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت تمامی اقدامات حمایتی از مادورو از جمله حامیانش چون جمهوری اسلامی ایران باید متوقف شود.

استیون منوچین گفت تحریم‌های آمریکا علیه شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا «فوری و در جا است و از همین امروز به اجرا گذاشته شده است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم در پیامی در توئیتر گفت: تحریم‌های جدید آمریکا جلوی غارت و پایمال منابع طبیعی ونزوئلا از سوی مادورو و رژیمش را، می‌گیرد.

 

 

گوایدو از حمایت آمریکا، بسیاری از کشورهای قاره آمریکا، و برخی دیگر کشورها از جمله در اروپا برخوردار است.

آمریکا روز دوشنبه ۸بهمن تحریم‌هایی را علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا موسوم به «پی‌دی‌وی‌اس‌ای» وضع کرد.

 

یک روز بعد از آن دیوان عالی ونزوئلا به‌ درخواست دادستان کل این کشور حکم به ممنوع‌الخروجی گوایدو داد و دارایی‌ها او را نیز مسدود کرد.

 

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره در خصوص برداشتن گامهای بیشتر برای برخورد با وضعیت اضطراری در رابطه با ونزوئلا پیام داد.

دونالد ترامپ طی پیامی به کنگره خواستار برداشتن گامهای بیشتر برای برخورد با وضعیت اضطراری در رابطه با ونزوئلا شد و گفت: فرمان اجرایی که من صادر کردم ادای سوگند رئیس‌جمهور موقت قانونی ونزوئلا را به‌رسمیت می‌شناسد و به اقدامات افراد وابسته به رژیم نامشروع مادورو از جمله نقضهای حقوق‌بشر، دستگیری و بازداشت خودسرانه معترضان، محدود کردن آزادی مطبوعاتی، اذیت و آزار مخالفان سیاسی و تلاشهای مداوم برای تضعیف رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا و تضعیف مجلس ملی ونزوئلا، می‌پردازد

 

 

توئیت دونالد ترامپ در مورد ونزوئلا و اعلام آمادگی مادورو برای مذاکره با مخالفان:

اعلام آمادگی مادورو برای مذاکره با مخالفان در ونزوئلا پیرو تحریمهای آمریکا و قطع درآمدهای نفتی. گوایدو توسط دادگاه عالی ونزوئلا هدف قرار می‌گیرد. امروز اعتراض گسترده انتظار می‌رود. آمریکاییها نباید تا اطلاع ثانوی به ونزوئلا سفر کنند.

 

خوآن گوآیدو برای برخی کشورها نماینده دیپلماتیک تعیین کرد

رئیس مجلس ملی ونزوئلا، از تعیین نمایندگان دیپلماتیک برای برخی کشورهای قاره آمریکا خبر داد. خوآن گوآیدو اعلام کرد از مجلس ملی ونزوئلا خواستار اعطای مجوز به وی برای تعیین نماینده دیپلماتیک برای برخی کشورها شده است. وی گفت: مجلس ملی ونزوئلا نیز با تعیین نماینده دیپلماتیک برای کشورهای آمریکا، آرژانتین، کلمبیا، پاناما، کاستاریکا، اکوادور، شیلی، هندوراس، کانادا، پرو و گروه لیما موافقت کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که نماینده دیپلماتیک تعیین شده توسط گوآیدو برای واشنگتن را خواهد پذیرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e68fa28-83e2-4d16-ba5f-b15b990cc15c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات