728 x 90

لبنان، گسترش قیام در ششمین روز

ششمین روز  قیام در لبنان
ششمین روز قیام در لبنان

قیام و شورش مردم لبنان برای ششمین روز متوالی گسترده‌تر از روزهای قبل در شهرهای مختلف جریان دارد.

العربیه الحدث گزارش داد: با وجود نگرانی از این‌که ممکن است پس از گذشت ۶روز، رفته‌رفته از جمعیت تظاهر کنندگان کم بشود، اما خلاف انتظار، امروز زودتر از روزهای قبل، میدان ریاض در مرکز بیروت تجمع مردم بسیار بیشتر از روزهای قبل شکل گرفته است. امروز موج تظاهرات شهرهای دیگری مانند صیدا را نیز فراگرفته است. هم‌چنین با وجود محدودیت‌هایی در مناطق جنوبی، تظاهرات در مناطقی مانند نبطیه، صور و هرمل نیز شکل گرفته است.

 

خبرگزاری فرانسه: تظاهر کنندگان لبنانی شعار انقلاب انقلاب سر می‌دهند و خواستار حذف کامل نظام سیاسی هستند.

قیام مردم لبنان و اعتصاب عمومی در بسیاری از شهرها ادامه دارد. جمعیت عظیم قیام کنندگان، میادین اصلی بیروت و سایر شهرها را تا پاسی از شب ترک نمی‌کنند. آنها اختلافات فرقه‌یی و مذهبی را کنار زده و یکصدا خواستار کنار رفتن نظام سیاسی حاکم هستند. قیام‌کنندگان خشم خود را از دست‌نشاندگان رژیم آخوندی و حزب‌الشیطان اعلام می‌کنند.

 

اشرف ریفی وزیر سابق دادگستری لبنان گفت:‌

«می‌خواهیم لبنان را از چنگ رژیم ایران آزاد کنیم.»

 

اسکای نیوز گزارش داد:

لحظه‌یی قابل‌ توجه برای لبنان است. اصلاحات اعلام شده مردم را راضی نکرده است. ویژگی قابل‌ توجه انسجام مردم است. مردم همه شکافها و اختلافات قومی و مذهبی را کنار زده‌اند و به خیابان آمده‌اند و همگی خواهان برکناری کل نظام سیاسی لبنان هستند.

 

خبرگزاری فرانسه از بیروت گزارش داد:

جنبش اعتراضی مردم اصلاحات اعلام شده را رد کرده و به‌دنبال حذف کامل طبقه سیاسی حاکم است.

شروع این جنبش با اعتراض به افزایش مالیاتها بود اما بلافاصله گرایشات خودجوش، همه مردم را علیه سیستم حاکم متحد کرد.

جمعیت تا پاسی از شب به اعتراضات ادامه می‌دهند. آنها همه امکانات سیاسی و فرقه‌یی در خانه را ترک کردند تا زیر پرچم ملی جمع شوند و شعارهای ضد[حکومت] سر دهند.

جمعیت یکباره فریادهای « انقلاب، انقلاب» سر می‌دهند.

 

تلویزیون العربیه گزارش داد:

همه تظاهر کنندگان به مقابله با فرقه‌گرایی فرامی‌خوانند و خواستار سرنگونی حکومت و تغیر نظام هستند. این تظاهرات هیچ سبقه فرقه‌گرایانه نداشت.

دوشنبه شب دسته‌های چماقدار حزب‌الله و گروه امل قصد یورش به جمعیت عظیم قیام‌کنندگان در بیروت را داشتند که توسط نیروهای ارتش پس رانده شدند.

شب گذشته حدود ۲۰۰موتورسوار با پرچمهای زرد حزب‌الله و پرچمهای سبز گروه امل قصد تعرض به تظاهر کنندگان در بیروت را داشتند. ارتش لبنان که فرماندهی آن از همان روزهای اول با قیام‌کنندگان اعلام همبستگی کرده بود مانع این چماقداران شد و آنها را متواری کرد.

 

العربیه الحدث گفت: به‌نظر می‌رسد نیروهای ارتش حفاظت تظاهر کنندگان را به عهده گرفته‌اند. ارتش اعلام کرد در صورت هر گونه تعرض به تظاهر کنندگان، خنثی و بی‌طرف نخواهد ماند. به ارتش دستور داده شده که ضمن حمایت از تظاهر کنندگان از وقوع هر گونه درگیری جلوگیری کند. علاوه بر رسانه‌های عربی شبکه ان.بی.سی هم این خبر را منعکس کرد.

حسن نصرالله سرکرده حزب‌الشیطان چند روز پیش تهدید کرده بود اگر فرمان بدهد نیروهایش به خیابان‌ها بیایند معادله را تغییر می‌دهد؟

تظاهر کنندگان اعتنایی نکردند. از آن روز ابعاد قیام بیشتر شده است. یک روز بعد رسانه‌ها خبر دادند که یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر در تظاهراتها و تجمعها شرکت کردند. اعتصاب سراسری و پیوستن اقشار مختلف از کارگران و کارمندان گرفته تا کشاورزان و استادان و معلمان و دانش‌آموزان نشان می‌دهد که این تهدید نه تنها اثر نکرده بلکه مردم بیشتر به میدان آمدند.

نکته‌یی که همه رسانه‌ها روی آن انگشت می‌گذارند این است که نسل جدید لبنان یعنی جوانان هر گونه فرقه‌گرایی را رد می‌کنند. آنها طی روزهای گذشته با آتش زدن دفاتر حزب‌الله و گروه امل در نبطیه و برخی دیگر از شهرها خشم خود را از این گروه‌های دست‌نشانده نشان دادند. تظاهر کنندگان در صحنه‌هایی که بارها از تلویزیونهای مختلف پخش شد دخالت‌های رژیم ایران را محکوم می‌کردند. نه به ولایت‌فقیه می‌گفتند. به حسن نصرالله می گفتند برو پیش اربابانت در ایران.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99da749e-417e-479c-b944-6f4d8f907882"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات