728 x 90

فری بیکن: طرحهای مخفی رژیم ایران برای تولید ۵کلاهک اتمی

فری بیکن. طرحهای مخفی رژیم ایران برای تولید ۵ کلاهک اتمی
فری بیکن. طرحهای مخفی رژیم ایران برای تولید ۵ کلاهک اتمی

گزارشات ضبط شده از مدارک اتمی رژیم ایران حاکی از آن است که این رژیم طرح‌های جدی برای تولید و ساخت حداقل ۵بمب اتمی داشته و بسا به نسبت آنچه جامعهٔ بین‌المللی می‌انگاشته، در این مسیر پیشرفته‌تر بوده است.

گزارش جدید از مؤسسهٔ جامعهٔ علوم و بین‌الملل، یک گروه نگاهبان اتمی که در گذشته ابعاد کار اتمی رژیم ایران را فاش نموده، اطلاعات به‌دست آمده در این حمله به فایل‌های اتمی مخفی ایران فاش ساخته است که تهران در سال ۲۰۰۳به‌خوبی در جهت تولید چندین بمب اتمی و از جمله زیرساخت پیچیده مورد نیاز برای تولید چنین سلاحهایی جلو رفته بود.

جالب این است که این گزارش در کنگره ولولهای به‌پا کرده و نشان می‌دهد که کسانی‌که به دولت اوباما انتقاد داشتند که ابعاد پیشرفت تسلیحات اتمی ایران را دست کم گرفته بود، درست می‌گفتند.

 

گزارش جدید این گروه نشان می‌دهد که رژیم ایران عمده زیرساخت‌های اتمی خود را نگه داشته و می‌تواند به استفاده از آن ادامه دهد تا به‌صورت مخفیانه در نقض توافق اتمی، روی تسلیحات کار کند، این گروه فاش ساخت که “ایران دنبال ساخت ۵کلاهک اتمی بوده که هر کدام معادل ۱۰کیلوتن بوده‌اند و این‌که بتواند آن‌را روی موشکهای بالستیک سوار کند.”

 

بنا‌ به‌گفته این گروه، “طرح‌های اولیه رژیم ایران نشان می‌دهد که پیشرفت آن بسا فراتر از بررسی امکان چنین کاری و یا مطالعات عملی در رابطه با تسلیحات اتمی بوده است.

این گروه گزارش خود را روی دسترسی به مدارک اتمی ضبط شده ایران سوار کرده که نشان می‌دهد که رژیم میلیون‌ها دلار صرف خرید مواد اتمی، از جمله اورانیوم که جزء کلیدی یک بمب است، کرده است.

 

بنا‌ به این گزارش، “ایران تا پایان ۲۰۰۳ زیرساختها برای یک برنامه تسلیحات اتمی جامع را برقرار کرده بود. این شواهد دال بر این است که ایران آماده می‌شد تا در صورت نیاز یک آزمایش زیرزمینی اتمی را انجام دهد. هدف غایی این بود که تسلیحات اتمی قابل استفاده را آزمایش کرده باشد و پیشرفت ایران در این زمینه بیش از آنچیزی است که قبل از ضبط این آرشیو قلمداد می‌شد.”

 

یک مقام کنگره که با این گزارش آشناست گفت، “مدت‌هاست که جمهوریخواهان می‌دانند که دولت اوباما در رابطه با توافق ایران به کشور دروغ گفت. تنها چند ماه پیش، پی.اس.آی مدارکی را منتشر ساخت که نشان می‌دهند که آنها به کنگره در مورد اعمال تحریم‌ها و دادن دسترسی به دلار دروغ گفته‌اند.”

این منبع گفت، “حالا این گزارش نشان می‌دهد که آنها همچنین در مورد کار تسلیحات اتمی ایران دروغ گفتند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که جمهوریخواهان کنگره فشار را روی دولت ترامپ بالا ببرند تا فشار ماکزیمم را روی ایران اعمال کند که هنوز اینکار را نکرده‌اند.”

 

طبق یافته این گزارش، “باید اذعان نمود که در آن زمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های برجام به‌نظر می‌رسد برنامه تسلیحات اتمی ایران را کم اهمیت جلوه می‌دادند تا بر سر راه شروع اجرای برجام در ژانویه ۲۰۱۶ قرار نگیرد” و متذکر شد که بازرسان بین‌المللی اتمی هنوز در رابطه با اطلاعات جدید موضع نگرفته‌اند.

امروز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمده محتویات آرشیو رژیم ایران را دارد؛ باید انتظار داشت که بر اساس این اطلاعات دست به‌عمل بزند، چیزی که هنوز بعد از ۶ماه که اطلاعات جدید را بررسی کرده، نشانی از آن نیست.

 

این زیرساخت اتمی دست نخورده باقی مانده و نگرانی‌ها را دامن می‌زند که چه موضوعات دیگری را رژیم ایران از بازرسان اتمی مخفی داشته است. قرار است در رابطه با هر بازرسی که می‌خواهند انجام دهند از قبل به ایران اطلاع دهند و از ورود به سایت‌های نظامی کشور اجتناب کنند. از سوی دیگر نقض پیمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی توسط رژیم ایران صورت گرفته است.

 

کنت وارد نماینده آمریکا در سازمان منع سلاحهای شیمیایی، اعلام کرد رژیم ایران پیمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی را نقض کرده است و توان تسلیحات شیمیایی خود را به این نهاد گزارش نداده است.

وی که گردهمایی این نهاد در لاهه، سخنرانی می‌کرد گفت:‌ رژیم ایران مورد در اختیار داشتن تأسیسات تولید گازهای شیمیایی گزارشی به سازمان منع سلاحهای شیمیایی نداده و این رژیم برای جنگ‌افزارهای شیمیایی برنامه‌ دارد.

وی افزود:‌ رژیم ایران برنامه‌یی برای تولید گاز اعصاب جهت استفاده در مقاصد تهاجمی پیش می‌برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/287bbc7f-5926-4424-bb44-dbc864fb6a72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات