728 x 90

وقایع و تحولات در منطقه - آخرین فرصت برای توافق آتش‌بس در غزه

جنگ در غزه
جنگ در غزه

رویترز ۲۹ مرداد خبر داد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در سفر به اسرائیل، تلاش دیپلماتیک اخیر واشنگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه را "احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت" نامید و از همه طرف‌ها خواست تا این توافق را به سرانجام برسانند.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «این یک لحظه تعیین‌کننده است و احتمالاً بهترین، شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگانها به خانه، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه در مسیری بهتر به سوی صلح و امنیت پایدار باشد».

وی که این سخنان را پیش از دیدار با رئیس‌جمهور اسراییل بیان می‌کرد افزود: «من به دستور رئیس‌جمهور بایدن به‌عنوان بخشی از یک تلاش دیپلماتیک فشرده به‌منظور رساندن این توافق به خط پایان و در نهایت عبور از آن اینجا هستم... وقت آن است که همه به توافق برسند و به‌دنبال هیچ بهانه‌یی نباشند»...

 

تلویزیون ای.بی.سی استرالیا روز دوشنبه ۲۹مرداد گفت حماس، آخرین پیشنهاد آتش‌بس در غزه را رد کرده و اعلام کرده است که این پیشنهاد به نفع اسراییل است.

حماس پس از بررسی طرح جدید کشورهای میانجی در گفتگوهای دوحه اعلام کرد این پیشنهاد شامل شرایط جدیدی است که از سوی اسراییل مطرح شده و قابل‌قبول نیست.

این منبع افزود حماس در بیانیه‌یی در ارتباط با گفتگوهای دوحه اعلام کرد: «پس از اطلاع یافتن از جزئیات آنچه در دور آخر گفتگوها در دوحه رخ داد، بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که نتانیاهو هم‌چنان در مسیر رسیدن به توافق موانع ایجاد می‌کند و شرایط و خواسته‌های جدیدی را با هدف تضعیف تلاش‌های میانجیگران و طولانی کردن جنگ مطرح می‌کند... ما نتانیاهو را به‌طور کامل مسئول شکست تلاشهای میانجیها و ممانعت از دستیابی به توافق می‌دانیم».

از سوی دیگر نتانیاهو در گفتگو با اعضای کابینه خود، حماس را به لجبازی و متوقف کردن مذاکرات متهم کرد.

 

رسانه الشرق عربستان سعودی ۲۸مرداد به‌نقل از یک منبع مسئول حماس برخی از مفاد طرح پیشنهادی جدید آمریکا در گفتگوهای دوحه را فاش کرد. این منبع گفت: پیشنهاد آمریکا شامل خروج نیروهای ارتش اسراییل از غزه و تعهد به آتش‌بس دائمی پس از مرحله اول توافق نبود. این خبرگزاری به‌نقل از منبع حماس که با مذاکرات آشنا بود نوشت این پیشنهاد "کاملاً با سندی که در ۲ ژوئیه توافق شده بود، متناقض است" و حماس هنوز منتظر نتایج نشست‌های دوحه و قاهره است.

طبق این گزارش، پیشنهاد آمریکا شامل کاهش حضور نیروهای اسراییل در گذرگاه فیلادلفیا، که در طول مرز غزه و مصر قرار دارد، بدون خروج کامل آنهاست و اسراییل خواهد توانست در صورت عدم توافق طرفین بر سر مرحله دوم توافق، به جنگ ادامه دهد. این منبع هم‌چنین گفت پیشنهاد واشنگتن شامل تبعید تعداد زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده توسط اسراییل به خارج از فلسطین است.

 

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم بر پاسخگویی رژیم به اسراییل به‌خاطر ترور اسماعیل هنیه در تهران تأکید کرد.

کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ۲۹مرداد ۱۴۰۳

لازم است دو موضوع رو از دیگر به‌طور واضح و روشن تفکیک کنیم موضوع آتش‌بس و حق جمهوری اسلامی ایران در پاسخ دادن به یک رژیم متجاوز که به تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تعدی و تجاوز کرده و امنیت ملی او را مخدوش کرده و مهمان عالی‌رتبه سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در خاک ایران در یک اقدام تروریستی به‌شهادت رسانده.

موضوع آتش‌بس یک موضوعی است که اکنون مطالبه و بین‌المللی و جهانی است.

اما این موضوع طبیعتاً ارتباطی با حق مشروع و قانونی و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به متجاوز و تنبیه متجاوز ارتباط در واقع مستقیمی پیدا نمی‌کند.

ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران در عین این‌که بر حق مسلم و حق ذاتی خود در تنبیه متجاوز تأکید داریم در عین‌حال به دوستان خود در واقع گفتیم که ما به‌دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم از تلاش‌های توأم با حسن‌نیت برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کنیم در عین‌حال بر حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم تروریستی تأکید داریم و این دو در زمان مقتضی از آن استفاده خواهیم کرد.

بی‌کیفر مانی این رژیم ما تأکید می‌کنیم بی‌کیفر ماندن این رژیم یک تهدید عینی برای صلح و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی است.

 

رویترز ۲۹ مرداد در گزارشی از غزه نوشت: روز دوشنبه اسراییل مرکز غزه، به‌ویژه شهر دیرالبلح را آماج بمبارانهای شدید خود کرد که منجر به کشته و مجروح شدن شماری، از جمله کودکان شد. این منبع با انتشار فیلمی افزود: دیگر مناطق مرکزی غزه، از جمله اردوگاه نصیرات نیز از بمبارانهای اسراییل در امان نبودند.

رویترز در گزارش دیگری نوشت: ساکنان خان یونس رفح می‌گویند سفر بلینکن هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد و بی‌فایده است. این در حالی است که به‌دنبال بمبارانهای شدید، گروه‌های امداد غیرنظامی هنوز در حال جستجو برای اجساد قربانیان هستند و بازارهای مواد غذایی در خیابان‌ها مملو از خاک و سنگریزه‌های ناشی از تخریب ساختمانهاست.

خبرگزاری فلسطینی وفا روز دوشنبه نوشت با ادامه بمبارانهای اسراییل طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ فلسطینی در مناطق مختلف غزه جان خود را از دست دادند

وزارت بهداشت فلسطین نیز آخرین شمار قربانیان حملات اسراییل به غزه را ۴۰ هزار و ۱۳۹ کشته و ۹۲ هزار و ۷۴۳ مجروح اعلام کرد.

 

تایمز اسراییل ۲۸ مرداد نوشت روز یکشنبه ۲۰موشک توسط حزب‌الله از خاک لبنان به منطقه کریات شمونا در شمال اسراییل شلیک شد که تعدادی از آنها از سامانه دفاع ضدهوایی گنبد آهنین عبور کردند و به مناطق غیرمسکونی اصابت کردند. ارتش اسراییل در واکنش به این حمله، ساعتی بعد چند انبار تسلیحات و مهمات و یک ساختمان متعلق به حزب‌الله را در مناطق شبعا، عیتاالشعب و مطموره هدف قرار داد.

به‌نوشته رسانه اسراییلی N۱۲ سه پهپاد جنگی حامل مواد منفجره حزب‌الله صبح دوشنبه ۲۹ مرداد به سمت شمال اسراییل پرتاب شد. یکی از پهپادها با عبور از سامانه گنبدآهنین، به منطقه مسکونی یاعره اصابت کرد و ۵ زخمی بر جای گذاشت که حال یکنفر از آنها وخیم گزارش‌شده است.

در همین روز جنگنده‌های اسراییل چند مقر حزب‌الله در مناطق عیتاالشعب، لیف و حولا در جنوب لبنان را بمباران کردند.

 

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا-سنتکام- ۲۸ مرداد با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای آمریکا یک پهپاد جنگی حوثیهای وابسته به رژیم ایران را در منطقه تحت کنترل آنها در یمن شناسایی و منهدم کرده‌اند. سنتکام افزود این هدف تهدیدی بالفعل برای نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری ارزیابی شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/589faee6-b8e7-470c-a45c-162fa7dad815"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات