728 x 90

فرجی راد تحلیل‌گر حکومتی: توافق نانوشته بین رژیم ایران، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در پی ترور هنیه

عبدالرضا فرجی راد تحلیل‌گر حکومتی
عبدالرضا فرجی راد تحلیل‌گر حکومتی

عبدالرضا فرجی راد تحلیل‌گر حکومتی در گفتگویی با رسانه حکومتی فرارو به توافق نانوشته رژیم ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه اعتراف کرد و گفت: گفتگو‌های ویژه‌یی بین ایران، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی برگزار شد. ظاهراً طرفین به شکل نانوشته به این نتیجه رسیده‌اند که تا زمانی که نتیجه این مذاکرات، مشخص نشود حمله‌یی به اسراییل صورت نمی‌گیرد.

سایت حکومتی فرارو ۲۷مرداد: در این شرایط واکنش حزب‌الله لبنان و ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه در تهران هم‌چنان اجرا نشده باقی مانده و در نتیجه پرسش‌هایی درباره چگونگی واکنش‌های احتمالی و ارتباط این واکنش‌ها با مذاکرات صلح مطرح است.

عبدالرضا فرجی راد به فرارو گفت: «تلاشی گسترده از جانب کشور‌های غربی، آمریکا، آلمان، انگلیس و روسیه آغاز شد که درگیری جدیدی در منطقه رخ ندهد. یکی از ابتکاراتی که برای کم کردن ریسک این درگیری استفاده شد، همین فراهم کردن سریع مقدمات زمینه مذاکرات بین حماس و اسراییل با واسطه‌هایی مثل قطر، مصر، آمریکا و فرانسه و بریتانیا بود. با توجه به‌سرعت بالای شکل‌گیری مذاکرات، اسرائیلی‌ها هم که زیر بار مذاکرات نمی‌رفتند، توافق کردند وارد مذاکره شدند علت هم این بود که نگران بودند حمله‌یی از جانب ایران شکل بگیرد.

همزمان با این تحولات، گفتگو‌های ویژه‌یی هم بین ایران، آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی برگزار شد. ظاهراً طرفین به شکل نانوشته به این نتیجه رسیده‌اند که تا زمانی که نتیجه این مذاکرات، مشخص نشود، با توجه به امید‌هایی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دادند و تبلیغات زیادی هم به راه افتاده بود که این مذاکرات به نتیجه می‌رسد، ایران و حزب‌الله نخواستند در این جریان نقشی به‌عنوان حمله به اسراییل ایفا کنند که اگر مذاکرات شکست خورد به گردنشان بیفتد و طرفین مدعی شوند ایران و حزب‌الله باعث شکست مذاکرات صلح شده‌اند».

با این حال اگر چه کشور‌ها در حالت رایزنی هستند، اما ممکن است در مقطعی ایران بدون اطلاع، ضربه‌ای مشابه با ضربه اسراییل را وارد کند. چون به‌هرحال به خاک ما تجاوز شده است، اما تا این لحظه خطر جنگ گسترده‌یی که همه را نگران کرده بود تا حدی منتفی شده است. برای ایران آتش‌بس غزه اولویت است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14e696b8-8a1e-405f-8c20-f86ffbbfd543"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات