728 x 90

فرانس۲۴: مردم ایران در اعتراض به رژیم و افزایش قیمت مواد غذایی به خیابان‌ها می‌آیند

تظاهرات مردم آبادان ۵خرداد
تظاهرات مردم آبادان ۵خرداد

فرانس ۲۴ روز ۶خرداد نوشت: از اوایل ماه مه، مردم ایران در اعتراض به افزایش قیمت کالاهای اساسی، که باعث افزایش ۳۰۰درصدی قیمتها شد، به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات اقتصادی به‌سرعت سیاسی شد، و مردم خواهان سرنگونی رژیم شدند، در حالی‌که نیروهای امنیتی مخالفان را به‌شدت سرکوب کردند.

فرانس ۲۴ افزود: با یک جوان معترض ایرانی گفتگو کردیم که گفت: «دیگر بس است».

از سال۲۰۱۹، که اعتراضات به قیمت بنزین منجر به ناآرامی‌های گسترده شد که دستکم ۱۵۰۰نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، این اعتراضات بزرگترین جنبش بوده است.

مردم این کار را تا آخر ادامه خواهند داد.

عالم (که نام واقعی او نیست) در شهر خود در استان خوزستان برای تظاهرات بیرون رفت.

او گفت: «شعارهای ضد خامنه‌ای زیاد بود فقط به این دلیل که او مسئول وضعیت ماست. سیاست او در ۳۰سال گذشته ما را به اینجا رسانده است».

او افزود: «و مردم این کار را تا آخر ادامه خواهند داد. سعی کردند ما را متفرق کنند. آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند و تعداد زیادی از آنها هوایی و به سمت مردم شلیک کردند. شنیدم چند نفر در شهر زخمی شده‌اند. از نیمه‌شب گذشته آنجا بودیم. تعداد زیادی نیروی پلیس و بسیج [شاخه شبه‌نظامی سپاه پاسداران] در خیابان‌ها حضور دارند».

عالم گفت: «من و برادران و پسرعموهایم فارغ‌التحصیل دانشگاه هستیم و همه بیکار هستیم. ما باید با والدینمان زندگی کنیم که نمی‌توانند از هزینه‌های یک ماه بر بیایند. و این فقط ما نیستیم، فکر می‌کنم نیمی از جوانان شهر ما در همین شرایط زندگی می‌کنند. آنها با والدین خود زندگی می‌کنند، با کار فصلی در اینجا و آنجا».

او گفت: «حداقل سه ماه است که نمی‌توانیم گوشت بخریم زیرا بسیار گران است. و حالا با افزایش سرسام‌آور قیمت نان، ماکارونی، روغن و تخم مرغ، چه چیز دیگری می‌توانیم بخوریم؟ قیمت نان دو برابر قبل شده است، اگر بتوانید آن را پیدا کنید. اینها غذای اصلی ما بودند».

عالم گفت: «دیگر بس است. امیدوارم مردم شهرهای دیگر به ما بپیوندند تا مانند سال۲۰۱۹ یک شورش عمومی ایجاد کنیم، اما این بار باید تا آخر ادامه دهیم. من می‌دانم که آنها بسیاری از ما را خواهند کشت، اما این یک مرگ سریع است. من آن را به شکنجه تدریجی و دردناکی که در حال حاضر تحمل می‌کنیم ترجیح می‌دهم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c16e5553-cc99-474b-9b94-98b563ee5398"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات