728 x 90

فارن پالیسی: دولت بایدن درخواستهای اروپایی برای لغو تحریم‌های رژیم ایران را رد کرد

بایدن و رهبران سه کشور اروپایی
بایدن و رهبران سه کشور اروپایی

سایت فارین پالیسی، روز ۶فروردین در مطلبی درباره نگرانی اروپایی‌ها از موقعیت برجام و انتظارات آنها از دولت بایدن در هفته‌های نخست کار خود برای لغو تحریم‌های رژیم ایران نوشت: با توجه به مخالفت روزافزون داخلی آمریکا با برجامی که باعث می‌شود رژیم ایران به پول بیشتر برسد و در عین‌حال با هیچ محدودیت جدیدی در برنامه موشکهای بالستیک و هیچ محدودیتی در رابطه با پشتیبانی از شبه‌نظامیان منطقه‌یی روبه‌رو نشود، چالش دستیابی به یک توافق ممکن است غیرقابل حصول باشد.

فارن پالیسی نوشت: در هفته‌های بعد از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، دیپلماتهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی با طرحی برای احیای توافق اتمی ۲۰۱۵، به دولت بایدن جدید نزدیک شدند. آنها پیشنهاد کردند برخی از تحریم‌هایی که توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق لغو شده و سپس توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعمال شده بود، لغو شوند.

به‌گفته ۲دیپلمات اروپایی که با توجه به حساسیت مذاکرات خواستند نامشان فاش نشود، ایده این بود که آمریکا به متابعت با توافق هسته‌یی که از آن دور شده است نزدیکتر شود و رژیم ایران را موظف کند که متقابلا همین کار را بکند.

اروپا فکر کرد که بایدن می‌تواند اقدامات زیادی را با حفظ برخی اهرمها بر سر رژیم ایران و پیشرفت در مورد موضوعات مورد توجه همه طرفها، به‌ویژه برنامه موشکهای بالستیک رژیم ایران و حمایت از تعداد زیادی از شبه‌نظامیان منطقه‌ای، انجام دهد.

جرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در سازمان ملل گفت: "توصیه اروپایی‌ها به آمریکایی‌ها این بود که این کار را تند و سریع انجام دهید، زیرا تمام سیگنالهایی که از طرف رژیم ایران داشتند این بود که به‌محض بازگشت آمریکایی‌ها ایران هم باز خواهد گشت...

وی گفت "بهترین راه پیش روی این بود که بلافاصله با یک دستور اجرایی به برجام برگردیم ولی آمریکا این کار را نکرد."

با توجه به مخالفت روزافزون داخلی آمریکا با برجامی که باعث می‌شود رژیم ایران به پول بیشتر برسد و در عین‌حال با هیچ محدودیت جدیدی در برنامه موشکهای بالستیک و هیچ محدودیتی در رابطه با پشتیبانی از شبه‌نظامیان منطقه‌یی روبه‌رو نشود، چالش دستیابی به یک توافق ممکن است غیرقابل حصول باشد.

جرارد آرود افزود مسأله پیچیده می‌شود و ماهها طول می‌کشد.

سیاست بایدن هم‌چنین این نگرانی را در میان دیپلماتهای اروپایی ایجاد کرد که ممکن است با احتیاط، تأخیر و بدون هیچ اقدامی، آینده توافق را به خطر بیندازد. ..

در ماههای اخیر، کاخ‌سفید در مقابل اقدامات اروپایی برای آزادسازی وجوه رژیم ایران در بانک‌های خارجی به‌عنوان اقدامات برای ایجاد اعتماد، مقاومت کرده است و اصرار داشته است که تهران ابتدا به‌منظور کاهش طیفی از فعالیت‌هایی که در نقض برجام داشته باید اقدام کند از جمله غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز را متوقف کند...

رژیم ایران نیز به نوبه خود تا زمان موافقت آمریکا با لغو تحریم‌ها، از گفتگو با امضاکنندگان توافق هسته‌یی خودداری کرده و دو طرف در بن‌بست قرار گرفته‌اند...

دولت جدید با وجود انتقاد از کمپین فشار حداکثری، سیاست‌های ترامپ را ادامه می‌دهد.

انتظار می‌رفت که بایدن به‌سرعت توافق هسته‌یی را احیا کند - اما همان‌طور که شبه‌نظامیان طرفدار رژیم ایران به نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کنند و واشنگتن به سوریه حمله می‌کند، گفتگوهای مستقیم در افق نیست.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که اروپاییها هرگز پیشنهاد نکردند که ایالات متحده به تمام تعهدات خود در معاهده هسته‌یی بدون انجام اقدامات متقابل ایران عمل کند. این مقام گفت، حتی چین و روسیه، نیز امضا کنندگان، نوعی بازگشت همزمان را برای پیروی از پیمان در نظر گرفتند...

وی گفت اما "این دقیق است که برخی از اروپاییها احساس می‌کردند ما باید اولین اقدامات اولیه را انجام دهیم...

اما اروپاییها مخالفت گسترده سیاسی داخلی با این توافق اتمی را که توسط نمایندگان قدرتمند دموکرات و جمهوریخواه، از جمله سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، و سناتور لیندزی گراهام ابراز شده را دست کم گرفتند.

در نامه ۸مارس به رئیس‌جمهور، دو قانونگذار از بایدن خواستند تا با متحدان اصلی خود، از جمله منتقدان پیمان هسته‌یی در اسراییل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، برای انعقاد توافق جدیدی توافق کنند که نه تنها چشم‌انداز ایران برای دستیابی به بمب هسته‌یی را محدود می‌کند، بلکه هم‌چنین توانایی ایران را در بی‌ثبات سازی منطقه و پیشبرد برنامه موشک بالستیک محدود می‌کند.

آنها در این نامه نوشتند: "ما باید با این واقعیت مقابله کنیم که ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را به‌صورتی نگران‌کننده از جمله افزایش سانتریفوژ و تولید و غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰درصد سرعت بخشیده است."

امضای ۴۱ سناتور دیگر دموکرات و جمهوری خواه.

رژیم ایران هم‌چنان از طریق صادرات تسلیحات، از جمله موشکهای بسیار دقیق، حمایت از شبه‌نظامیان شیعه که اعضای خدمات ارتش آمریکا را هدف قرار می‌دهد و حمایت از سازمانهای تروریستی و سایر بازیگران بدخواه در سراسر منطقه، تهدیدی برای امنیت آمریکا و امنیت بین‌المللی است. "

بحث در مورد ورود مجدد با رژیم ایران شکاف‌هایی را در درون حزب دموکرات ایجاد کرده است.

رژیم ایران از کاهش فعالیت‌های هسته‌یی ممنوعه خود تا زمانی که واشنگتن تحریم‌های مطابق با پیمان هسته‌یی ۲۰۱۵ را لغو نکرده، خودداری کرده است...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2fd42c0f-232d-4981-a0ba-67d67907b9d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات