728 x 90

فاجعه سیل در استانهای مختلف ایران - یکشنبه ۱۱فروردین۹۸

سیل در سنندج ۱۱فروردین۹۸
سیل در سنندج ۱۱فروردین۹۸

روز یکشنبه ۱۱فروردین ۹۸ مناطق غربی و جنوب‌ غربی کشور در معرض بارشهای شدید و سیل قرار گرفت و مشکلات زیادی را برای هموطنانمان ایجاد کرد. در اغلب این مناطق عوامل و کارگزاران رژیم غارتگر آخوندی هیچ اقدام جدی پیشگیرانه انجام ندادند و عمده کارها توسط خود مردم و با حداقل امکانات انجام شد. در واقع آن‌روی خرابیها و خسارتهای ناشی باران و سیل، همیاری و همبستگی و گذشت و فداکاری پرشور مردم است که با تمام توان و امکانات محدود خود در مقابل سیل سد می‌سازند، سیل بندها را مستحکم کرده و آبها را از منازل و سایر اماکن تخلیه می‌کنند.

 

گلستان

سطح آب در کل‌آباد آق‌قلا که طی چند گذشته یک متر پایین رفته بود، بر اثر بارش و سرریز شدن مجدد سیلاب سدها، حدود ۴۰سانتیمتر بالا آمده است.مناطقی که سطح آب پایین آمده لایه‌ای ضخیم از فاضلاب خانگی به جا مانده و هوای شهر را بدبو و زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است.

روز شنبه ۱۰فروردین جمعی از مردم سیل‌زده آق قلا در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت وخامت‌بار آنها در مقابل فرمانداری رژ‌یم در این شهر تحصن کردند. یکی از مأموران نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از تحصن کنندگان را داشت که با ممانعت و هو کردن مردم خشمگین مواجه شد و مجبور به عقب‌نشینی گردید.

 

خوزستان

بر اثر بارشهایی که از شنبه شب در اهواز شروع شد، آب پارک ربیع اهواز را دربر گرفت و سیل در حال گسترش در نقاط مختلف اهواز می‌باشد به‌خصوص که آب کارون هم‌چنان در حال بالا آمدن است.

سیل بند مویلحه (ویس) واقع در شهرستان باوی در استان خوزستان شکسته و عبور و مرور را با مشکل مواجه کرده است. مردم شهر با استفاده از ماشین‌آلات و امکانات خود اقدام به بستن سیل بند کردند.

سیل‌بند روستای عصافره از توابع دشت آزادگان نیز بر اثر سیل شکسته است و اهالی این روستا در حال ترک خانه‌های خود هستند. علاوه بر این سیل بند روستای بیت غایب بخش شاوور شهرستان شوش در خطر شکستن است.

زمینهای کشاورزی حاشیه رودخانه کارون در بخش عقیلی در گتوند خوزستان در اثر بالا آمدن سطح آب تخریب شده است

روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸مردم خشمگین به‌دلیل عدم اقدام غواصان آتش‌نشانی برای نجات جوانی که در سیل گیر کرده بود با سنگ آنها را مورد تهاجم قرار دادند ولی کارگزاران رژیم در یک وارونه گویی، اهمال در کمک‌رسانی را به اعتراضات مردم مربوط دانسته‌اند.

 

ایلام

جاده محور ایلام به مهران بعد از تونل راه کربلا، به‌علت رانش زمین ناشی از بارش باران بسته شد.

پرواز هواپیمایی شرکت آسمان از مشهد به ایلام و بالعکس به‌دلیل بارش شدید باران در فرودگاه شهدای شهر ایلام لغو شده است. بر اثر بارشهایی که شروع شده است معابر شهر ایوان در استان ایلام را آب فراگرفته است.

 

کرمانشاه

بارش سنگین باران در کرمانشاه و سایر شهرهای آن از شب گذشته شروع شد. اغلب خیابانهای کرمانشاه را آب فراگرفته است

روز شنبه ۱۰فروردین مغازه‌داران سرپل‌ذهاب به‌علت وقوع احتمالی سیل مغازه‌های خود را تخلیه کردند.

 

لرستان

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دورود گفت ۱۰هزار نفر ساکن روستاهای پایین‌دست سد مروک تخلیه و به مناطق دیگر منتقل شده‌اند. وی گفت: به‌دلیل طغیان رودخانه کشکان و خسارت به پل‌ها و جاده‌های این شهر، تا اطلاع ثانوی تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است

روز شنبه دهم فروردین‌ماه مردم این شهر با حداقل امکانات و بدون هیچگونه کمک دولتی، خود را برای سیل آماده کردند. اتومبیل‌های آتش‌نشانی به مردم هشدار می‌دادند که شهر را ترک کنند، بدون این‌که مکان امنی را برای اسکان مردم در نظر بگیرند!

استاندار رژیم در لرستان گفت: ۲۸هزار نفر از مردم شهرستان دورود در خطر سیل قرار دارند. ۱۸هزار نفر در شهر دورود و ۱۰هزار نفر در روستا‌های این شهرستان باید منازل خود را ترک کنند.

وی افزود: با توجه به این‌که بر اساس تصمیم وزارت نیرو بناست از سد سیمره به ‌عنوان سیل بند استفاده شده و خروجی آن بسته شود هشت روستای پایین‌دست این سد شامل چنا سبز، نذله بان، محمد مراد، چم لتور، چم میربگ، گنداب علیا و سفلی زیر آب می‌روند و باید تخلیه شوند.

وضعیت در پلدختر به‌دلیل بارشهای سنگین خطرناک است فرماندار این شهر اعلام کرد که این بارش‌ تا ساعتهای آینده به اوج خواهد رسید ساکنان ضلع غربی شهر پلدختر حتماً محل زندگی خود را ترک کنند وی گفت که ۳۰متر از دیوار ساحلی شهر پلدختر فرو ریخت.

روز گذشته یک مادر و پسر چهار ساله‌اش به درون رودخانه خرم‌آباد سقوط کردند. در این حادثه پسر وی غرق شد.

پل بزرگ روستای گاو زرده معمولان در لرستان در سیل اخیر تخریب و تمام راه‌های ارتباطی آنها قطع شده است. مردم محتاج کمکهای اولیه هستند. ولی هیچ خبری از امدادرسانی به این استان نیست.

 

کردستان

شهردار رژیم در سنندج اعلام کرد که برای مقابله با سیل احتمالی و جلوگیری از آسیب به شهروندان، عبور و مرور خودرو در بلوار کردستان و ورودی‌های دامنه کوه آبیدر ممنوع و این مسیرها مسدود می‌شود. افراد بی‌خانمان و شهروندان سنندجی در معرض سیل و خطر در مدارس اسکان داده می‌شوند

بیمارستان کانون بستری بیمارستان سرطانی را سیل و آب فرا گرفت و وضعیت آنجا را با مشکلات جدی مواجه کرده است. کارگزاران حکومتی هیچ اقدامی برای این مشکل نکرده‌اند.

 

زنجان

روز شنبه ۱۰فروردین مدیریت بحران استان زنجان دستور تخلیه شهرستان طارم و ماهنشان از استان زنجان را به‌خاطر این‌که در مسیر سیل احتمالی رودخانه قزل اوزن و سایر رودها و مسیلهای این منطقه است صادر نمود د ولی هنوز تخلیه صورت نگرفته است.

 

مسدود شدن مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس

به‌دنبال مسدود شدن مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس، بامداد امروز یکشنبه ۱۱فروردین، مسیر شمال به جنوب این محور هم مسدود شد و رفت و آمد از این محور صورت نمی‌گیرد. که به‌علت احتمال سقوط سنگ و طغیان رودخانه صورت گرفته است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84ee6af8-06b6-4ab7-b79e-ee2fdd3eb8d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات