728 x 90

عفو بین‌الملل: رشد ۸۳درصدی اعدامها در ایران

اعدام در ایران - عکس از آرشیو
اعدام در ایران - عکس از آرشیو

عفو بین‌الملل در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۶اردیبهشت منتشر شد با اشاره به افزایش چشمگیر اعدامها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که اعدامهای انجام شده و ثبت شده در ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل ۸۳درصد افزایش نشان می‌دهد.
در گزارش عفو بین‌الملل هم‌چنین آمده است که آمار اعدامها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با رشد ۵۹درصدی به ۸۲۵ اعدام در سال گذشته رسیده که ۷۰درصد از این تعداد در ایران انجام شده است.
گزارش عفو بین‌الملل با تأکید بر این‌که اعدامها در ایران نقض آشکار موازین و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر است اضافه می‌کند: «اعدام دست‌کم ۵نفر در سال۲۰۲۲ به‌دلیل جرائمی که در سن کمتر از ۱۸سال رخ داده بود نیز از موارد نقض موازین و قوانین بین‌المللی می‌باشد».
عفو بین‌الملل می‌گوید برای تهیه این گزارش مانند سال‌های گذشته، از اطلاعات و منابع مختلفی استفاده کرده است، از جمله: آمار رسمی، دادرسی‌ها، اطلاعات افراد محکوم به اعدام و خانواده‌ها و نمایندگان آنها،گزارش رسانه‌ها و سازمانهای جامعه مدنی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b8b7f6b-e51f-44ec-b53c-8d76d760c8d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات