728 x 90

عفو بین‌الملل: حداقل ۸۲نفر از روز ۸مهر در سرکوب مردم زاهدان کشته شده‌اند

درگیریهای زاهدان
درگیریهای زاهدان

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات در شهر زاهدان در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، حداقل ۸۲نفر توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شده‌اند.

وبسایت بارونز به نقل از خبرگزاری فرانسه روز ۱۴مهرماه نوشت: عفو بین‌الملل گفت، در یک سرکوب خشونت‌آمیز پس از نماز جمعه در روز ۸مهرماه، نیروهای امنیتی حداقل ۶۶نفر از جمله کودکان را کشتند.

عفو افزود: از آن زمان تاکنون ۱۶نفر در سرکوب تظاهراتها کشته شده‌اند و هشدار می‌دهد که تلفات واقعی احتمالاً حتی بیشتر است.

در شرایطی که ایران پیش از این با اعتراضات به‌قتل مهسا امینی که توسط گشت ارشاد تهران دستگیر شده بود، دچار تنش شده بود، اعتراضات در زاهدان با خشم گزارش تعرض به یک دختر نوجوان توسط یک فرمانده پلیس منطقه آغاز شد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد، هنگامی که گروهی از مردم پس از اقامه نماز جمعه ۸مهرماه در زاهدان برای تظاهرات در مقابل پاسگاه پلیس تجمع کردند، نیروهای امنیتی به سوی معترضان، عابران و نمازگزاران «گلوله‌های جنگی، گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور» شلیک کردند.

شواهد جمع‌آوری شده توسط عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اکثر قربانیان از ناحیه سر، قلب، گردن و تنه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که نشان‌دهنده قصد آشکار برای کشتن یا آسیب رساندن جدی است.

این سازمان افزود که تیراندازی از «پشت بام پاسگاه پلیس» صورت گرفته است. این گزارش افزود که حداقل سه کودک در ۳۰سپتامبر کشته شدند.

مقامات رژیم ایران این ناآرامی را حملات "افراطی‌ها" به پاسگاه‌های پلیس توصیف کرده‌اند که منجر به کشته شدن پنج تن از اعضای سپاه پاسداران شد.

اما عفو بین‌الملل گفت که فراتر از «اقلیتی» از معترضان که به سمت ایستگاه پلیس سنگ پرتاب می‌کنند، «هیچ مدرکی» پیدا نکرده است که رفتار معترضان تهدیدی جدی برای نیروهای امنیتی بوده باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3bc2ea7-155c-44dc-9195-243af72d93f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات