728 x 90

عفو بین‌الملل: استفاده از قوای قهریه مرگبار مشخصه بارز مقام‌های رژیم ایران

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

عفو بین‌الملل ۳ آبان۱۴۰۰ به انتشار توئیتهای متعددی درباره گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد پرداخت و از جمله نوشت: گزارشگر سازمان ملل در امور ایران به جامعه بین‌المللی گفت استفاده از قوای قهریه مرگبار مشخصه بارز مقام‌های رژیم ایران در برخورد با حق تجمع توسط مردم است این رویه هیی است که از جمله در اعتراضات آبان۹۸ صورت گرفته است. گزارشگر ویژه خاطرنشان کرد که مرگ مشکوک در زندانهاه در ایران بسیار بالاست و گفت ویدیوهای درز کرده از زندان اوین شواهد روشنی از استفاده گسترده از خشونت در زندانهای ایران ارائه می‌دهند.

عفو بین‌الملل در این توئیتها هم‌چنین نوشت: گزارشگر ویژه ملل متحد رویه مصونیت مرتکبان نقض فاحش حقوق‌بشر از مجازات در ایران را گسترده و سیستماتیک خواند و برای نمونه به مصونیت ادامه‌دار مسئولان قتل‌عام ۶۷ و مسئولان تیراندازی مرگ‌بار به معترضان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد.

گزارشگر ویژه ضمن انتقاد شدید از بحران مصونیت مجرمان از مجازات در ایران گفت افرادی که شواهدی مبنی بر دست داشتن آنها در نقض جدی حقوق‌بشر وجود دارد به جای این‌که پاسخگو نگه‌داشته شوند، در مناصب بالای سیاسی قرار می‌گیرند. جاوید رحمان گفت انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران این نکته را به‌وضوح برجسته کرده است.

گزارشگر ویژه ملل متحد به اعمال گسترده مجازات اعدام علیه زندانیان اقلیتها و ناپدیدسازی قهری آنها اشاره کرد و گفت مقامات رژیم ایران مرتباً زندانیان را به‌صورت مخفیانه اعدام می‌کنند و محل دفن پیکرهایشان را مخفی نگه میدارند. (تویتهای عفو بین‌الملل: ۳مهر ۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04040178-1dc0-4993-9860-9e4b5c66037a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات