728 x 90

عراق:‌ اعلام منع عبور و مرور در بصره

منع عبور و مرور در بصره
منع عبور و مرور در بصره

به گزارش رویترز مقامات عراقی روز شنبه ۱۷شهریور پس از گذشت ۵روز از تظاهرات در استان بصره اعلام منع عبور و مرور کردند.

این تصمیم دولت در حالی گرفته می‌شود که پارلمان عراق در جلسه‌ای فوق‌العاده رویدادهای بصره را با حضور نخست‌وزیر و وزرای ذیربط مورد گفتگو قرار داد.

روز چهار شنبه مقامات عراقی منع عبور و مرور در این استان را که قرار بود برای جلوگیری از اعتراضهای فزاینده در بصره برقرار باشد، لغو کرده بودند.

بصره به‌عنوان دومین استان پر اهمیت عراق شاهد تظاهرات و اعتراضات خشمگینانه مردم برای آب آشامیدنی و خدمات عمومی و نیز حسابرسی از مسؤلان دولتی است. در تظاهرات اخیر در بصره تعدادی از غیرنظامیان با گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

آتش گشودن به سوی تظاهر کنندگان توسط شبه‌‌نظامیان رژیم ایران

اعتراضات مردمی روز جمعه گذشته به‌طرز بی‌سابقه‌یی شعله‌ور شد به‌طوری‌که تظاهر کنندگان کنسولگری رژیم ایران را به آتش کشیدند، امری که باعث شد رژیم ایران کارکنانش را بلافاصله از این استان خارج کند. شبه‌‌نظامیان وابسته به این رژیم به خیابانها آمدند و به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند.

خشم مردم تنها به کنسولگری رژیم ایران در بصره محدود نشد بلکه هزاران معترض به ساختمانهای دولتی در شهر تهاجم کردند و دفتر شبه‌‌نظامیان حشدالشعبی، وابسته به رژیم ایران را نیز به آتش کشیدند. همچنین دفتر جنبش به‌اصطلاح بشائر که متعلق به نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق، وابسته به رژیم ایران است نیز به آتش کشیده شد.

به‌دلیل خرابی وضعیت زندگی در این استان نفت خیز عراق، علاوه بر ساختمانهای دولتی و دفتر بشائر، دفاتر دولتی و حزبی دیگری نیز توسط تظاهر کنندگان خشمگین هدف تهاجم قرار گرفت.

تهاجم به کنسولگری رژیم ایران دربصره

در حالی که خشم مردم ایران علیه رژیم ولایت فقیه در شهرها و استانهای کشور بالا گرفته و جوانان شورشی عکسهای سرکردگان نظام را به آتش می‌کشند، مردم عراق نیز حرکات مشابهی را انجام می‌دهند.

روز گذشته هزاران تظاهر کننده عراقی برای چندین ساعت کنسولگری رژیم ایران در شهر بصره واقع در جنوب عراق را به محاصره خود درآوردند و سپس آن را به آتش کشیدند. تهاجم به کنسولگری رژیم ایران در بصره نشان‌دهنده خشم فزاینده مردم عراق است که با سلطه‌جوییهای رژیم آخوندی در کشورشان مخالف اند.

فعالان فیلم‌هایی را روی اینترنت گذاشته‌اند که نشان می‌دهد هزاران عراقی کنسولگری رژیم ایران در بصره که شعله‌های آتش از آن زبانه می‌کشد را محاصره کرده‌اند.

شاهدان گفتند جوانان عراقی در حالی که شعار می‌دادند «ایران اخراج اخراج» ساختمان کنسولگری ایران را به آتش کشیدند. آنها با دخالتهای رژیم ایران در کشورشان مخالف اند و علت عقب‌ماندگی عراق در زمینه‌های اقتصادی را به‌دلیل نفوذ رژیم ایران در کشورشان می دانند.

در فیلمهای دیگری که فعالان منتشر کرده‌اند در هم آمیختن شعارهای « ایران اخراج اخراج، بغداد آزاد، آزاد » شنیده می‌شود. جوانان خشمگین عراقی رژیم ایران را متهم می‌کنند که در خرابی وضعیت زندگی آنها در استان نفت خیز بصره دست دارد.

بیکاری، قطع مستمر برق، افزایش شوری در آب آشامیدنی از جمله دلایلی است که رژیم ایران عامل آن است و موتور محرکه تظاهرات در استانهای شیعه نشین در جنوب عراق را تشکیل می‌دهد.

کمیسیون امنیت و ضدتروریسم شورای ملی مقاومت ایران پیش از این هشدار داده بود که رژیم ایران معاون نیروی قدس را به‌عنوان سفیر عراق منصوب کرده و این اقدام رژیم برای ادامه و گسترش دخالتهایش در این کشور است.

مطالب مرتبط:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fa68dd7-d1cc-474e-893d-8a4969fb0517"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات