728 x 90

ظریف: ایران آماده دیالوگ است اما از طرف آمریکا هیچ آمادگی یی نیست

جواد ظریف
جواد ظریف

 

ظریف وزیرخارجه رژیم ایران روز دوشنبه ۳۰مهرماه گفت بدون قیدو شرط آماده دیالوگ با آمریکا می‌باشد اما چنین گفتگوهایی مادامی که واشنگتن با تهران محترمانه برخورد نکند، توهمی بیش نیست.

وی که با کیودو نیوز مصاحبه می‌کرد کرد گفت ما پیش‌شرط برای اینکار نمی‌گذاریم اما می‌توانیم بگوییم چیزی که برای دیالوگ لازم است احترام متقابل است و نه اعتماد متقابل.

این اظهارات ظریف در حالی است که خامنه‌ای در روز ۲۲مرداد در مورد مذاکره با آمریکا با قطعیت گفت «مذاکره نخواهیم کرد». تلویزیون رژیم نیز در همان روز در جمع‌بندی حرفهای خامنه‌ای گفت: «رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی از این بخش از سخنانشان، افزودند: ما فقط وقتی می‌توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گریهای او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود و ممنوع است».

خامنه‌ای در سخنرانی ۱۲مهر در استودیوم آزادی کسانی که در درون رژیم فکر می‌کنند راه‌حلی جز کنار آمدن با آمریکا نیست را خائن خواند و گفت: «صریحاً اعلام می‌کنم اینها خیانت می‌کنند. این خیانت به کشور است. این بزرگترین خیانت است و من تا جان و توان دارم نخواهم گذاشت این اتفاق در کشور بیفتد.

خامنه‌ای افزود آمریکا باید یک سیلی دیگر از رژیم بخورد و تأکید کرد موشک و حضور در منطقه، عوامل و عناصر قدرت و اقتدار رژیم است.

 

 

بیشتر بخوانید

پشت جنجال مذاکره با آمریکا؟

جنجال بر سر مذاکره با آمریکا که با انتشار نامه‌ ۱۰۰تن از عناصر حاشیه‌یی رژیم بالا گرفت هم‌چنان ادامه دارد. باند ولی‌فقیه به کسانی که حرف از مذاکره با آمریکا می‌زنند، مارک تسلیم‌طلبی و خیانت و وطن‌فروشی می‌زند، باند روحانی هم برای آن‌که آتو به حریف ندهد، با کلماتی نظیر بی‌عقلی سیاسی و بازی در میدان آمریکا و غیره از این اقدام فاصله می‌گیرد.

اما در عین‌حال شماری از مهره‌ها و رسانه‌های این باند، صراحتاً از مذاکره با آمریکا دفاع می‌کنند و مذاکره نکردن را تسلیم در برابر آمریکا و به‌سود آمریکا قلمداد می‌کنند.

بنا‌ به تجارب قبلی این جنجال و هیاهو، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که آیا زیر این کاسه، نیم‌کاسه‌یی نیست و آیا این هیاهو برای منحرف کردن اذهان از آنچه پشت پرده جریان دارد،‌ نیست؟

 

حمله به طرح مذاکره با آمریکا و دفاع از آن به‌طور همزمان

تلویزیون حکومتی ۳۱خرداد ۹۷نامه عناصر حاشیه‌یی در ضرورت مذاکره با آمریکا را تابو‌شکنی و زمینه‌سازی برای این کار می‌داند، در این رابطه مجری تلویزیون می‌گوید: «می‌گویند هدف تابو‌شکنی است. اما مشخص نمی‌کنند هدف‌شان شکستن تابو از دشمنی ۴۰ساله و کنار رفتن از برجامی ۲ساله است؟ و یا تابوشکنی برای شکل‌گیری بحثهایی در داخل و دوقطبی مخالفان و موافقین مذاکره؟ مواضعی که نشان می‌دهد آمریکا می‌خواهد با ابزار عملیات روانی فاز اول فشار بر ایران را برجسته کند سیاستی که کلیدش از آمریکا خورده شده و حالا به‌گفته برخی باید توسط عناصری خودفروخته در داخل اجرایی شود».

صادق جوادی‌ حصار، از باند موسوم به اصلاح‌طلب اما «نپذیرفتن مذاکره با‌ آمریکا» را «‌تسلیم‌شدن در مقابل بازی ترامپ» می‌داند و در ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا می‌گوید: «اگر ما امروز خودمان با آمریکایی‌ها درباره مسائل کشور و خاورمیانه و منطقه گفتگو نداشته باشیم، این گفتگو را روس‌ها پیدا و پنهان انجام می‌دهند و ما باید غیرمستقیم از طریق دوستمان روسیه حرفهای آمریکا را بپذیریم و به آن عمل کنیم. در شرایطی که آنها ماجرا را به سمت بحران می‌برند و فشار بر مردم ایران را افزایش می‌دهند پیشنهاد مذاکره مستقیم می‌تواند برای ما فرصت ایجاد کند».(سایت اعتماد آنلاین ۳۱خرداد ۹۷)

مهدی مطهرنیا، یکی از کارشناسان رژیم، ضمن ابراز افسوس از این‌که «در ۴دهه گذشته تقابل با آمریکا هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل کرده است» و هراس از این‌که اکنون هم موج تازه‌یی از تحریم‌ها در راه است، تقابل میان حاکمیت آخوندی و آمریکا در شرایط حاضر را به مصلحت نمی‌داند و توصیه می‌کند «ما باید چارچوبی اصولی برای حل مسائل‌مان با آمریکا تدوین کنیم. ما برای مذاکره با آمریکا قبل از هر چیز باید در داخل به یک نقطه مشترک برسیم و مسئولیت تمام و کمال سیاست خارجی را مشخص کنیم در این صورت مذاکره با آمریکا می‌تواند راهگشا باشد».(سایت برنا ۱تیر ۹۷)

و...

بسیار واضح است که پشت جنجال رابطه با آمریکا اگر تمامیت دولت روحانی قرار نداشته باشد، لااقل بخشی و یا عناصری از آن دخالت دارند که عناصر وابسته به باند روحانی،‌ این چنین پشت مذاکره را گرفته و از روزی که این نامه منشتر شده است، مستمر و پیگیر در باب ضرورت مذاکره موضعگیری و اظهارنظر می‌کنند و حملات باند رقیب و یا حتی مخالفت‌خوانی‌های مهره‌های دولت روحانی آن را به عقب‌نشینی وادار نکرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4298d97-04ab-4476-9bea-8f571ad5ef88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات