728 x 90

صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی ایران از سال جاری تا سال ۲۰۲۹ روند کاهشی خواهد داشت

صندوق بین‌المللی پول
صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه اول آبان در سایت آن منتشر شد با اشاره به این‌که رشد اقتصادی ایران از سال جاری تا سال ۲۰۲۹ روند کاهشی خواهد داشت اعلام کرد «رشد اقتصادی ایران در سال جاری ۳.۷ درصد و در سال ۲۰۲۵ تنها ۳.۱درصد خواهد بود. رشد اقتصادی ایران روند نزولی را طی خواهد کرد و در سال ۲۰۲۹ تنها دو درصد خواهد بود».
گزارش صندوق بین‌المللی پول در ادامه اضافه می‌کند که داده‌های پایگاه اطلاعاتی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد نسبت کل سرمایه‌گذاریهای انجام شده در کشور به تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۹ نه تنها تغییری نخواهد داشت، بلکه از ۴۰درصد در سال ۲۰۲۳ به زیر ۳۷درصد در سال ۲۰۲۹ سقوط خواهد کرد.
آمارهای سازمان ملل نیز نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری سالانه مستقیم خارجی در ایران طی سال‌های گذشته به ۱.۵میلیارد دلار سقوط کرده است. در نقطه مقابل، آمارهای بانک مرکزی از جهش فرار سرمایه از کشور خبر داده به‌طوری که حجم فرار سرمایه در ۹ماه ابتدایی پارسال را بیش از ۲۰میلیارد دلار ارزیابی کرده که یک رکورد تاریخی است.
گزارش صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین با اشاره به حجم بدهیهای دولت اضافه می‌کند که داده‌های پایگاه اطلاعاتی صندوق بین‌المللی پول می‌گوید حجم کل بدهی خالص دولت در سال گذشته چهار هزار تریلیون تومان بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۹ به‌سرعت افزایش یافته و به رقم ۲۳هزار تریلیون تومان اوج بگیرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e01bba74-c068-45e1-80e8-f0aa8f1f5f68"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات