728 x 90

صادرات دام زنده از فرانسه به ایران متوقف شد

صادرات دام زنده از فرانسه به ایران متوقف شد
صادرات دام زنده از فرانسه به ایران متوقف شد

سرنوشت صادرات دام زنده از فرانسه به ایران با اجرایی شدن دور تازه تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران در هاله‌یی از ابهام قرار گرفته است.

پس از برجام در زمان اوباما طرح صادرات گاو زنده از فرانسه به ایران در دستور کار قرار گرفته بود.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از ناتالی گوله سناتور فرانسوی گزارش داد: قرارداد صادرات گاو به ایران از منطقه نورماندی در شمال فرانسه، به‌دلیل اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران متوقف شده است.

 

خروج آمریکا از برجام و قطع فعالیت اقتصادی شرکتهای فرانسوی در ایران

در پی خروج دونالد ترامپ از برجام، بسیاری از شرکتهای فرانسوی از جمله شرکت نفتی توتال و شرکت‌ اتومبیل‌سازی "پ‌اس‌آ" (پژو – سیتروئن) از ادامه فعالیت اقتصادی در ایران صرف‌نظر کردند. شرکت خودروسازی رنو هم از ادامه فعالیت در ایران منصرف شده است

حالا نوبت به صادرات دام زنده به ایران است که تحت تأثیر تحریمها متوقف شود

ناتالی گوله، سناتور فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته است ارزش طرح صادرات دام زنده بالغ بر ۱۰ تا ۱۵میلیون یورو برآورد می‌شود که میان چند گروه کشاورزی فرانسوی و شرکت ایرانی سیمرغ این طرح راه‌اندازی شده است.

پس از راه‌اندازی این طرح در سال ۲۰۱۶، ۳۱۰رأس گاو زنده در اکتبر ۲۰۱۷ به ایران ارسال شد و قرار بود یک‌هزار رأس دیگر نیز در سال جاری به این کشور ارسال شود اما این طرح با اجرایی شدن دور تازه تحریم‌ها متوقف شده است.

هر چند بنا بر اعلام مقامات آمریکایی، دور تازه تحریم‌ها، شامل مواد غذایی و بخش کشاورزی نمی‌شود، اما موضوع انتقالات پول از ایران موجب بروز نگرانی برای صادرکنندگان بخش کشاورزی فرانسه شده است. به‌دنبال اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، بانکها از انتقال پول و گشایش اعتبار برای طرفهای معامله رژیم ایران خودداری می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

بانک سرمایه‌گذاری اروپا: هیچ بانک اروپایی امکان فعالیت در ایران را ندارد

ورنر هویر رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد:‌ فعالیت در ایران عملیات جهانی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به خطر می‌اندازد. با وجود حمایت از تلاش‌های اروپا برای زنده نگه‌داشتن برجام، عملاً امکان کار کردن با ایران برای بانکهای اروپایی وجود ندارد.

 

خبرگزاری رویترز ۲۷تیر۹۷:

ورنر هویر رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفته است: در حال حاضر هیچ بانک اروپایی وجود ندارد در ایران فعالیت یا با این کشور ارتباط تجاری داشته باشد.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا، بازوی سرمایه‌گذاری بلندمدت اتحادیه اروپا و یکی از بزرگترین مؤسسات مالی چندملیتی در جهان است.

هویر گفته است: "باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اگر در ایران فعال شویم، مدل کسب و کار بانک را به مخاطره می‌اندازیم."

نگرانی شرکتها و بانکهای اروپایی مجازات توسط آمریکا به‌خاطر نقض تحریم رژیم ایران است.

 

نگرانی اروپایی‌ها از تحریمهای ثانویه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۳ماه پیش اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌یی ایران (برجام) خارج می‌شود و تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند.

این اقدام شامل تحریم‌های ثانوی هم خواهد بود که بر اساس آن کشورها یا شرکتهای غیرآمریکایی در صورت معامله با ایران مشمول مجازات آمریکا می‌شوند.

کشورهای اروپایی حاضر در برجام بر ادامه تعهداتشان در این توافق تأکید دارند و در حال مذاکره با ایران برای یافتن راه‌حلی برای بقای برجام هستند.

اما مقامهای رژیم ایران از بسته‌ پیشنهادی اخیر اروپا استقبال نکردند و آن را کافی ندانستند.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2271d8f0-07a8-4bd4-85a6-16e2ef67b66e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات