728 x 90

شصت و ششمین روز جنگ در غزه - اسراییل به نبرد با حماس در جنوب غزه ادامه می‌دهد

جنگ در غزه
جنگ در غزه

شصت و ششمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

آخرین تحولات جنگ غزه

- رویترز: وزارت بهداشت غزه: ۱۸۲۰۵ نفر در حملات اسراییل به غزه از ۷ اکتبر تاکنون کشته و ۴۹۶۴۵ نفر مجروح شدند.
- مقام‌های بهداشتی در غزه می‌گویند از ۷ اکتبر تاکنون ۷۶۰۰ نفر مفقود شده‌اند.
- نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حالی که از شبه جزیره سینا مصر به سمت گذرگاه رفح، تنها نقطه ورودی فلسطین محاصره شده برای کمک‌رسانی می‌رفتند، از رنج غیرقابل تصور صحبت کردند و خواستار پایان جنگ در نوار غزه شدند.
- ارتش اسراییل بار دیگر به ساکنان نوار غزه دستور داده که تا شهر غزه در شمال و خان یونس در جنوب این باریکه را ترک کنند.

خبرگزاری فرانسه: ماه‌ها بمباران شدید و درگیریها سیستم بهداشتی غزه را در آستانه فروپاشی قرار داده است و اکثر بیمارستانها دیگر کار نمی‌کنند و نزدیک به دو میلیون نفر آواره شده‌اند.
خبرگزاری فرانسه از خرابه‌های بمباران شده بیمارستان الشفا در شهر غزه بازدید کرد و شاهد بود که پس از حمله نیروهای اسراییلی به مرکز درمانی در ماه گذشته، دست کم ۳۰۰۰۰ نفر در میان آوارهای این بیمارستان پناه گرفته‌اند.
محمد دالول، ۳۸ ساله، که به همراه همسر و سه فرزندش به آنجا گریخته است، گفت: «زندگی ما تبدیل به جهنم شده است، نه برق، نه آب، نه آرد، نه نان، نه دارویی برای کودکانی که همه مریض هستند، وجود ندارد».

رویترز: آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که از فراخوان برای آتش‌بس «دست نخواهد کشید»
گوترز گفت: من از شورای امنیت خواستم برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورد و درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار کردم. متأسفانه، شورای امنیت نتوانست این کار را انجام دهد، اما این باعث نمی‌شود که ضرورت این کار کمتر شود».
روز یکشنبه، ساکنان خان یونس گفتند تانکها به جاده اصلی شمال به جنوب شهر رسیده‌اند. هواپیماهای جنگی در حال حمله به منطقه‌ای در غرب بودند.
گوترش گفت که این شهر با جمعیتی حدود ۶۲۶۰۰۰ نفر ممکن است در آستانه فروپاشی قرار گیرد و احتمال شیوع بیماریهای همه‌گیر وجود دارد.

رویترز: فعالان فلسطینی خواستار اعتصاب جهانی در روز دوشنبه به‌عنوان بخشی از تلاش هماهنگ برای تحت فشار قرار دادن اسراییل برای آتش‌بس شدند. در میان گزارشهای سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت بهداشتی «فاجعه‌بار» در غزه، فعالان فلسطینی خواستار اعتصاب جهانی به‌عنوان بخشی از تلاش هماهنگ برای تحت فشار قرار دادن اسراییل برای آتش‌بس شدند.
یکی از فراخوانها ها اعلام کرد: «زمان آن فرا رسیده است - اعتصاب کامل در سراسر جهان». اما مشخص نبود که آیا این تلاش‌ها در سطح جهانی تأثیر خواهد داشت یا بر برنامه‌های جنگی اسراییل تأثیر خواهد گذاشت.
دیپلماتها روز یکشنبه گفتند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد، احتمالاً روز سه‌شنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس است رأی خواهد داد...

 

آسوشیتدپرس: نبرد و دستگیریها در شمال غزه
نیروهای اسراییلی با مقاومت شدیدی از جمله در شمال غزه روبه‌رو هستند. ساکنان می‌گویند که که در آن محله‌ها توسط حملات هوایی با زمین یکسان شده‌اند و نیروهای زمینی برای بیش از شش هفته عملیات کرده‌اند.
کانال ۱۳ تلویزیون اسراییل تصاویری را پخش کرد که نشان می‌دهد دهها زندانی در حالی که لخت شده‌اند، دست‌هایشان در هوا است... .
هنوز درگیری شدید در محله شهر غزه شیجایه و اردوگاه آوارگان جبالیه، یک منطقه متراکم شهری که خانواده‌های فلسطینی را در خود جای داده است که در طول جنگ ۱۹۴۸ از اسراییل کنونی فرار کرده یا رانده شده‌اند، ادامه دارد.
حمزه ابو فتوح، یکی از ساکنان شیجایه، گفت: «آنها به هر چیزی که حرکت کند حمله می‌کنند. وی گفت: کشته‌ها و مجروحان در خیابان‌ها رها شده‌اند زیرا آمبولانس‌ها نمی‌توانند به منطقه برسند.
اسرائیل در اوایل جنگ دستور تخلیه یک‌سوم شمالی منطقه از جمله شهر غزه را صادر کرد، اما دهها هزار نفر باقی مانده‌اند.
نبردهای شدیدی نیز در شهر جنوبی خان یونس و اطراف آن جریان داشت.

 

سایت سی.ان.ان ۲۰آذر: تعداد کشته‌شدگان در کرانه باختری به ۲۷۵نفر رسید
بر اساس گزارشی که روز یکشنبه از سوی وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله منتشر شد، تعداد فلسطینیان کشته شده در حملات اسراییل به کرانه باختری در فاصله ۷ اکتبر تا ۹دسامبر به ۲۷۵نفر افزایش یافت.

 

سایت سی.ان.ان ۲۰آذر: افزایش تلفات سربازان ارتش اسراییل ۹۷کشته و ۶۰۰زخمی

ارتش اسراییل روز یکشنبه از کشته شدن یک سرباز دیگر در نوار غزه خبر داد و تعداد کل سربازان اسراییلی گزارش‌شده که از زمان آغاز درگیری در غزه کشته شدند به ۹۷نفر رسید. ارتش اسراییل روز یکشنبه گفت که از زمان آغاز تهاجم زمینی در ۲۷ اکتبر، حدود ۶۰۰عضو ارتش اسراییل زخمی شده‌اند.

 

اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه برگزار می‌شود
مصر و موریتانی در نامه‌یی خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، با استفاده از قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی این سازمان خواستار «اتحاد برای صلح» و وارد عمل شدن مجمع عمومی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه شدند.

این قطعنامه که در سال ۱۹۵۰ تصویب شده است به ۱۹۳عضو مجمع عمومی سازمان ملل اجازه می‌دهد، در صورت بی‌عملی یا عدم موفقیت شورای امنیت برای انجام وظیفه خود در برپایی صلح و امنیت بین‌المللی وارد عمل شود.

از آنجا که روز یکشنبه آمریکا با استفاده از حق وتوی خود جلوی تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را گرفت، مصر و موریتانی توانسته‌اند با استفاده از این قطعنامه، خواستار برگزاری جلسه‌یی اضطراری برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد شوند. به گزارش خبرگزاری الجزیره این جلسه اضطراری روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده در روز یکشنبه آمار تلفات در غزه از ۱۸هزار نفر گذشته و نزدیک به ۷۰۰۰نفر نیز مفقودند.

 

رویترز: اسراییل به نبرد با حماس در جنوب غزه ادامه می‌دهد
تانکهای اسراییلی در روز دوشنبه در نبرد علیه حماس در خان یونس و اطراف آن تلاش می‌کردند تا به سمت غرب پیش بروند، زیرا در بحبوحه نبرد شدید در جنگی که اکنون وارد سومین ماه خود شده و پایانی در آن دیده نمی‌شود، با مقاومت روبه‌رو شدند.

نبرد در خان یونس، شهر اصلی در جنوب نوار غزه با جمعیتی حدود ۶۲۶۰۰۰ نفر از جمله افرادی که در اثر بمباران اسراییل در شمال آواره شده‌اند، در حالی رخ می‌دهد که اسراییل تلاشهای جنگی خود را به سمت جنوب متمرکز کرده است... . دیپلماتها روز یکشنبه گفتند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳ عضو دارد، احتمالاً روز سه‌شنبه در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌یی که خواستار آتش‌بس است رأی خواهد داد.

رأی آمریکا روز یکشنبه در یک کنفرانس بین‌المللی در دوحه، پایتخت قطر که نقش کلیدی در مذاکرات آتش‌بس در اواخر ماه گذشته داشت، مورد انتقاد وزرای خارجه عرب قرار گرفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که از درخواست برای آتش‌بس «تسلیم نمی‌شود»... .

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌یی تلویزیونی گفت که دهها تن از جنگجویان حماس تسلیم شده‌اند، در حالی که حماس این ادعا را رد کرد و گفت ۱۸۰خودروی نظامی اسراییل را منهدم کرده است.

در حالی که توجه جهان به اقدام نظامی در نوار غزه جلب شده است، نگرانی‌ها از گسترش جنگ بیشتر از طریق نبرد بین اسراییل و حزب‌الله لبنان، که توسط ایران حمایت می‌شود، بییشتر شد... .

 

اسکای نیوز: نیروهای اسراییل هم به‌لحاظ قدرت آتش هم به‌لحاظ نیرو بر نیروهای حماس غالب هستند و برخی در غزه رهبر حماس را مقصر می‌دانند
جنگ در حال حاضر تشدید شده است و در حالی که هر دو طرف در حال از دست دادن نیرو هستند، تعداد کشته‌های حماس به‌طور قابل توجهی بیشتر است.
نیروهای اسراییل هم به‌لحاظ قدرت آتش هم به‌لحاظ نیرو بر نیروهای حماس غالب هستند.
نیروهای دفاعی اسراییل قطعاً رویارویی رودررو با دشمن خود را تشدید کرده‌اند و نبرد در مناطق جدیدی در حال وقوع است. هم حماس و هم ارتش اسراییل می‌گویند که درگیر درگیریهای خیابانی هستند.
اما به دور از تفاوت‌های تاکتیکی و تغییر استراتژی در میدان نبرد، نگرانی شدید جامعه بین‌المللی این نیست که چه کسی برنده است، بلکه این است که چه اتفاقی برای جمعیت غیرنظامی می‌افتد.

 

لین هستینگز، «هماهنگ‌کننده کمکهای بشردوستانه سازمان ملل در فلسطین» :
امروز می‌توانست جشن هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر باشد. اما آیا ما در آن سال‌ها چیزی یاد گرفته‌ایم؟ در اسراییل و فلسطین، حقوق‌بشر مورد حمله قرار می‌گیرد.

 

جنگ در غزه - چند خبر کوتاه از شب گذشته:

  • آسوشیتدپرس: در حالی که اسراییل نشان می‌دهد که مایل است ماه‌ها یا بیشتر برای شکست حماس بجنگد، نبردها در سراسر غزه شدت گرفته است.
  • نبردها در سراسر غزه در روز یکشنبه در جریان بود، زیرا اسراییل نشان داد که آماده است برای ماه‌ها یا بیشتر برای شکست حماس بجنگد و یک میانجی کلیدی گفت که تمایل به بحث درباره آتش‌بس در حال محو شدن است.
  • اسرائیل پس از حمله نظامی خود با حمایت دیپلماتیک و تسلیحات متحد نزدیک ایالات متحده که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی شد، با خشم بین‌المللی مواجه شد.
  • حدود ۹۰درصد از جمعیت ۲.۳میلیون نفری غزه در قلمرو محاصره شده آواره شده‌اند، جایی که آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند مکان امنی برای فرار وجود ندارد.
  • ایالات متحده در روزهای اخیر با وتو کردن تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ و فروش اضطراری بیش از ۱۰۰میلیون دلار مهمات تانک به اسرائیل، حمایت حیاتی کرده است... .
  • آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک مجمع در قطر، که یک واسطه کلیدی است، گفت: «انتظار داشته باشید که نظم عمومی به‌زودی به‌طور کامل از بین برود و ممکن است وضعیت بدتری از جمله بیماریهای همه‌گیر و افزایش فشار برای آوارگی جمعی به مصر رخ دهد».
  • ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل، ادعاهای مربوط به آوارگی دسته‌جمعی از غزه را ظالمانه و نادرست خواند.
  • شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در این مجمع گفت که تلاش‌های میانجی‌گری برای توقف جنگ ادامه می‌یابد و همه گروگانها آزاد می‌شوند، اما متأسفانه، ما همان تمایلی را که در هفته‌های قبل دیده بودیم، مشاهده نمی‌کنیم.
  • تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسراییل به کانال ۱۲ تلویزیون اسراییل گفت که ایالات متحده هیچ مهلتی برای اسراییل برای دستیابی به اهدافش تعیین نکرده است. او گفت: «ارزیابی که این را نمی‌توان در هفته اندازه‌گیری کرد، درست است و من مطمئن نیستم که بتوان آن را در ماه‌ها اندازه‌گیری کرد».
  • آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به سی.ان.ان گفت که تا آنجایی که به مدت زمان جنگ و انجام این درگیریها، برمی‌گردد «اینها تصمیماتی است که اسراییل باید بگیرد». او به ABC افزود: «وقتی صحبت از آتش‌بس در این لحظه به میان می‌آید، در حالی که حماس هنوز دست نخورده است... این به‌سادگی مشکل را تداوم می‌بخشد»... .
  • رویترز- دیپلماتها: به احتمال زیاد مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به درخواست آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه رأی می‌دهد
  • مقامات سازمان ملل هشدار دادند که فشار بر مرز غزه با مصر در حال افزایش است
  • مقامات سازمان ملل روز یکشنبه هشدار دادند که فشارها در نزدیکی مرز غزه با مصر، منطقه‌یی که دهها هزار فلسطینی در آن تلاش کرده‌اند از عملیات نظامی اسراییل فرار کنند، افزایش یافته است.
  • گذرگاه مرزی این منطقه با مصر از زمان حمله حماس بحرانی‌تر شد و تنها نقطه‌ای بود که کمک‌ها و تعداد نسبتاً کمی از آنها وارد شد. از زمان شروع جنگ به مردم اجازه خروج داده شده است.
  • حماس اعلام کرد که رزمندگانش ۱۸۰خودروی نظامی اسراییل را در جریان این درگیریها آسیب رسانده یا منهدم کرده‌اند بدون آن‌که مدرکی ارائه کند و گفت اسراییل نمی‌تواند گروگانهای باقی مانده را به‌زور باز پس گیرد و فقط از طریق مذاکره می‌تواند. .
  • یک سیاستمدار ارشد در گروه لبنانی حزب‌الله روز یکشنبه گفت که حملات هوایی اسراییل در جنوب لبنان نشانه تشدید جدید است که این گروه با انواع جدیدی از حملات به آن پاسخ می‌دهد.
  • حسن فضل‌الله در بیانیه‌یی که به رویترز ارسال شد، گفت: تشدید تنشها «مقاومت در لبنان را از ادامه دفاع از کشورش و حمایت از غزه بازنمی‌دارد».
  • حزب‌الله با انواع جدیدی به تشدید تنش پاسخ خواهد داد که خواه با نوع سلاحهایی که استفاده می‌کند یا با سایتهای که هدف قرار دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66cb1693-3deb-4a41-9a3d-fdd23ee2493b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات