728 x 90

ششمین و آخرین روز اجلاس دادگاه لاهه دربارهٔ اشغال سرزمینهای فلسطین توسط اسرائیل

دادگاه لاهه
دادگاه لاهه

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، روز دوشنبه ۷ اسفند، ششمین و آخرین روز جلسات خود را دربارهٔ اشغال سرزمینهای فلسطین توسط اسراییل برگزار کرد.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیهٔ عرب در سخنان خود خطاب به قضات، اشغال فلسطین را «تعرض به عدالت بین‌المللی دانست» که ناتوانی به پایان دادن به آن به‌مثابه «نسل‌کشی» خواهد بود. وی از دادگاه خواست «غیرقانونی بودن این اشغال را تأیید کند».

نمایندهٔ اتحادیهٔ آفریقا نیز در سخنانش گفت این پرونده مناقشه‌یی بین دو «طرف برابر» نیست، بلکه یک وضعیت نامتقارن است که در آن یک مردم تحت ستم با یک قدرت اشغالگر مواجه هستند.

در جلسات استماع دادگاه لاهه نمایندگان بیش از ۵۰کشور صحبت کردند که توسط رسانه‌های خبری بی‌سابقه توصیف شده است (گاردین ۷ اسفند).

نیویورک‌تایمز روز ۷ اسفند نوشت: دربارهٔ اجلاس دادگاه لاهه، نوشت: «این جلسات که دوشنبه گذشته آغاز شد، اولین باری است که از دیوان بین‌المللی دادگستری، خواسته شده دربارهٔ جزییات عواقب حقوقی «اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی و الحاق» سرزمین‌ها، از جمله کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی توسط اسراییل از سال۱۹۶۷ اظهارنظر کند...

مجمع عمومی سازمان ملل از دادگاه خواسته است نظر مشورتی خود را بدهد که انتظار می‌رود ارائه آن ماهها طول بکشد... اغلب (بیش از ۵۰کشور) طرف نمایندگان فلسطین را گرفتند که استدلال کردند، اسراییل حقوق فلسطینیان را از مدتها قبل با مصونیت پایمال کرده و حق تعیین سرنوشت را از آنها سلب کرده است».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/03f042e8-359b-4012-a438-944f082cbd57"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات