728 x 90

شتاب گرفتن پروژه فقیرسازی کارگران و کارمندان با از دست دادن قدرت خرید

پروژه فقیرسازی کارگران و کارمندان در ایران
پروژه فقیرسازی کارگران و کارمندان در ایران

سایت حکومتی اقتصادآنلاین روز ۲ آبان در گزارشی با عنوان «پروژه فقیرسازی کارمندان و کارگران شتاب گرفت» نوشت: سیاست‌گذار اقتصاد رژیم از دلایل افزایش نرخ تورم، حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان را به‌عنوان دلیل افزایش سطح عمومی قیمتها در نظر گرفته است.

در این گزارش آمده است: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با ابلاغیه بخشنامه بودجه ۱۴۰۳ مشخص شد دولت برای سال آینده هم به روال سال گذشته سقف ۲۰درصدی برای افزایش حقوق کارکنان در نظر گرفته که چنین سیاستی پالس منفی هم برای کارگران خواهد فرستاد چرا که بر مبنای تجربه، شورای عالی کار هم احتمال قریب به یقین بعد از چندماه چانه‌زنی مُزدی، درصد افزایش حقوق کارگران را متناسب با دستمزد کارمندان بخش دولتی تعیین خواهد کرد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در ایام تدوین سند مالی ۱۴۰۱ کشور، مدعی شد با تعیین حقوقها زیر نرخ تورم رسمی، مانع افزایش پایه پولی، بسط حجم نقدینگی و نهایتاً چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد؛ ایده‌ای که خیلی زود شکست خورد و تورم ۵۰درصدی در سال گذشته بر سر اقشاری که درآمد ثابت دارند آوار شد.

در همین خصوص، «سهراب دل انگیزان» اقتصاددان و استاد دانشگاه با انتقاد از تصمیم دولت که در اصل تیشه به ریشه اقتصاد زدن است، اعلام کرد: اگر روند اقتصاد ایران از سال ۹۷ تا به الآن را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم با وجود تورم سنگین، دستمزدها ترمیم نشده است. در سال ۱۴۰۱ قیمتها نسبت به سال ۱۳۹۵ به میزان ۶/۴درصد افزایش یافته اما دستمزد کارگران تنها ۳برابر شده است، حقوق کارکنان بخش دولتی هم ۲/۴برابر شده که این به‌معنای شتاب گرفتن پروژه فقیرسازی کارگران و کارمندان است چرا که کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۵ تا ۵۲درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند ضمن این‌که کارکنان دولتی هم ۶۱درصد از قدرت خرید خود را نسبت به سال ۱۳۹۵ از دست داده‌اند.

این اقتصاددان با بیان این‌که از دست رفتن هر ۵درصد قدرت خرید یک فاجعه تمام‌عیار است، گفت: عملاً خانوارهای طبقه متوسط به دره فقر سقوط کرده‌اند. تمام رفاهیات خانوار ایرانی از بین رفته است؛ عمده منابع درآمدی صرف مسکن و خوراک می‌شود و مشاهده می‌کنیم بهداشت، آموزش و مسائل معنوی از سبد هزینه خانوارها به کلی حذف شده به شکلی که امروز حتی قدرت خرید پوشاک هم از بین رفته و مردم مجبور به خرید پوشاک تاناکورا شده‌اند.

سیاست‌گذار محترم با سرکوب دستمزدها به هیچ دستاوردی در سالهای گذشته نرسیده و البته دستاوردی که رقم خورده از بین رفتن طبقه متوسط و به‌وجود آمدن چرخه فقر است که مشاهده می‌کنیم دانش‌آموزان به‌دلیل ناامیدی از آینده قید تحصیل را می‌زنند چون می‌دانند حتی از طریق درس خواندن و حضور در بازار کار نمی‌توانند طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8de278d3-9535-47aa-a3b9-2f3fbc710866"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات