728 x 90

سی‌ان‌اس نیوز: اپوزیسیون ایران و حامیانشان، خواهان پیگرد ابراهیم رئیسی به اتهام اعدام هزاران زندانی سیاسی می‌شوند

گردهمایی جهانی ایران آزاد - تیر ۱۴۰۰
گردهمایی جهانی ایران آزاد - تیر ۱۴۰۰

مخالفان ایرانی و حامیانشان، رژیم را محکوم کرده و خواهان پیگرد رئیس‌جمهور منتخب می‌شوند.

سی ان اس نیوز ۱۲ژوئیه ۲۰۲۱ در گزارشی نوشت: گردهمایی بزرگ اپوزیسیون در تبعید ایران، شاهد فراخوانهایی به سازمان ملل با خواست پیگرد بین‌المللی ابراهیم رئیسی، به اتهام مشارکت در اعدامهای فرا قضایی هزاران مخالف در دهه هشتاد میلادی بود.
مراسم سالیانه ”ایران آزاد“ که امسال به‌صورت آنلاین برگزار شد، روز دوشنبه ۲۱تیر پایان یافت.

به‌گفته سازماندهندگان، حامیان گروه مخالف شورای ملی مقاومت ایران / مجاهدین خلق، در بیش از صد کشور در این مراسم شرکت کردند.


مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ایران در سخنرانی خود، پیروزی رئیسی در انتخاباتی که کاملاً توسط رژیم صحنه آرایی شده بود را ناشی از ترس تهران از بروز اعتراضات مردمی که در سالهای اخیر در سراسر ایران رخ داده و به‌گفته وی ”مرگ سیاسی“ علی خامنه‌ای، دانست.
وی گفت: ”ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که آخوند رئیسی را مورد پیگرد بین‌المللی قرار داده، وی را به‌دلیل جنایت علیه بشریت مورد حسابرسی قرار داده و از حضور وی در جلسه آینده مجمع عمومی سازمان ملل جلوگیری کند».
رئیسی که آخرین مقام وی ریاست قوه قضاییه بود، متهم به مشارکت در اعدامهای فرا قضایی هزاران زندانی مخالف در سال۱۹۸۸ است، که بسیاری از آنها حامیان شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین خلق بودند.
گفته می‌شود که وی عضو ”هیئت مرگی“ بود که بر طبق فرمان روح‌الله خمینی مسئولیت اعدامهای سال۱۹۸۸ را برعهده داشت. برخی برآوردها حاکی از اعدام هزاران مخالف است.

علی صفوی، عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران مستقر در پاریس، در مصاحبه‌یی گفت: به‌عنوان تنها راه ”برای مهار خیزشهایی که سالهاست کشور را به لرزه در آورده و سال گذشته به‌دلیل اقتصاد در حال سقوط و پاندمی کووید-۱۹ افزایش یافته“، خامنه‌ای در پی انتخاب رئیسی بود.
صفوی گفت که به‌دلیل بحران‌هایی که رژیم با آنها روبه‌رو است از جمله چهار قیام پس از سال۲۰۱۷، خامنه‌ای می‌ترسد که طغیان و شورشها ادامه یابد و به این دلیل است که وی می‌خواهد فردی مانند رئیسی رئیس‌جمهور شود“ .


صفوی میزان مشارکتی که تهران اعلام کرده را زیر علامت سؤال برده و گفت که بر اساس گزارشها از صدها شهر و شهرستان و هزاران کلیپ ویدئویی که توسط مخالفان در داخل کشور تهیه شده، فراخوان تحریم به‌صورت گسترده‌یی موفق بوده و مشارکت احتمالاً کمتر از ده درصد است...

مانند همیشه حامیان ارشد غربی، از جمله قانونگذاران و سیاستمداران آمریکایی، کانادایی و اروپایی در مراسم ایران آزاد شرکت کردند.
در این مراسم سه روزه، انتخاب رئیسی و اهمیت آن در رابطه با موضوع ایران کاملاً برجسته بود و بسیاری از سخنرانان خواهان پیگرد قانونی وی شدند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا، مایک پمپئو گفت که جامعه جهانی باید ”به هر شیوه‌ای که بتواند به حمایت از مردم ایران در نبرد برای یک ایران آزادتر و دمکراتیک تر ادامه بدهد“ .
پمپئو گفت: ”هدف مخالفان رژیم این است که ایران یک جمهوری غیرمذهبی، دمکراتیک و غیراتمی باشد“ و افزود که این همان چیزی بود که قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب برای آن تلاش کردند.

نخست وزیر اسلوونی یانز یانشا گفت: ”جهان در ۳۳سال گذشته، قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ را فراموش کرده است. این باید تغییر کند. به‌ویژه از آنجایی که عفو بین‌الملل، ابراهیم رئیسی را به‌دلیل نقش وی در این کشتار به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده است“.

دیگر سخنرانان برجسته شامل شهردار پیشین نیویورک رودی جولیانی، سناتورهای پیشین جوزف لیبرمن و رابرت توریسلی بودند که همه خواهان پایان دادن به رژیم ایران و ایجاد یک هیأت حاکمه دمکراتیک به ریاست‌جمهوری مریم رجوی بودند.
در این مراسم اینترنتی، حامیان شورای ملی مقاومت ایران از شهرهای مختلف ایران - که برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط رژیم، ماسک پوشیده بودند - علیه خامنه‌ای شعار می‌دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e0e5f6d-c768-4a74-8c9b-2858d5ebf9fb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات