728 x 90

سیگال مندلکر: بانکهای رژیم ایران باید به‌دلیل سرکوب داخلی و ماجراجویی خارجی از سیستم مالی بین‌المللی قطع شوند

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا - عکس از آرشیو
سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا - عکس از آرشیو

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا دربارهٔ تحریم بانکها و مؤسسات مالی رژیم آخوندی، گفته است: «با این‌که مردم ایران از سوء مدیریت مالی و ریال در حال سقوط رنج می‌کشند، رژیم ایران از سیستم بانکی کشور برای ثروت‌اندوزی افراد ویژه خود و تأمین مالی مؤسسه‌های سرکوبگر حکومتی سوءاستفاده می‌کند. سپاه پاسداران و سایر موجودیت‌های بی‌ثبات‌کننده دسترسی خود را به سیستم مالی جهانی به‌کار می‌گیرند تا نیروهای نیابتی را که در سوریه، عراق و یمن می‌جنگند تأمین مالی کنند، به تکثیر تسلیحات کشتار جمعی یا وسایل حمل آنها کمک‌هزینه بدهند و افرادی که حقوق‌بشر مردم ایران را نقض می‌کنند، مسلح کنند».

مندلکر تأکید کرد: «هدف این اقدام این است که بانکهای (رژیم) ایران که سرکوب داخلی در ایران و ماجراجویی خارجی را تسهیل می‌کنند از سیستم مالی بین‌المللی قطع کند و برای جهان ماهیت واقعی سوءاستفادهٔ این رژیم از سیستم بانکی داخلی خود را برجسته سازد».

 

 

مؤسسه‌های مالی و بانکهای فاسد و غارتگر حکومت آخوندی

مؤسسه‌های مالی و بانکهای فاسد و غارتگر حکومت آخوندی که بخش عظیمی از آنها مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به سپاه پاسداران و بیت منحوس ولی‌فقیه ارتجاع هستند، هم مراکز عظیم غارتگری و ابزار چپاول‌های حکومتی در داخل کشور است و هم در نقش شریانهای تغذیه و رساندن پول‌ها و ثروتهای غارت‌شدهٔ مردم ایران به تروریستها و شبه‌نظامیان ولایت فقیه در منطقه و سایر نقاط جهان عمل می‌کنند. درست به همین دلیل است که خامنه‌ای و شورای نگهبان تحت‌امر او هرگز نمی‌توانند و نمی‌خواهند نظارت ارگانهای و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی را بر بانکها و مؤسسات و تبادلات مالی رژیم بپذیرند. چرا که در این صورت هر گونه کنترل و حسابرسی، آن چه را که این رژیم عمق استراتژیک خود در کشورهای منطقه نظیر لبنان، سوریه و عراق و یمن می‌داند، به خطر خواهد انداخت

 

 

لیست‌گذاری ۷۰۰مهره و نهاد رژیم ایران

درکلان ضربه تحریمهای جامع نفتی و مالی بسیار از این بانکها و مؤسسات مالی غارتگر هدف قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیهٔ خود دربارهٔ لیست‌گذاری ۷۰۰مهره و نهاد رژیم که دربرگیرندهٔ بیش از ۷۰بانک و مؤسسهٔ مالی غارتگر دیکتاتوری آخوندی است، می‌نویسد: «(این لیست‌گذاری و تحریم شبکه‌های مالی و بانکی رژیم ایران) بزرگ‌ترین اقدام طی یک روز توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است که سوء استفادهٔ رژیم ایران را از بخش بانکی ایران برای تأمین مالی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندهٔ آن هدف قرار می‌دهد... رژیم ایران معادل میلیاردها دلار را از طریق بخش بانکی برای نیروی قدس سپاه پاسداران سرازیر کرده است. این اقدام مشخصاً بانکهای (رژیم) ایران را که از افراد لیست‌گذاری شده در ارتباط با حمایت رژیم ایران از تروریسم بین‌المللی، تکثیر تسلیحات کشتار جمعی یا حمل‌کننده‌های آنها و نقض حقوق‌بشر پشتیبانی کرده‌اند هدف قرار می‌دهد».

خزانه‌داری آمریکا تصریح می‌کند: «برخی از بانکهای لیست‌گذاری‌شده... به‌عنوان کانال‌های مالی برای نیروی قدس سپاه پاسداران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بنیاد (موسوم به) شهید، ماهان‌ایر و نیروهای انتظامی (رژیم) ایران همهٔ نهادهایی که در تمام دورهٔ برجام هم‌چنان در لیست بودند، خدمت کرده‌اند».

 

 

اقدامات بانکهای لیست‌گذاری‌شدهٔ رژیم ایران

خزانه‌داری آمریکا همچنین نمونه‌هایی از اقدامات بانکهای لیست‌گذاری‌شدهٔ رژیم در حمایت و پشتیبانی از سپاه خامنه‌ای و سایر نهادهای حکومتی را ذکر کرده است؛ از جمله:«بانک ملی به‌خاطر کمک به حمایت از یا فراهم‌کردن پشتیبانی مالی، مادی یا تکنولوژیک، یا خدمات مالی یا سایر خدمات به یا در حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران لیست‌گذاری شد. تا سال ۲۰۱۸معادل میلیاردها دلار پول از طریق حسابهای بانکی تحت کنترل نیروی قدس سپاه در بانک ملی جابه‌جا شده است. نیروی قدس سپاه از بانک ملی استفاده کرده تا به گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراقی پول توزیع کند و حضور بانک ملی در عراق بخشی از این طرح بود. از اواسط دهه اول هزارهٔ سوم میلادی، بانک ملی به‌صورت فزاینده‌یی برای نهادهای مرتبط به نیروهای نظامی (رژیم) ایران خدمات فراهم کرده است؛ چون آنها در تمام جنبه‌های اقتصاد ایران بیشتر درگیر می‌شدند. بانک ملی، سپاه پاسداران و وابستگان آن‌را قادر ساخته است تا پول را در داخل و خارج ایران جابه‌جا کنند. سپاه پاسداران در ۱۳اکتبر ۲۰۱۷(۲۱مهر ۹۶) مطابق فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴لیست‌گذاری شده بود».

 

 

شماری از بانکهای تحریم‌شده در خارج ایران مستقر هستند

نمونهٔ دیگری که خزانه‌داری آمریکا به آن اشاره کرده بانک آرین است که تحت مالکیت یا کنترل بانک ملی است؛ علاوه بر این بانک، ۱۲نهاد دیگر مرتبط با بانک ملی نیز لیست‌گذاری شده‌اند.

شماری از بانکهای تحریم‌شده در خارج ایران مستقرند؛ به‌عنوان مثال خزانه‌داری آمریکا از بانک آینده بحرین نام برده و توضیح داده است که این بانک «به‌عنوان یک شخصیت حقیقی شناسایی می‌شود که اموال و سودهای ناشی از اموال آن مسدود می‌شود، به‌دلیل این واقعیت که بانک ملی و بانک صادرات، صاحب ۵۰درصد یا مجموع بیشتری از سودهای این بانک هستند».

 

 

بانک قوامین حمایت مادی از نیروی سرکوبگر انتظامی

بانک قوامین به‌خاطر کمک مادی و یا حمایت پشتیبانی مالی یا تکنولوژیک... از نیروی سرکوبگر انتظامی لیست‌گذاری شده است.

خزانه‌داری آمریکا تصریح می‌کند: «بانک قوامین خدمات بانکی گسترده برای نیروی انتظامی فراهم کرده و تبادلات مالی جاری آنها را تسهیل کرده است. نیروی انتظامی در سال ۲۰۱۱به‌خاطر این‌که مسئول یا هم‌دست در نقض جدی حقوق‌بشر در ایران است، لیست‌گذاری شده بود. این نقض‌ها شامل ادارهٔ مراکز بازداشت است، جایی که معترضان بازداشت‌ شده از نیازهای پایه‌یی مانند رسیدگی درمانی محروم می‌شوند».

بانک سپه به‌خاطر حمایت و پشتیبانی مالی، مادی وتکنولوژیک از وزارت دفاع رژیم لیست‌گذاری شده است.

 

 

لیست‌گذاری بانک تجارت ایران و اروپا

خزانه‌داری آمریکا در نمونهٔ دیگری دربارهٔ لیست‌گذاری بانک تجارت ایران و اروپا می‌نویسد: «(این بانک) مطابق فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲به‌خاطر این‌که تحت مالکیت یا کنترل بانک صنعت و معدن است و به‌خاطر فراهم کردن یا تلاش برای فراهم کردن پشتیبانی مالی، مادی، تکنولوژی یا پشتیبانی‌های دیگر برای کالاها یا خدمات در حمایت از بانک سپه لیست‌گذاری می‌شود. به‌تازگی در سال ۲۰۱۸بانک تجارت ایران و اروپا خدمات فعال حساب بانکی برای بانک سپه را حفظ می‌کرد؛ از جمله پردازش مبالغ پرداختی یورو به ارزش معادل میلیون‌ها دلار در حمایت از بانک سپه».

 

بانک تجارت از جمله به‌خاطر حمایت از بانک سپه و همچنین به‌خاطر حمایت و پشتیبانی از شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر رژیم لیست‌گذاری شده است. این شرکت هوایی در انتقال عوامل و مزدوران نیروی تروریستی قدس به سوریه برای هم‌دستی در جنایات دیکتاتوری اسد، نقش دارد.

یکی دیگر از بانکهای لیست‌گذاری شده به‌نام بانک آینده به‌خاطر حمایت و پشتیبانی از صدا و سیمای آخوندی در لیست قرار گرفت.

 

شمار دیگری از بانکها و مؤسسات مالی غارتگر در حاکمیت فاسد آخوندی که تحریم و لیست‌گذاری شده‌اند عبارتند از:

بانک دی

شرکت کارگزاری بانک دی

صرافی دی

سرمایه‌گذاری دی

شرکت خدمات مالی و حسابداری دی ایرانیان

شرکت لیزینگ دی

شرکت خدمات بیمه امید بنیان دی وابسته به بانک دی

شرکت عمران و مسکن‌آباد دی وابسته به بانک دی

شرکت سرمایه‌گذاری رویای روز کیش وابسته به بانک دی

شرکت تجارت‌گستر فرداد وابسته به بانک دی

شرکت هلدینگ توسعه دیدار ایرانیان وابسته به بانک دی

شرکت توسعه دنیا شهر کهن وابسته به بانک دی

شرکت تولید نیروی برق دماوند وابسته به بانک دی

آتیه‌سازان دی وابسته به بانک دی

شرکت سرمایه‌گذاری بو علی وابسته به بانک دی

بانک سرمایه‌گذاری امین وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری موسوم به غدیر

بانک کارگشایی

بانک کشاورزی

بانک مسکن

بانک رفاه کارگران

بانک تورگووی کاپیتال زائو BANK TORGOVOY KAPITAL ZAO

بانک شهر

بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک حکمت ایرانیان

بانک ایران‌زمین

بانک مشترک ایران-ونزوئلا

بانک تعاون منطقه‌یی اسلامی

کافولات‌بانک KAFOLATBANK تاجیکستان

اونربانک زائو ONERBANK ZAO بلاروس

کسب اینترنشنال دبی

بانک خاورمیانه

بانک کارآفرین

بانک بین‌المللی کیش

پرشیا اینترنشنال بانک لندن وابسته به بانک ملت

بانک ملت ایروان (ارمنستان) وابسته به بانک ملت

بانک توسعهٔ تعاون

بانک پاسارگاد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/724aac3b-5eff-4ae3-a3a5-480a66d372b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات