728 x 90

سناتور جیم ریش: باید دوباره فشار را از طریق تحریم‌ها اعمال کنیم و بازدارندگی را بازگردانیم

سناتور جیم ریش
سناتور جیم ریش

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز ۹تیرماه بعد از بی نتیجه بودن مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و رژیم ایران در قطر در توییتی نوشت: ما باید دوباره فشار را از طریق تحریم‌ها اعمال کنیم.

توئیت سناتور جیم ریش: هر گونه تلاش برای از سرگیری مذاکرات برجام با ایران یک کار احمقانه‌ای است. برجام با مفاد دارای تاریخ انقضاء پرنقص است و منافع امنیت ملی ایالات متحده را برآورده نمی‌کند. ما باید دوباره فشار را از طریق تحریم‌ها اعمال کنیم و بازدارندگی را بازگردانیم و اطمینان حاصل کنیم که شرکای‌مان برای دفاع از خودشان تجهیز شده‌اند.

 

 

خبرگزاری فرانسه روز ۹تیر به‌نقل از یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات اتمی رژیم ایران حاصل نشده است. وی گفت، مذاکرات غیرمستقیم در پایتخت قطر بین رژیم ایران و آمریکا درباره احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسیده است.

قبلاً هیچ محدودیت زمانی برای مذاکرات اخیر اعلام نشده بود... اما چهارشنبه شب، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت که مذاکرات غیرمستقیم در دوحه به پایان رسیده است.

انریکه مورا سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: «... ما از این‌که رژیم ایران باز هم نتوانسته به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی در گفتگوها حاصل نشد، ناامید شده‌ایم».

انریکه مورا، همآهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، پیش‌تر گفته بود که طرف‌ها... «هنوز» به هیچ پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا خواستار آن بود، نرسیدند.

او در توئیتر خود نوشت: «ما با فوریت به کار برای بازگرداندن یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌یی ادامه خواهیم داد».

یک منبع اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت مذاکرات، که دو هفته قبل از اولین سفر رسمی جو بایدن، به منطقه خاورمیانه انجام می‌شود، قرار بود چندین روز طول بکشد...

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام به‌وضوح اعلام کرده «اما در دوحه، مانند گذشته، رژیم ایران موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد این‌که آیا می‌خواهد این توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست. لذا طرفی که باید تصمیم بگیرد رژیم ایران است».

 

روز پنجشنبه ۹تیرماه خبرگزاری فرانسه هم‌چنین گفت رژیم ایران تأکید کرد احیای یک توافق هسته‌یی با قدرتهای بزرگ، به‌رغم ارزیابی منفی آمریکا از مذاکرات قطر، قابل حصول است.

خبرگزاری فرانسه افزود اگر‌ چه وزارت خار جه آمریکا اعلام کرد هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است، اما وزیر خارجه رژیم ایران گفت: «ما مصمم هستیم تا رسیدن به یک توافق واقعی مذاکرات را ادامه بدهیم».

امیر عبداللهیان، پیش‌تر گفته بود که آنها در مورد نهایی کردن توافق در دوحه "جدی"هستند، اما از"خط قرمزهای" خود عبور نخواهند کرد.

 

ان.بی.سی نیوز ۹تیرماه نوشت دیپلمات‌های اروپایی و مقامات سابق ایالات متحده به ان.بی.سی نیوز گفته‌اند: احتمالاً ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه رژیم ایران وضع خواهد کرد و به‌دنبال اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود، با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت تهران به چین است.

آنان تأکید کردند عملیات خرابکارانه احتمالی علیه برنامه هسته‌یی رژیم ایران نیز می‌تواند روی میز باشد...

 

آکسیوس به‌نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی نوشت: دور جدید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌یی با هدف احیای برجام روز چهارشنبه بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت. این مقام آمریکایی افزود: رژیم ایران هیچ اضطراری از خود نشان نداده و مسائل قدیمی و حتی موارد جدیدی را که هیچ ارتباطی با توافق برجام ندارد مطرح کردند. اگر طرفی وجود دارد که باید تصمیم بگیرد، این رژیم ایران است.

آکسیوس خاطرنشان کرد این آخرین فرصت رژیم ایران برای بازگشت به برجام قبل از بی‌ارزش شدن آن است، در حالی‌که این رژیم هم‌چنان به فعالیت‌های هسته‌یی و محدود کردن کار بازرسان سازمان ملل ادامه می‌دهد.

 

وال استریت ژورنال با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات دوحه نوشت: این مذاکرات بدون هر گونه راهگشایی و تاریخی برای ادامه آن به پایان رسید... شکست مذاکرات [دوحه] این احتمال را به‌وجود می‌آورد که روند دیپلماتیک دچار فروپاشی شود.

یک مقام آمریکایی درگیر در مذاکرات گفت: «دو روزی که ما در دوحه گذراندیم، تا آنجا که من می‌توانم بگویم، پیشرفتی در روند [مذاکرات] ایجاد نکرده است»... وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: اکنون سؤال اصلی برای افراد دخیل در مذاکرات این است که آیا باید برای جلوگیری از فروپاشی تلاشهای دیپلماتیک، مذاکرات را ادامه دهند یا نه.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67936a3c-4d04-4556-9aec-dd00a498176b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات