728 x 90

سفر جوزپ بورل به ایران و بازگشت با دست خالی

مسئول سیاست خارجی اروپا جوزپ بورل در تهران
مسئول سیاست خارجی اروپا جوزپ بورل در تهران

در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سفر خود به تهران اعلام کرد که روز جمعه به واشنگتن سفر خواهد کرد، مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی، از دست خالی برگشتن بورل از ایران و احتمال برداشتن گام بعدی در نقض برجام توسط حکومت آخوندی خبر می‌دهند.

 

آخوند ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت مجلس رژیم، درباره سفر جوزپ بورل به تهران گفت: اروپا مانند یکی از ایالتهای آمریکا گوش به فرمان ترامپ گام برمی‌دارد و اصولاً مقامات رو پای به قصد انجام یک کار مفید و اقدام منسجم به ایران سفر نمی‌کنند بلکه تنها هدفشان فشار به جمهوری اسلامی است و ما دلخوش و امیدوار به نتیجه این سفر نیستیم. اگر سفر بورل نتیجه نداشته باشد، گام ششم را برمی‌داریم.

 

روزنامه سپاه پاسداران نیز درباره این سفر نوشت: درونمایه سخنان جوزپ بورل تاکنون در همان حد سه کشور اروپایی بوده که در عملیاتی کردن تعهدات برجامی خود ناتوان بوده‌اند.

 

علی بیگدلی یک کارشناس رژیم گفت: با سفر بورل به تهران می‌توان گفت این آخرین گفتگویی است که اروپا به جمهوری اسلامی می‌گوید تا فعالیت‌های خود را بار دیگر در قالب برجام دنبال کند.. اما به‌نظر نمی‌رسد نظام در قبال خواستهای بورل نرمشی نشان دهد. از همین رو می‌شود گفت که وی در نهایت دست خالی از ایران برخواهد گشت.

 

روزنامه جهان صنعت با عنوان «دیداری نه چندان با اهمیت» نوشت: دیدارهایی از این دست میان تهران و اروپا نباید چندان با اهمیت تلقی شود... برخی نمایندگان مجلس تهدید کرده‌اند چنان‌چه از مذاکرات میان مقامات ایرانی با جوزپ بورل نتیجه‌یی حاصل نشود، ایران گام‌های بعدی را برخواهد داشت.

 

حمیدرضا آصفی، سفیر سابق رژیم در فرانسه گفت: اتحادیه اروپا نشان داده است که فقط برجام را بدون هزینه می‌خواهد یا به تعبیری هزینه آن را از کیسه جمهوری اسلامی بدهد... (نظام) نیازمند شریکی قابل اعتماد و مستقل است اما اروپا نشان داده فاقد این ویژگی‌ها است و تقریباً در دو سال گذشته به اتلاف وقت و نشان‌ دادن سراب اکتفا کرده است.

 

روزنامه حکومتی مستقل نیز نوشت: اتحادیه اروپا در حال حاضر یک بازیگر کاملاً حاشیه‌ای در برجام است و تلاش‌هایش بیشتر به فشار بر ایران معطوف شده است... و گمان می‌رود که نفس‌های برجام به‌شماره افتاده است... خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نزدیکی سیاست‌های دولت «بوریس جانسون» به ترامپ، اتحادیه اروپا را در پیشبرد اهداف خود با جمهوری اسلامی بیش‌از‌پیش تضعیف کرده است و در مجموع دورنمای مثبتی برای توافق و حفظ برجام دیده نمی‌شود.

 

در حالیکه ظریف و روحانی تلاش می‌کنند از نمد سفر بورل به تهران کلاهی برای مماشات و مذاکره بسازند، باند خامنه‌ای و سپاه پاسداران سفربورل به تهران را تلاشی برای تحمیل خواستهای ترامپ می‌دانند. در همین رابطه، تلویزیون رژیم، سفر بورل را بی‌نتیجه دانست و درباره مواضع اروپا نسبت به رژیم گفت: در زمان نا آرامی آبمانماه اروپاییها، خود بنزینی شدند بر روی آتش اغتشاش‌ها و در غم ما برای از دست قاسم سلیمانی شریک نشدند و ترور او را توجیه کردند.

تلویزیون رژیم آخوندی:

«او در حالی جانشین فدریکو موگرینی شد که ارثیه‌اش از اتحادیه اروپا برای ایران تقریباً هیچ است حالا که آقای بورل به ایران آمده این سؤال مطرح شده که سوغاتی اروپاییها برای ایران چه بوده جز یک بیانیه‌یی که قرار بود یازده تعهد خود را در قبال ایران پس از برجام اجرا کنند کاری انجام داده‌اند؟

گزارشگر: بیانیه‌یی که نه تنها اروپا آنرا اجرایی نکرد اتفاقاً با آمریکا هم هم نوایی کرد.

ماکرون: در مورد ایران ما برای مدتی طولانی با ترامپ صحبت کردیم ما مشترکاًً دو هدف را مشخص کردیم از جمله این‌که ایران هرگز به سلاح هسته‌یی مجهز نشود و دیگر آن که صلح و ثبات منطقه را تهدید نکند.

باناکام ماندن ترامپ و فرانسه در سناریو تله مذاکرات اروپا در اقدامی عجیب ترش کرد در حالی‌که تعهدات خود را در هسته‌یی عمل نکرده این بار اهرم فشار را بر روی قدرت دفاعی و موشکی ایران قرار دهد و از طریق سازمان ملل این بار به ایران فشار بیاورد.

ماکرون: باید در مورد فعالیت‌های موشکی ایران مذاکراتی آغاز شود ضمن این‌که اگر شرایط ایجاب کند امکان تحمیل تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد.

قابل‌تحمل‌تر آن که در زمان نا آرامی ۴۸ساعته آبمانماه اروپاییها خود بنزینی شدند بر روی آتش اغتشاش‌ها حتی اروپاییها در غم مردم ایران برای از دست دادن سردار مقاومت قاسم سلیمانی شریک نشدند و ترور او را توجیه کردند.

آقای جوزف بورل احتمالاً این پیام را از تهران به اروپا و آمریکا خواهد برد که سیاست انجام تعهدات از یک‌طرف و بی‌عملی از طرف دیگر پایان یافته و زمین بازی تغییر کرده اروپایی‌ها تا به سیاست نفاق آمیز خود پایان ندهند و تعهدات بر زمین مانده را نیز انجام ندهند اتفاقی خاصی نخواهد افتاد و احتمالاً برجام از اتاق مراقبتهای ویژه سالم بیرون نخواهد آمد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe948d15-3dd9-4a84-84ad-c91f99f83ace"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات