728 x 90

سرنوشت توافق هسته‌یی با رژیم ایران در هاله‌ای از تردید

گرند هتل، محل مذاکرات اتمی در وین
گرند هتل، محل مذاکرات اتمی در وین

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد نتیجه گفتگوهای وین برای بازگشت دوجانبه رژیم ایران و آمریکا به پیروی از توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ابراز تردید کرد.
پولیتیکو روز جمعه ۲۹مرداد نوشت، نماینده ویژه آمریکا در پاسخ به سؤالی که، آیا فکر می‌کنید در مأموریت خود برای احیای برجام موفق شوید پاسخ داد، این یک علامت سؤال بزرگ است. رابرت مالی سپس با اشاره به عدم شرکت رژیم ایران در مذاکرات گفت، پیوستن دوباره به این پیمان چندملیتی چیزی نیست که ما بتوانیم به‌طور کامل کنترل کنیم.
سرپرست هیأت مذاکره کننده آمریکا در مورد احتمال این‌که آمریکا و رژیم ایران نتوانند در چند ماه آینده به توافقی دست پیدا کنند گفت، تیم او برای رویدادهای محتمل آماده می‌شود. یکی این‌که آمریکا و رژیم ایران یک توافق کاملاً جداگانه‌ای را امضا کنند، و دیگری یک رشته واکنش‌های تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی انجام گیرد.

 

۶دور مذاکرات بی‌حاصل

شایان ذکر است که از اواسط فروردین‌ماه امسال مذاکرات رژیم در وین آغاز شده است. در مجموع تا ۳۰خرداد، ۶دور مذاکره میان هیأت اعزامی رژیم آخوندی به سرپرستی عباس عراقچی با اعضای برجام و آمریکا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است. به‌رغم تبلیغات دولت آخوند روحانی این مذاکرات بدون نتیجه باقی مانده است. آخوند روحانی پس از گذشت چهارمین دور گفتگوها در تاریخ ۳۰اردیبهشت گفت: «در وین مذاکره می‌کنند و قبول دارند همه تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الآن هم بحث روی مسائل جزیی و ریز است و تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند و تمام شده است. ما گام اصلی و بزرگ را برداشتیم توافق اصلی انجام شده است».

اما با گذشت ۳ماه از این اظهارات روشن‌تر می‌شود که سرانجام مذاکرات وین در هاله‌ای از ابهام است و تا آخوندهای حاکم تن به امتیاز جدی ندهند، مسیر مذاکرات هموار نخواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a894248-bff8-49c9-9e0b-e3d31947451b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات