728 x 90

سرقت پول گندم‌کاران توسط دولت

گندم‌کاری در ایران
گندم‌کاری در ایران

خامنه‌ای در منتهای سفلگی اکنون دست در جیب کشاورزان کرده و پول گندمی را که از آنها خریده، به کشاورزان نمی‌دهد. روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ گندم‌کاران خوزستان به همین علت دست به اعتراض زدند.

روزنامه حکومتی شرق در این مورد نوشت: دولت فقط در دو ماه ابتدایی سال‌جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان پول گندم خریداری شده از گندم‌کاران را نداده است. این در شرایطی است که گندم‌کاران باید همین الآن برای کشت دومشان آماده شوند اما پول گندم فروخته شده قبلی را هنوز نتوانسته‌اند از آخوندهای حاکم بگیرند!

 

در چنین شرایطی چه باید کرد؟

طبعا اعتراض و خیزش و شورش اولین کار است و گندم‌کاران خوزستانی هم همین کار را کرده و دست به اعتراض و تظاهرات زدند، اما کشاورزان زندگی‌شان مشروط به «زمان» و «تقویم زراعی» است! آنها اگر در همین ایام اخیر نتوانند پولشان را پس بگیرند، نمی‌توانند کشت بعدی را انجام دهند و در نتیجه نیمی از سال آینده زراعی را باید گرسنه و بی‌پول طی کنند!

به همین علت، گندم‌کاران خوزستانی ناگزیر شده‌اند تتمه موجودی انبار گندم‌شان را این بار نه به دولت دزد و فاسد آخوندها، بلکه به دلال‌هایی بفروشند که «نقد» معامله می‌کنند! آن‌هم با کلی تخفیف و ضرر و زیر قیمت اصلی.

قیمت اصلی گندم کیلویی برای فروش فله‌ای، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمتی که دولت اعلام کرده و کشاورزان ناگزیر از پذیرش آن هستند، اما گندم‌کاران خوزستانی اکنون از روی استیصال و ناچاری مجبور شده‌اند گندمشان را به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان به دلال‌هایی بفروشند که پولش را «نقد» بگیرند و به‌سرعت دنبال کاشتن گندم بعدی بروند!

و این سرقت مفتضحانه‌ای است که آخوندها کرده‌اند. آن‌هم در مملکتی که؛ سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز دارد.

کشاورزان ایرانی با تمام مشکلاتی که دارند توانایی تولید گندم بیش از این‌را هم دارند و این را در عمل و در سال‌های قبل نشان داده و گاه تا ۱۵ میلیون تن گندم در سال به‌عمل آورده‌اند.

اما روشن نیست به چه علت رژیم با ایجاد مشکل و مانع، از تولید گندم داخلی به میزان لازم خودداری می‌کند و کار را به خیزش و شورش دهقانان می‌کشاند؟

این سرزمین در همین حالت بحران‌زده فعلی حدود ۶ میلیون هکتار زمین زیر کشت آبی و دیم دارد. نیاز سالانه کشور به گندم همان‌طور که گفته شد، سالانه ۱۲ میلیون تن است. قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت، هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو است. آخوندها در همین دو ماهه اول سال جاری فقط ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریده‌اند. بهای این میزان گندم می‌شود ۴۶ هزار تومان برای کشاورزان ۱۲ استان کشور.

اما آخوندها در عمل فقط پول ۵ درصد گندم خریداری شده را پرداخته‌اند! یعنی چیزی در حد هیچ!
آن‌هم در شرایطی که در بودجه همین نظام برای سال‌جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم اختصاص داده شده، اما اکنون که زمان خرید گندم از گندم‌کاران فرا رسیده، آخوندها فقط بهای ۵ درصد گندم خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده‌اند!

در نتیجه گندم‌کاران؛

یا باید قیام کنند، یا باید تمکین کنند
یا باید گندم شان را به قیمت بسیار نازل به دلال‌ها بفروشند.
و داس‌هایشان را برای گرفتن پولشان از آخوندهای دزد و فاسد، تیز کنند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b369e07c-2653-4e19-a7af-f63b6fd96b7a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات