728 x 90

سی.ان.ان: تا زمان توافق بر سر برجام، آژانس اجازه دسترسی به تصاویر دوربینهای نظارتی مراکز هسته‌یی ایران را ندارد

دوربینهای نظارتی آژانس
دوربینهای نظارتی آژانس

 

یک مقام ارشد رژیم ایران روز جمعه ۱۱تیرماه به سی.ان.ان گفت ایران قصد دارد تا زمانی که توافق هسته‌یی حاصل نشده از بازرسان هسته‌یی سازمان ملل در بررسی فیلمهای ویدئویی برخی سایتهای هسته‌یی خود ممانعت کند. به‌گفته سی.ان.ان. ، این تصمیم مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا و رژیم ایران به توافق سال۲۰۱۵ را سخت‌تر خواهد کرد.

تونی بلینکن، وزیر امور خارجه گفت آمریکا نگرانیهای جدی در مورد لغو توافق با آژانس دارد و این نگرانی‌ها را با به اطلاع رژیم ایران رسانده است. ماه گذشته، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که تمدید نکردن توافق آژانس انرژی هسته‌یی باعث می‌شود بازگشت به توافق بسیار پیچیده‌تر باشد.

وقتی در مورد تصمیم رژیم ایران از سخنگوی وزارت امور خارجه سؤال شد گفت، آمریکا صریحاً تأکید کرده است که رژیم ایران باید اقدامات لازم برای حفظ اطلاعات نظارت بر برجام را ادامه دهد.

سی.ان.ان افزود؛ در حالی که زمان هفتمین دوره مذاکرات هنوز اعلام نشده، مقامات آمریکایی و رژیم ایرانی به‌طور محرمانه اذعان می‌کنند که مذاکرات در حال ورود به یک دوره حساس است. منابع و کارشناسان منطقه‌یی به سی.ان.ان گفتند، هنگامی که ابراهیم رئیسی در ماه اوت وظایف خود را به عهده بگیرد، مهر کردن یک معامله بسیار دشوارتر خواهد بود، مگر این‌که قبلاً توافقی صورت گرفته باشد.

این نگرانی وجود دارد که تصمیم رژیم ایران برای جلوگیری از دسترسی آژانس به فیلمهای ویدئویی می‌تواند مذاکرات را در لحظه حساس به خطر بیندازد.

طی هفته‌های دولت بایدن اخیر گفته است که هنوز اختلافات قابل توجهی در مذاکرات وجود دارد و آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که با ادامه این گفتگوها مراقب زمان هم هستند. هنوز مشخص نیست که چه موقع، ایالات متحده دقیقاً از مذاکرات خارج خواهد شد، اما بلینکن هفته گذشته گفت اگر رژیم ایران به توسعه برنامه هسته‌یی خود فراتر از آنچه در توافق هسته‌یی مجاز است، ادامه دهد، زمان خروج آمریکا فرا خواهد رسید.

وی راجع به بازگشت به معامله همان‌طور که در ابتدا توافق شده بود، به روزنامه نیویورک تایمز گفت: "اگر این ادامه یابد، اگر آنها به چرخش سانتریفوژهای پیچیده‌تر در سطوح بالا و بالاتر ادامه دهند، ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که ادامه به‌طور عملی بسیار دشوار خواهد شد".

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f79e00e1-5826-4f63-a1ff-664c8a977065"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات