728 x 90

ریشی سوناک: مطلقاً هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در سطوحی که آژانس در ایران گزارش کرده است وجود ندارد

ریشی سوناک در مجلس عوام انگلستان
ریشی سوناک در مجلس عوام انگلستان

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان روز ۲۵دی در جلسه مجلس عوام با عنوان دفاع از انگلستان و متحدان شرکت کرد و به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

ریشی سوناک درباره اتمی رژیم ایران و گزارش آژانس گفت: مطلقاً هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در سطوحی که آژانس در ایران گزارش کرده است وجود ندارد. ما مصمم هستیم که ایران نباید سلاح هسته‌یی تولید کند و به‌طور فعال در حال بررسی گام های بعدی با شرکای بین‌المللی خود هستیم. این به‌معنی همه ابزارهای دیپلماتیک، از جمله همان‌طور که دوستم گفت: در صورت لزوم استفاده از مکانیزم ماشه است... .

سایت مجلس عوام انگلستان ۲۵دی:

ریشی سوناک در گزارشی به نمایندگان مجلس عوام گفت:

من مایلم مجلس را در مورد اقدامی که پنجشنبه‌شب علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن انجام دادیم به روز رسانی کنم.

از ۱۹ نوامبر، حوثی‌های مورد حمایت ایران بیش از ۲۵حمله غیرقانونی و غیرقابل قبول به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند و در ۹ ژانویه حمله مستقیمی به کشتی‌های جنگی انگلیسی و آمریکایی انجام دادند. آنها به کشتی‌های ما و ملوانان ما شلیک کردند - این بزرگترین حمله به نیروی دریایی سلطنتی طی چندین دهه بود - و بنابراین ما وارد عمل شدیم. ما این کار را برای دفاع از خود، مطابق با منشور سازمان ملل متحد، و برای حمایت از آزادی کشتیرانی، همان‌طور که بریتانیا همیشه انجام داده است، انجام دادیم.

در کنار ایالات متحده، با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، به نیروهای هوایی سلطنتی دستور دادیم تا به دو تأسیسات نظامی حوثی‌ها در یمن حمله کنند. من می‌خواهم واضح بگویم که این حملات محدود بودند. آنها با دقت سایتهای پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک را هدف قرار دادند تا ظرفیت حوثی‌ها برای انجام حملات بیشتر به کشتیهای بین‌المللی را کاهش دهند. امروز می‌توانم به مجلس بگویم که ارزیابی اولیه ما این است که تمام ۱۳ هدف برنامه‌ریزی شده نابود شدند. در پایگاه پهپاد و موشک‌های کروز در بانی، ۹ساختمان با موفقیت مورد اصابت قرار گرفت. سه ساختمان دیگر در فرودگاه Abbs به همراه یک پرتاب کننده موشک کروز در فضای باز مورد اصابت قرار گرفت. ما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر تلفات غیرنظامیان ندیده‌ایم، که بسیار مراقب بودیم تا از آن اجتناب کنیم. من می‌دانم که کل مجلس در ادای احترام به شجاعت و حرفه‌یی بودن باور نکردنی همه نیروهای مرد و زن ما به من خواهند پیوست... .

 

سر لیام فاکس:

من نخست‌وزیر را به‌خاطر پاسخ قاطع و اصولیش به رویدادهای دریای سرخ تحسین می‌کنم، اما آیا از حمایت ایران از حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها مشخص نیست که برای متوقف کردن صلح پایدار بین کشورهای عربی و اسراییل دست به هر کاری می‌زند. رژیم ایران معتقد است که اسراییل اصلاً نباید وجود داشته باشد؟ آیا این یک شکست واقعی برای ایران نیست که ببیند با حل معنادار مسأله فلسطین و تقویت توافقات ابراهیم در فرآیندی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، که همگی از سوی عزم بین‌المللی برای رویارویی با گروه‌های نیابتی ایران هر جا که منافع و ارزشهای ما را تهدید می‌کنند، مورد حمایت قرار گرفته‌اند؟

 

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان:

من از دوستم به‌خاطر اظهارات عالی وی و به‌خاطر کارش بر روی توافقنامه ابراهیم که کمک زیادی به ایجاد صلح و ثبات بیشتر در منطقه کرده است تشکر می‌کنم. او درست می‌گوید که رفتار رژیم ایران تهدیدی جدی برای امنیت و امنیت بریتانیا و متحدان ما است و منطقه‌یی را بی‌ثباتی می‌کند که ما می‌خواهیم صلح و ثبات بیشتری را در آن شاهد باشیم. من می‌توانم به او اطمینان دهم که ما در جریان همه خطرات در منطقه هستیم. به همین دلیل است که، برای مثال، نیروی دریایی سلطنتی در سال گذشته و سال قبل از آن به جلوگیری از قاچاق غیرقانونی اسلحه توسط ایرانیها به حوثی‌ها ادامه داد. ما به تماس نزدیک با متحدان خود ادامه خواهیم داد تا تمام اقداماتی را که می‌توانیم برای محافظت از مردم خود انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که نفوذ بی‌ثبات کننده ایرانیها در منطقه تا بیشترین حد ممکن کاهش می‌یابد... .

 

هریت بالدوین:

من از نخست‌وزیر برای بیانیه صریح تشکر می‌کنم. گزارش‌شده است که از سوی ایران به پهپادهای مورد استفاده حوثی‌ها کمک می‌شود. مؤسسه آمریکن اینترپرایز گزارش داده است که روسیه ۹۰۰ میلیون دلار برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین به ایران داده است. آیا نخست‌وزیر به مجلس اطمینان خواهد داد که ما هر کاری که از دستمان بر می‌آید در این کشور انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم هیچ میزانی از این پولها از طریق سیستم مالی بریتانیا عبور نمی‌کند؟

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان:

بگذار به دوستم بگویم که حق با اوست و ما با ارزیابی آمریکا موافقیم که ایران مستقیماً حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را تأمین کرده و مستقیماً از آنها پشتیبانی کرده است، اطلاعاتی را به‌ویژه برای فعال کردن آنها برای هدف قرار دادن کشتی‌ها و ارائه موشکها و هواپیماهای بدون سرنشین به آنها ارائه کرده است. او حق دارد که بگوید ما باید هر کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم و من در این مورد به او اطمینان می‌دهم. او از اقداماتی که ما در دو سال گذشته در زمینه شفافیت مالی و ثبت مالکیت ذی‌نفع انجام داده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد با جرایم اقتصادی و پول‌شویی مقابله کنیم، مطلع خواهد شد. از نظر فیزیکی، نیروی دریایی سلطنتی مانند سال گذشته و سال قبل با موفقیت در ممانعت از محموله‌ها درگیر است. این کشور به حضور خود در منطقه ادامه خواهد داد تا بتوانیم این جریان غیرقانونی تسلیحات را مختل کنیم.

 

سر آیین دانکن اسمیت:

من به‌طور کامل از دوستم نخست‌وزیر حمایت می‌کنم. من هم از اظهارات او در مورد اقدامی که در مورد حوثی‌ها انجام داد و هم از بخشی دیگر از بیانیه در مورد اوکراین استقبال می‌کنم، زیرا ما باید از اوکراین و آینده آن حمایت کنیم.

با توجه به واقعیت حوثی‌ها، ما می‌دانیم که ایران از حملات حوثی‌ها حمایت کرده، آنها را تأمین کرده و به هدایت آنها ادامه می‌دهد. حماس را در حملات وحشیانه آن در اکتبر حمایت و هدایت کرد، و حزب‌الله را به‌طور منظم مسلح کرده و هدایت می‌کند و از طریق سپاه پاسداران به آنها می‌گوید که چه کار کنند. ما همه اینها را درک می‌کنیم، پس چرا هنوز تمایلی به ممنوع کردن سپاه پاسداران که مسئول این همه هماهنگی آن کارها است، نداریم؟ هنوز دو بانک ایرانی در شهر لندن هستند که به آن سازمانهای وحشتناک پول می‌دهند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان:

من با او در مورد خطراتی که ایران برای بریتانیا و ثبات منطقه ایجاد می‌کند موافق هستم. ما بیش از ۴۰۰فرد و نهاد ایرانی از جمله سپاه را به‌طور کامل تحریم کرده‌ایم. قانون امنیت ملی ۲۰۲۳ اقدامات جدیدی را برای محافظت از مردم بریتانیا اجرا می‌کند - که از سوی رؤسای اطلاعاتی به‌عنوان "تغییر دهنده بازی" توصیف شده است - به‌ویژه در مقابله با جاسوسی و مداخله خارجی، با اختیارات سخت‌تر برای دستگیری و بازداشت افراد مظنون به دخالت در تهدیدات دولتی.

 

استفن کراب:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً تأیید کرده است که ایران بار دیگر در حال افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود به سطح نزدیک تسلیحاتی است، بنابراین با استقبال از بیانیه امروز و اقدامی که انجام داده‌ایم، من نیز از دوستم می‌خواهم که این اطمینان را به مجلس بدهد که او و همتایانش در میان متحدان ما از این موضوع واقعاً بزرگ در مورد این‌که آیا ایران باید اجازه داشته باشد سلاح هسته‌یی داشته باشد، چشم‌پوشی نمی‌کند. آیا وی به این موضوع فکر کرده است که آیا زمان مناسبی برای فعال سازی مفاد تحریم‌های مکانیزم ماشه در برنامه جامع اقدام مشترک است؟

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان:

این یک نکته عالی است. مطلقاً هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در سطوحی که آژانس در ایران گزارش کرده است وجود ندارد. ما مصمم هستیم که ایران نباید سلاح هسته‌یی تولید کند و به‌طور فعال در حال بررسی گام های بعدی با شرکای بین‌المللی خود هستیم. این به‌معنی همه ابزارهای دیپلماتیک، از جمله – همان‌طور که دوستم گفت: در صورت لزوم استفاده از مکانیزم ماشه است... .

 

آقای جاناتان جان‌اوقلی Mr Jonathan Djanogly

من از اقدام قاطع نخست‌وزیر در این زمینه تقدیر می‌کنم. با این حال، با گوش دادن به بیانیه امروز، من در مورد ارتباط زیادی با غزه نمی‌شنوم. آنچه من بارها و بارها در سؤالات می‌شنوم، ارتباطات با ایران است. به‌راحتی می‌توان علائم را مشاهده کرد، اما علل هم باید بررسی شوند. آیا دوست من با متحدان بین‌المللی خود برای مقابله با موضوع ایران همکاری می‌کند؟

ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان:

دوست عزیزم کاملاً درست می‌گوید؛ ارتباط با رفتار رژیم ایران است. ما با ارزیابیهای ایالات متحده موافقیم و می‌توانم به او اطمینان دهم که ما از نزدیک با شرکای خود کار می‌کنیم. بدیهی است که ما با قانون امنیت ملی ۲۰۲۳ و سایر اقدامات در حال انجام اقداماتی برای محافظت از خود در اینجا در داخل کشور هستیم، اما در سطح بین‌المللی می‌خواهیم شاهد باشیم که نفوذ ایران در منطقه باعث ایجاد بی‌ثباتی کمتری شود. به همین دلیل است که، برای مثال، ممانعت ما از ارسال غیرقانونی تسلیحات بسیار مهم است و ما هم‌چنان فعالانه درگیر چگونگی انجام کارهای بیشتر خواهیم بود... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/01ecaa8f-7202-4fc7-8ed5-a996efce9517"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات