728 x 90

رژیم ایران سفر رافائل گروسی در ماه آینده را رد کرد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس
رافائل گروسی مدیرکل آژانس

خبرگزاری رویترز روز دوم اسفند خبر داد که رژیم ایران برنامه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آینده را رد کرد.

رویترز در گزارشی از دبی نوشت: روز چهارشنبه رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای سفر به ایران در ماه آینده را رد کرد. اما، در عوض از گروسی برای کنفرانسی در تهران در ماه مه دعوت کرد.

گروسی در این هفته گفت: رژیم ایران به غنی‌سازی اورانیوم بسیار فراتر از نیاز به استفاده تجاری هسته‌یی ادامه می‌دهد. و گفت: که قصد دارد ماه آینده به تهران سفر کند تا از دور شدن روابط بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

اما محمد اسلامی بدون [هیچ گونه] توضیح بیشتر گفت: دیدار در ماه آینده به‌دلیل برنامه شلوغ بعید است. او در نشست خبری هفتگی خودش در تهران گفت: تعاملات ایران با آژانس به روال عادی خودش ادامه دارد و مذاکرات برای رفع ابهامات و توسعه همکاریها انجام می‌شود.

اسلامی گفت از گروسی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی ایران در ماه مه دعوت شده بود.

روز دوشنبه، گروسی، در گفتگو با رویترز، گفت:

رژیم ایران اگر چه سرعت غنی‌سازی اورانیوم را به نسبت اواخر سال گذشته تا حدی کمتر کرده، اما هم‌چنان در حال غنی‌سازی اورانیوم در حدود ۷ کیلو گرم در ماه و خلوص ۶۰ درصدی است.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم به درجه لازم برای تولید سلاح هسته‌یی نزدیک است و الزاماً برای امور تجاری و غیرنظامی کاربرد ندارد. ایران تأکید دارد که به‌دنبال سلاح هسته‌یی نیست اما هیچ کشوری تاکنون بی‌توجه به تولید سلاح هسته‌یی اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح نکرده است.

بر اساس توافقنامه منسوخ ۲۰۱۵ با قدرتهای جهانی، رژیم ایران می‌تواند اورانیوم را تنها تا ۳/۶۷درصد غنی کند. پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از آن توافق خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، رژیم ایران از محدودیت‌های هسته‌یی برجام بسیار فراتر رفت.

دیدبان هسته‌یی سازمان ملل گفت: توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ در کلیت خودش از هم پاشیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d1971e0-4ef6-4f8f-bb64-54e8265506ae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات