728 x 90

دور جدید تحریم آمریکا و بیرون کشیدن شرکتهای اروپایی از ایران

تحریم های بیشتر اقتصادی علیه رژیم ایران
تحریم های بیشتر اقتصادی علیه رژیم ایران

با اجرایی شدن مرحله اول تحریمهای اقتصادی علیه رژیم ایران شمار دیگری از شرکتهای اروپایی که پس از برجام نیز با رژیم ایران همکاری داشتند اعلام کردند فعالیت‌هایشان در ایران را به‌حالت تعلیق در می‌آورند. همکاری این شرکتها با رژیم ایران در زمینه‌های خودروسازی، هوانوردی، نفت و گاز و داروسازی بوده است. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توافق هسته‌یی با رژیم ایران را نجات دهد. حال آن که در برابر تحریم‌های آمریکا، دامنه‌ٔ عملکردش بسیار محدود است.

 

 

این شرکتها به‌خاطر نگرانی از تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران و تهدیدهای دولت ترامپ که می‌خواهد فشارهای بی‌سابقه‌یی را به رژیم ایران وارد کند به چنین موضعی کشانده شده‌اند.

آمریکا اولین مرحله از تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم ایران را روز سه‌شنبه ۶اوت رسماًً اجرایی کرد. در مرحله دوم که قرار است در ۴نوامبر ۲۰۱۸شروع شود صنایع نفت و گاز رژیم ایران هدف تحریمهای بی‌سابقه‌یی قرار خواهد گرفت. نقشه راه آمریکا در این رابطه این است که صدور نفت خام توسط رژیم به صفر برسد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از امضای سند مربوط به از سر گیری تحریمها علیه رژیم ایران تلویحا تهدید کرد: شرکتهایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، نمی‌توانند روی معامله با آمریکا حساب باز کنند.

 

انتخاب شرکتهای اروپایی

بعضی شرکتهای اروپایی پس از توافق اتمی با رژیم ایران تصمیم گرفتند از شرایط جدید بهره جویی کنند و وارد بازار ایران شوند ولی تغییر مواضع سیاسی دولت آمریکا نسبت به رژیم ایران صحنه را دگرگون کرد.

خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریمهای یک جانبه آمریکا علیه رژیم ایران باعث شد که این شرکتها اعلام کنند به پروژه‌های اقتصادی خود در ایران خاتمه خواهند داد، یا همکاریهای اقتصادی‌شان با رژیم ایران را به‌حالت تعلیق در‌می‌آورند.

سایت هلنیک شیپینگ نیوز در یک گزارش فشرده، به مواضع و تصمیم شرکتهای مختلف اروپایی درباره دور جدید تحریم‌های ایران پرداخته به تعدادی از شرکتهای اروپایی که همکاری خود را رژیم ایران را متوقف کرده‌اند می‌پردازد.

 

شرکتهای آلمانی

شرکت سوئیسی "استدلر ریل": شرکت "استدلر ریل" که در ماه مه در واکنش به خروج آمریکا از توافق اتمی، پروژه یک میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری خود را با رژیم ایران لغو کرده بود، بلافاصله بعد از اجرایی شدن اولین مرحله از تحریمهای آمریکا، اعلام کرد که پیشنهاد پروژه تولید واگن برای متروهای ایران را به‌حالت تعلیق درمی‌آورد.

شرکت دایملر: شرکت خودروسازی "دایملر" نیز روز ۷اوت اعلام کرد برنامه گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران را متوقف می‌کند. این شرکت رسماًً گفت: «ما به‌خاطر تحریمهای پیش‌بینی شده علیه رژیم به فعالیت‌های محدود اقتصادی‌مان در ایران خاتمه می‌دهیم.

شرکت دایملر در سال ۲۰۱۶تصمیم داشت با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت "ایران خودرو" در ایران کامیون مرسدس بنز تولید کرده آنها را در بازار ایران عرضه کند.

 

شرکتهای فرانسوی

پژو و رنو: شرکت پژو در ماه ژوئن، به سرمایه‌گذاریهای مشترک با شرکتهای ایرانی خاتمه داده بود. رنو نیز اعلام کرد که از سیاست تحریمهای دولت آمریکا پیروی می‌کند.

روز ۶اوت، همزمان با شروع تحریم‌ها علیه رژیم ایران، مسئولان هر دو شرکت اعلام کردند به فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران خاتمه خواهند داد. شرکت پژو-سیتروئن قراردادی به ارزش ۷۰۰میلیون یورو با شرکتهای ایرانی امضا کرده بود و رنو نیز قصد داشت تا با ایجاد یک شعبه جدید خودروسازی در ایران، ظرفیت تولید سالانه‌اش در ایران را به ۳۵۰هزار دستگاه برساند. انجام این پروژه‌ها هم به‌حالت تعلیق در آمده است.

غول نفتی توتال: شرکت بزرگ توتال اعلام کرده است که از قرارداد چند میلیارد دلاری پارس جنوبی‌خارج می‌شود. این شرکت از مقامات آمریکایی خواسته بود که از مجازات‌های پیش‌بینی شده معاف شود ولی آمریکا با آن موافقت نکرد.

شرکت "ای‌تی‌آر": شرکت ایتالیایی-فرانسوی „ATR" روز ۶اوت اعلام کرد ۵فروند از هواپیماهای سفارش داده شده خود را پیش از شروع تحریم‌ها از سوی آمریکا به ناوگان هوایی ایران تحویل داده است. تحویل ۷فروند دیگر از هواپیماهایی این شرکت مشروط به دریافت مجوز از سوی آمریکا خواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد که دولت آمریکا با تحویل این هواپیماها به ایران موافق باشد.

 

 

مطلب مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1c4b030c-7ea9-4371-b22a-619dbb7ac558"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات