728 x 90

رویترز: واشنگتن مشارکت روسیه را در پروژه‌های اتمی رژیم ایران تحریم نمی‌کند

مذاکرات وین
مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز روز ۲۴اسفند گزارش داد: یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: آمریکا به تعامل با روسیه برای احیای توافق اتمی با رژیم ایران ادامه می‌دهد. وی گفت مسکو ممکن است اکنون درک کند که تحریم‌های مرتبط با اوکراین نباید بر اجرای این توافق تأثیر بگذارد.

این مقام افزود: واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های اتمی را که بخشی از برجام هستند، تحریم نمی‌کند. ما نمی‌توانیم تضمین‌هایی فراتر از آن به روسیه بدهیم همان‌طور که علناً گفته‌ایم، تحریم‌های جدید علیه روسیه ربطی به برجام ندارد و نباید تأثیری بر اجرای آن داشته باشد».

سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه پس از گفتگو با امیر عبداللهیان در مسکو، گفت پیشنهادات آمریکا مبنی بر این‌که مسکو تلاش‌ها برای احیای برجام را مسدود می‌کند، صحت ندارد.

لاوروف گفت روسیه تضمینهای کتبی آمریکا را دریافت کرده است مبنی بر این‌که تحریم‌ها علیه مسکو به‌دلیل اوکراین مانع همکاری در چارچوب این توافق نمی‌شود

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ۲۵اسفند سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرد: متن توافق آتی در مذاکرات وین به‌گونه‌یی اصلاح شده که از همکاری رژیم ایران ـ روسیه حفاظت شود. بحث در مورد برخی جنبه‌های اساسی و در عین‌حال بسیار حساس هنوز کامل نشده است. صیقل‌کاری نهایی متن برجام در جریان است.

 

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود با یادآوری این‌که به پایان مذاکرات اتمی نزدیک می‌شویم و تصمیمات مهم در پایتختها از جمله در تهران باید گرفته شود درباره مشارکت روسیه در برجام گفت:

برای همه طرف‌ها باید منطقی باشد که مشارکت روسیه را در پروژه‌های هسته‌یی که بخشی از ازسرگیری کامل برجام است، تحریم نکنیم. ما به روس‌ها پیشنهاد دیگری نداده‌ایم.

ما به تعامل با روسیه در بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهیم. بگذارید لاوروف خودش صحبت کند. اما این ممکن است بازتابی از این واقعیت باشد که ما مشارکت روسیه را در پروژه‌های هسته‌یی تحریم نمی‌کنیم.

ند پرایس در پاسخ به سؤالی در مورد دخالت‌های منطقه‌یی رژیم آخوندی تأکید کرد که: رژیم ایران در حوزه‌های مختلف تهدید ایجاد می‌کند. بزرگترین تهدید آن دستیابی این رژیم به سلاح اتمی است.

وی تأکید کرد ما با حمایت رژیم ایران از نیروهای نیابتی و گروه‌های تروریستی مواجه هستیم. این رژیم فعالیت سایبری شرورانه دارد. برنامه موشکی فعال دارد. اولین کاری که می‌خواهیم بکنیم برگرداندن برنامه اتمی رژیم ایران به جعبه است. تا این موضوع را از روی میز جمع کنیم. و بعد با متحدان و شرکایمان همکاری کنیم و به چالشهایی که رژیم ایران در سایر حوزه‌ها ایجاد می‌کند به‌طور مؤثرتری بپردازیم. (سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۴اسفند)

 

وال استریت ژورنال ۲۵اسفند گزارش داد: انعطاف روسیه در مورد درخواستهایش در رابطه با توافق اتمی با رژیم ایران راه را برای توافق اتمی باز می‌کند. دیپلماتها می‌گویند روسیه تضمینهای محدودتری را برای حفاظت از پروژه‌های هسته‌یی خود با رژیم ایران در برابر تحریم‌های مرتبط با اوکراین خواهد پذیرفت. دیپلمات‌های ارشد غربی گفتند روسیه اخیراً از خواسته‌هایش در رابطه با توافق اتمی با رژیم ایران عقب‌نشینی کرد و راه را برای تهران و واشنگتن به منطور احیای برجام باز کرد...

یک دیپلمات ارشد غربی عصر سه‌شنبه گفت: میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که روسیه تضمینهای محدودتری را می‌پذیرد تا اطمینان حاصل شود که روسیه می‌تواند کار هسته‌یی را که طبق توافق برجام، ادامه دهد... .

 

واشنگتن پست ۲۵اسفند نیز نوشت: این امر به‌طور بالقوه راه را برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده برای احیای توافق هموار می‌کند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d262a1e-2495-475f-bdc1-a26441f0a1d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات