728 x 90

رویترز: نمایندگان غربی در مذاکرات می‌گویند برای نجات توافق هسته‌یی ایران چند هفته زمان باقی مانده است

مذاکرات وین
مذاکرات وین

همزمان با توقف مذاکرات وین، نمایندگان غربی می‌گویند که برای نجات توافق هسته‌یی ایران چند هفته زمان باقی مانده است.

خبرگزار رویترز نوشت: در حالی که روز جمعه مذاکرات دست کم به مدت ۱۰روز به تعویق افتاد، قدرتهای اروپایی و هماهنگ کننده مذاکرات گفتند: مذاکره‌کنندگان در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای نجات توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ ایران، چند هفته و نه چند ماه برای رسیدن به یک توافق فرصت دارند.

این مذاکرات از زمانی که بیش از دو هفته پیش برای اولین بار از زمان انتخاب ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور تندرو ایران، در ماه ژوئن از سر گرفته شد، پیشرفت چندانی نداشته است.

نمایندگان تهران به‌دنبال تغییرات گسترده در طرح کلی توافقی هستند که در شش دور قبلی مذاکرات شکل گرفته بود، و مذاکرات را تا حد زیادی به بن‌بست رسانده است؛ در حالی که قدرتهای غربی حتی با صدای بلندتری هشدار می‌دهند، که زمان برای مهار فعالیت‌های هسته‌یی در حال پیشرفت ایران، رو به پایان است.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا پس از نشستی که به‌طور رسمی به دور هفتم مذاکرات پایان یافت، در یک کنفرانس خبری گفت: ما ماه‌ها (زمان) نداریم، بلکه برای رسیدن به توافق چند هفته فرصت داریم. او گفت که امیدوار است (مذاکرات) امسال از سر گرفته شود، در حالی که برخی از مقامات تاریخ ۲۷دسامبر را به‌عنوان یک تاریخ آزمایشی ذکر کرده‌اند.

مقامات گفتند که ایران درخواست وقفه (در مذاکرات) کرده بود، در حالی که قدرتهای غربی برنامه‌ریزی کرده بودند که تا روز سه‌شنبه بمانند.

مورا گفت: همه طرفها خواسته‌های ایران را در متن موجود گنجانده‌اند، تا مبنای مشترکی برای مذاکره داشته باشند؛ اما سه قدرت اروپای غربی امضا کننده توافق سال۲۰۲۱۵ کمتر خوشبین به‌نظر می‌رسند.

مذاکره کنندگان از کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان، موسوم به تروئیکا در بیانیه‌یی گفتند: امیدواریم ایران در موقعیتی باشد تا بتواند به‌سرعت گفت‌وگوها را از سر بگیرد و تعامل سازنده‌یی داشته باشد تا مذاکرات با سرعت بیشتری پیش برود. ما به‌سرعت در حال رسیدن به پایان راه برای این مذاکره هستیم. (خبرگزاری رویترز ۲۶آذر ۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/879ec2c4-d173-45ef-91c2-9724e97c0134"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات