728 x 90

انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه به دور دوم کشیده شد

انتخابات  ریاست جمهوری ترکیه
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش خبرگزاریها، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد. در انتخابات روز یکشنبه ترکیه دهها میلیون رأی دهنده برای انتخاب رئیس‌جمهور و اعضای پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند.

در این انتخابات ۳۶ حزب سیاسی و سه ائتلاف اصلی «جمهور»، «ملت» و «کار و آزادی» بر سر تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمان رقابت کردند. رقابت اصلی برای تصدی بر کرسی ریاست‌جمهوری میان رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچدار اوغلو، نماینده ائتلاف ملت بود.

سی.ان.ان به‌نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: هیچ‌کدام از دو رقیب اصلی نتوانستند ۵۰درصد مبنایی آرا را برای پیروزی در دور اول کسب کنند. آرای اردوغان حدود ۴۹ و نیم درصد و رقیبش کمال قلیچداراغلو بیش از ۴۵درصد بود.

اردوغان گفت معتقد است که آرای کافی برای پیروزی در دور اول را دارد اما دور دوم را می‌پذیرد. قلیچداراغلو نیز موکول شدن انتخابات با دور دوم را پذیرفت. دور دوم روز یکشنبه ۲۸می مطابق با ۷خرداد خواهد بود

منابع خبری ترکیه به‌نقل از شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کردند انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی با مشارکت ۸۸.۴۸ درصدی مردم، رکورد بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ترکیه به ثبت رسید.

اردغان اعلام کرد که ائتلاف او اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99af2a14-9838-46f6-bdc6-949a916e8914"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات