728 x 90

رویترز: آمریکا علیه تولید اورانیوم و مجتمع اتمی رژیم ایران سخت می‌گیرد

آمریکا علیه تولید اورانیوم و مجتمع اتمی رژیم ایران سخت می گیرد
آمریکا علیه تولید اورانیوم و مجتمع اتمی رژیم ایران سخت می گیرد

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸ در مقاله‌ای به قلم جوناتان لندی نوشت: آمریکا روز جمعه برای وادار ساختن رژیم ایران به توقف تولید اورانیوم غنی شده با غلظت پایین و توقف گسترش تنها نیروگاه اتمی ایران (بوشهر)‌اقدام کرد و یک کمپین برای متوقف‌ ساختن برنامه موشک بالستیک و مهار قدرت منطقه‌یی رژیم ایران  را تشدید کرد. 

اقدامات آمریکا در روز جمعه از جمله شامل خاتمه معافیت برای تحریم‌هایی بود که به رژیم ایران اجازه می‌داد از محدوده ۳۰۰کیلو گرم اورانیوم غنی شده که در نطنز نگهداری می‌کند عدول کند.

مورگن اورتگس سخنگوی وزارت‌خارجه که جدیداً در این سمت گمارده شده است طی بیانیه‌یی گفت هدف این است که رژیم ایران به خاتمه تولید اورانیوم غنی شده با غلظت پایین وادار شود خواستی که رژیم ایران مکرراًً رد کرده است.

وی افزود رژیم ایران باید تمامی فعالیت‌های تکثیری حساس شامل غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و ما فعالیت‌هایی که از ادامه این غنی‌سازی حمایت کند را نمی‌پذیریم.

دیوید آلبرایت از مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی به پیشینه این امر اشاره کرد و گفت تا کنون رژیم ایران مجاز بود اورانیوم غنی شده با غلظت پایین که در نطنز تولید می‌شد قبل از این‌که از مرز ۳۰۰کیلو گرم بگذرد را به روسیه منتقل کند.

سخنگوی جدید وزارت‌خارجه آمریکا گفت با شروع شنبه آمریکا همچنین می‌تواند از تحریم‌ها برای بلوکه کردن هر گونه کمکی به ایران برای گسترش مجتمع اتمی بوشهر استفاده کند که تنها سایت اتمی از این نوع در کشور می‌باشد.

اورتگس اضافه کرد  آمریکا دیگر معافیت  برای تحریم‌ها که به رژیم ایران اجازه ذخیره کردن آب سنگین اضافه بر حد ۳۰۰تن در سایت اراک می‌داد را تمدید نمی‌کند.

وزارت‌خارجه همچنین گفت یک معافیت تحریم‌ها همچنین به رژیم ایران داده شد تا بتواند زیرساخت مجتمع غنی‌سازی اورانیوم فردو را اصلاح کند تا تضمین شود که این سایت دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده نشود.

اورتگس در پایان افزود ما حق خود برای فسخ یا اصلاح سیاست‌مان حول این فعالیت‌های غیرتکثیری را محفوظ می‌داریم که اگر رژیم ایران التزامات و تعهدات اتمی‌اش را نقض کند ما نتیجه بگیریم که چنین راه کارهایی دیگر  در مهار فعالیت‌های اتمی ایران مؤثر نیستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1fe3d40b-9de3-4ed4-95a5-98e20755243b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات