728 x 90

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم: ذخایر اورانیوم ۲۰درصد غنی شده ایران از مرز ۱۲۰کیلوگرم گذشت

اورانیوم غنی‌شده
اورانیوم غنی‌شده

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم آخوندی روز شنبه ۱۷مهر در تلویزیون حکومتی گفت: «میزان اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصدی ما از ۱۲۰ کیلو گرم عبور کرده است».

او هم‌چنین گفت که ایران می‌تواند اورانیوم فلزی را غنی‌سازی کند و برای اثبات این فرآیند، این کار را انجام داده است.

محمد اسلامی اضافه کرده است: «پیش‌تر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات‌مان تبدیل می‌شد».

محمد اسلامی همچنین گفته سانتریفوژهای IR۲M و IR۶ نیز در حال ساخت هستند و با زمان‌بندی یک‌ساله ساختشان تمام خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهریورماه برآورد کرده بود که ذخایر اورانیوم ۲۰درصد غنی‌سازی شده رژیم ایران به ۸۴.۳کیلو گرم رسیده باشد که در خردادماه این میزان ۶۲.۳کیلو گرم بوده است.

توافق برجام به رژیم ایران اجازه داده است که غنی‌سازی ۳.۶۷درصدی داشته باشد. غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰درصدی عدول از تعهدات برجامی رژیم است. آژانس بین‌المللی در خردادماه عنوان کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران به ۱۶برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرتهای جهانی رسیده است.

فری‌بیکن روز ۱۶مهر نوشت: وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید که امتناع ایران از اجازه بازرسان بین‌المللی هسته‌یی به بحث انگیزترین سایتهای اتمی خود، دستیابی به هدف بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را دشوارتر کرده است.
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز جمعه در پاسخ به سؤالات پیرامون موضع دولت بایدن در مورد نقض توافق هسته‌یی ایران گفت: ایران می‌گوید که می‌خواهد به راه‌حل دیپلماتیک بازگردد اما گام‌هایی را برای دشوارتر کردن آن برمی‌دارد.

در اجلاس کمیته اول مجمع عمومی ملل متحد نمایندگان انگلستان، هلند، ایتالیا، استرالیا، ایرلند، نروژ، ایسلند، لهستان، لتونی، استونی، سوئیس، عربستان و بحرین اعتراض و نگرانی خود را نسبت به توسعه برنامه‌های اتمی و موشکی رژیم آخوندی با نقض تعهدات بین‌المللی ابراز کردند.

یان هوانگ سفیر و نماینده دائم فرانسه در کنفرانس خلع‌سلاح در ژنو در کمیته اول مجمع عمومی (خلع سلاح) در رابطه با فعالیت‌های اتمی رژیم ایران گفت:

«ما هم‌چنین باید به مقابله با گسترش تسلیحات اتمی ادامه دهیم. در رابطه با ایران، ما کماکان کاملاً با شرکای تروئیکای اروپا تعامل می‌کنیم تا توافقنامه وین را حفظ کنیم. در دو سال گذشته، ایران به‌صورت گستاخانه‌یی از توافقنامه فاصله گرفته است و درگیر فعالیت‌های بسیار نگران‌کننده در زمینه تولید سلاح اتمی بوده است. بازگشت رژیم ایران به میز مذاکرات برای اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل مفاد برجام بسیار مهم است. این هدف تلاشهای ما مشترکاً با ایالات متحده و سایر شرکای برجام است. این امر هم‌چنین بسیار مهم است که ایران همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ما از آن حمایت می‌کنیم، را از سر بگیرد به‌منظور این‌که آژانس بتواند فعالیت‌های خود را در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی در ایران انجام دهد» (سایت سازمان ملل ۱۴مهر ۱۴۰۰).

علی بیگدلی از تحلیلگران حکومتی دوشنبه ۱۲مهر، به عواقب بازی موش و گربه نظام بر سر موضوع هسته‌یی هشدار داد که این «وقت‌کشی» می‌تواند به صدور قطعنامه شورای حکام و ارجاع دوبارهٔ «پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت سازمان ملل شود که شرایط را سخت و دشوار خواهد کرد.


روزنامه حکومتی ستاره صبح ۱۲مهر به‌نقل از وی نوشت: کشورهای غربی اگر مشاهده کنند ایران در حال وقت‌کشی است و عجله‌ای برای بازگشت به مذاکرات ندارد ممکن است رویکرد خود را تغییر بدهند و به ایران فشارهای بیشتری را وارد کنند. اگر ایران اجازه ندهد بازرسان آژانس از مراکز هسته‌یی بازدید کنند و هم‌چنین به میز مذاکرات بازنگردند این احتمال وجود دارد که شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند و پرونده هسته‌یی ایران دوباره به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود که شرایط را سخت و دشوار خواهد کرد. .
... وقت‌کشی ایران برای مذاکرات به مصلحت نظام و کشور نیست. ایران هر چه سریع‌تر باید خود را برای ازسرگیری مذاکرات آماده کند و از سوی دیگر نیز انتظارات خود را کاهش بدهد و با یک دیپلماسی انعطاف‌پذیر وارد مذاکرات شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd4ceb05-f439-4176-a80e-4e0ba4de1aff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات