728 x 90

رئیس‌جمهور مصر: اجازه کوچاندن فلسطینی‌ها به سوی مصر را نخواهیم داد

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر چهارشنبه سوم آبان طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با او در قاهره بر اهمیت توقف تنش در غزه و جلوگیری از گسترش آن در منطقه، تأکید کرد.

السیسی ضمن اشاره به راندن ساکنان غزه تحت بمباران شدید اسراییل از شمال به جنوب این باریکه، با هشدار درباره کوچاندن اجباری ساکنان غزه به سوی مصر، این رویکرد را در راستای نابودی مسأله فلسطین دانسته و نسبت به چنین رویکردی هشدار داده و تأکید کرد کشورش «اجازه کوچاندن فلسطینی‌ها به سوی مصر را نخواهد داد».

رئیس‌جمهوری مصر نیز خواستار آن شد که جنگ متوقف شده و به غزه کمک‌رسانی انسان‌دوستانه شود.

وی هم‌چنین توضیح داد که «هدف اعلام شده اسراییل برای نابودی حماس سال‌ها طول خواهد کشید».

رئیس‌جمهوری مصر درباره یورش زمینی اسراییل به نوار غزه هشدار داد و گفت که این اقدام به کشته شدن تعداد «بسیار زیادی» از غیرنظامیان منجر می‌شود.

السیسی خطاب به ماکرون خواستار تلاش برای ورود محموله‌های بیشتر کمکهای انسان‌دوستانه به غزه شد.

او ضمن اشاره به تلاش‌های مصر برای آزادی اسرا و گروگانها و برقراری آرامش و ایفای نقش مثبت قاهره در قبال مسأله فلسطین، تأکید کرد که حل مسأله فلسطین انعکاس مثبت بزرگی بر منطقه و جهان خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری مصر با اشاره به اقدامات اسراییل در سال‌های گذشته در ارتباط با مسجدالاقصی و گسترش شهرک‌سازی اسراییل در سرزمینهای فلسطینی، این رویکرد تل‌آویو را علت تراکم نفرت و خشم دانسته و بر ضرورت رفع آن تأکید کرد.

او هم‌چنین بی‌توجهی به راه‌حل دو کشوری و گسترش شهرک‌سازی از سوی اسراییل را دلیل ایجاد حالت یأس و ناامیدی دانست که به‌گفته او به پیچیدگی مسأله فلسطین و تشدید تنشها منجر شده است.

السیسی گفت مصر ضمن تأکید بر ضرورت تعامل با استانداردی واحد، همه اقداماتی که غیرنظامیان را هدف می‌گیرد را محکوم می‌کند.

وی خواستار آزادی هر چه بیشتر اسرای نزد حماس شده و تأکید کرد که مصر نمی‌خواهد تنشهای کنونی در غزه به دیگر مناطق سرایت کند.

رئیس‌جمهوری مصر گفت که با همتای فرانسوی خود توافق کرده تا برای برقراری آتش‌بس و تنش‌زدایی میان اسراییل و غزه اقدام شود (العربیه ۳‌آبان).
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ba076f8-e5b7-473a-9025-68e2649b16dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات